Veszteségek a HR folyamatokban

A lean manufacturing módszertana alapvetõen 7 (esetenként +1) fõ veszteségformát (muda) azonosít folyamatelemzései során. Nem szabad elfelejtenünk, hogy ezen rendszer elmélete nem csupán a termelési folyamatokra ültethetõ rá, hanem a támogató, köztük a HR folyamatok is alkalmazhatják a lean tanait.

A HR – mint adminisztratív terület – tevékenységeinek optimalizálásával, ésszerûsítésével a „lean office” elmélete foglalkozik.
Fenti veszteségformákra keresünk az alábbiakban életszerû példákat és megoldási lehetõségeket.

1.) Rossz minõség
A minõségi elvárásoknak nem megfelelõ termék. Irodai környezetben ebbe a kategóriába sorolható például a nem megfelelõ képességekkel rendelkezõ alkalmazott; egy alacsony hatékonyságú álláshirdetés; egy rosszul megválasztott fejvadász, egy hibásan elkészített heti/havi jelentés vagy akár a rossz vállalati hírnév.
Megoldást jelenthet ezen problémákra például a kompetencia alapú kiválasztás és munkaerõ-fejlesztési program alkalmazása; a hirdetési helyek elõzetes statisztikai felmérése, fejvadászok elõszûrése és szakosodott/specializált fejvadászok alkalmazása. Jelentéseinket nézzük át még egyszer, mielõtt bárkinek is prezentálnánk. A vállalat jó hírnevének megtartására számtalan példa és jó módszer létezik, melyekrõl bõvebben egy következõ cikkemben fogok írni.

2.) Túltermelés
Túltermelési veszteségrõl a HR területeken akkor beszélhetünk, ha túl sok erõforrást használunk fel egy adott feladat elvégzésére, illetve ha felesleget termelünk.
Gondoljunk csak arra, hány nagyvállalat alkalmaz toborzási specialistákat? El tudná képzelni, hogy sok esetben fele annyi létszámmal is meg lehetne oldani a kiválasztást hatékonyságromlás nélkül? Megoldás: A HR-es kollégákat projektekbe helyezzük el, vagyis pontosan definiáljuk, ki miért felel, kinek mely területre kell kizárólag fókuszálni. Továbbá alkalmazzuk a „munkanap fényképezés” módszerét (VSM – értékáram elemzés) és vegyük észre az „üresjáratokat”!
Ebbe a kategóriába sorolandók továbbá a fénymásolás, sokszorosítás; az adatok több helyen történõ elektronikus archiválása; e-mailek túl sok címzettnek való továbbítása.
A fénymásolatokat csak annyi példányban készítsük el, amennyi feltétlenül szükséges, és helyezzük el a dokumentum egy elektronikus formátumát a vállalati szerveren. Ennél jobb, ha egyáltalán nem nyomtatunk, és fénymásolunk, hisz a XXI. század egyértelmûen az elektronikus információk százada. A kijelölt mappákban csak az oda tartozó adatokat tároljuk, másrészt az adatokat mindig a megfelelõ helyen és csak ott tároljuk el.
E-maileket csak és kizárólag azon személyeknek továbbítsunk, akiknek a benne foglalt információra valóban szüksége van. Köztudott, hogy az e-mailek ~75%-a egyszeri átnézés és a megfelelõ postafiókba mentés után nem kerül elõ többet, nem nézzük át õket újra és újra. Meg kell próbálni túllépni azon a paradigmán, miszerint „a biztonság kedvéért” tájékoztatjuk a feletteseket, és esetleg ellenlábasainkat az általunk ügyesen elvégzett feladatról.

 
A cikk részletei –>

- leancenter.hu -

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes