Tengerentúli Siemens-siker

Divatba jöttek az Egyesült Államokban az európai mozdonyok, illetve azok amerikai méretűre hizlalt változatai. A Bombardier az InnoTranson mutatta be az Újvilágba szánt TRAXX-családtagot. Nem maradt le a konkurens Siemens sem; hetven kigyúrt EuroSprinter-útódot szállíthat az Amtraknak.

kiskep

Ázsia után a világ második legnagyobb mozdonypiacaként tartják számon Észak-Amerikát. A vasút azonban egészen más funkciót lát el az Atlanti-óceán túloldalán: ha mozdonyokról van szó, leginkább nagy teljesítményű tehervonati dízelekre kell gondolnunk. Ebben a piaci szegmensben nem rendelkeznek értékelhető tapasztalattal az európai gyártók, így számottevő amerikai érdekeltségekről nem beszélhetünk. Változásról számolhatunk be: az európai mozdonytípusok áttervezett változatai sorra nyerik az észak-amerikai tendereket.

A kanadai székhelyű Bombardier számára nem ismeretlen az amerikai piac, azonban eddig jórészt személykocsik és motorvonatok gyártása terén ért el sikereket. Elég az ország egyetlen nagysebességű vasúti szolgáltatására, az Acelára gondolnunk, amelynek járműveit 75 százalékban a Bombardier, negyedrészben pedig a francia Alstom gyártotta. Áttörést jelenthet a berlini InnoTranson bemutatott ALP-45DP erőgép, ami a jól ismert TRAXX családtól örökölte külső formavilágát és műszaki tartalmát is. A Bombardier nem európai gyártó, azonban a TRAXX-okat Európában fejlesztették, gyártják és használják egyre szélesebb körben.

02

A New Jersey Transit leendő Bombardier-mozdonyát Berlinben mutatták be, részleteket az Indóház októberi számában olvashatnak

Több ponton is párhuzamot vonhatunk a TRAXX sorozat amerikai importálása és a Siemens legújabb szerződéskötése között. Hetven mozdonyt vásárolt az USA legnagyobb vasúti személyszállító vállalata az Amtrak Cities Sprinter (ACS64) névre keresztelt típusból. A 64-es szám a gép 6400 kilowattos teljesítményére utal, ami megegyezik a Taurusok és az EuroSprinter család más tagjainak erejével. A Siemens amerikai újonca is egy vezetőállással készül. A mozdonyokat nagy százalékban a német cégóriás sacramentói és alpharettai üzemében gyártják, azonban a gépészeti szempontból nagyon hasonlítanak majd az Európában debütáló Vectronokra.

Valószínűleg a gazdasági válságnak köszönhető, hogy az autóközpontú Egyesült Államokban beindultak a környezetkímélőbb, gazdaságosabb kötöttpályás fejlesztések. A Siemens mozdonyait az Acela Express útvonalán, a Boston–New York–Washington tengelyen vetik be a kisebb átlagsebességű elővárosi viszonylatokon.

01
Az Amtrak új mozdonya, ahogy az arculattervező megálmodta
(grafika: Siemens)

Érdekes, hogy Amerikában a környezetvédelmi és szociális szempontok jóval nagyobb szerepet kapnak a vasútfejlesztés és a járműeladás marketingjében. A Siemens sajtóközleményében azzal kérkedik, hogy a mozdonyok gyártásakor nyolcvan százalékban napenergiát és újrahasznosítható anyagokat használnak fel, ráadásul 250 új „zöld” munkahelyet is teremtenek. Beláthatjuk, hogy irtózatos mennyiségű szén-dioxidot termelő amerikai iparon belül pusztán csepp a tengerben a sacramentói Siemens-gyár kibocsátása. Az is biztos, hogy a 250 munkahely nem hoz majd mérhető változást a 310 milliós ország életébe. Mégis ezeket a szempontokat hangoztatják a vasút fejlesztésekor. Új érveket kellett találni, amelyekkel vonatra lehet csábítani az USA autófüggő lakosságát.

A Siemens hetven ACS64 típusú mozdonyt szállít az Amtraknak 2013-tól. A megrendelés összértéke 338 millió euró, azaz 466 millió dollár (90 milliárd forint). Az Egyesült Államok mozdonypiaca a becslések szerint éves szinten 1,5 milliárd eurónyi megrendelést termel ki, ebből idén 22 százalékot a Siemens hozott el. A Boston és Washington közötti Northeast vasútvonal napi 2600 vonatával az ország legnagyobb forgalmú kötöttpályás ütőere.

Hörcher Dániel

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes