Érdekességek a logisztika világából, 5.

Érdekes adatok kerültek nyilvánosságra a közelmúltban a VDA (Német Gépkocsiipari Szövetség) tájékoztatásából kiderült, hogy a német autóipar külföldi helyszíneinek számát 2000 óta megháromszorozta! Ráadásul tovább növekszik a munkamegosztás az előállítók és a rendszer, illetve alkatrész beszállítók között.

(folytatás)
Gépkocsigyártás – (keleti) export – logisztika
Az értékteremtés fontos szegmense.
Érdekes adatok kerültek nyilvánosságra a közelmúltban a VDA (Német Gépkocsiipari Szövetség) tájékoztatásából kiderült, hogy a német autóipar külföldi helyszíneinek számát 2000 óta megháromszorozta! Ráadásul tovább növekszik a munkamegosztás az előállítók és a rendszer, illetve alkatrész beszállítók között. Prognózisok szerint 2015-re az autóipari értékteremtés csaknem 80 %-a (világszerte mintegy 700 Mrd euro) a beszállító vállalatokra és a szolgáltatókra esik majd. Az arány 2002-2005-ben még csak 60-65 % volt. A hagyományos, mondjuk úgy: "hierarchikus összjátékot" az előállítók és a beszállítók közötti értékteremtő-partneri viszony váltja fel, a logisztikai szolgáltatók bekapcsolásával.
A logisztika szerepe.
A modern logisztika az anyagáramlások szokásos irányítása mellett új súlypontokat jelöl ki: a tendencia a teljes folyamatláncok tervezésére irányul. Ez már a termék fejlesztésénél kezdődik. Minél korábban kapcsolódik be a logisztika annál hatékonyabban tudják később az alkatrészeket gyártani és a különböző helyszíneken közbenső lépcsők nélkül a szerelési folyamathoz szállítani. Ezen igen jelentős megtakarításokat lehet elérni.
Az információáramlás kezelése.
A szokásos módszerekkel a logisztikai költségek a globális gyártási kooperációban, "szövetségben" elvileg több, mint kétszeresére nő(het)nek. Nyilvánvalóan elsőrendű cél (kellene, legyen) a lehető legkisebb ráfordítás, miközben megőrizhető az átláthatóság és a kiemelkedő minőség biztosítása. Ehhez az információáram optimális kezelése járulhatna hozzá a termelés tervezésétől kiindulva a küldemények követésén át a minőség ellenőrzésig és a fizetés lebonyolításáig. Mindezeket csak a logisztika foghatja össze.
A kelet-közép európai mobilitás következményei.
Elemzők szerint a kelet-közép európai mobilitás felgyorsulása igen kedvező hatással volt a nemzetközi logisztikai ágazatra. Hogy mást ne mondjunk: az egykori vasfüggönytől néhány kilométerrel keletre a gépjárműipar korszerű gyártó-termelő központokat létesített. Csaknem valamennyi ismert autógyártó (és beszállítóik) itt hoztak létre termelőüzemeket, amelyeket logisztikai eszközökkel szükséges a nyugat-európai gyártóüzemekkel összekapcsolni.
Terjeszkedés keletre.
Senki nem vitathatja, hogy például az autóipar kelet-közép európai "expanziójának" hatására erőteljes fellendülésnek indult a logisztikai ágazat. A feladat nem elhanyagolható: a gépjárműveket előállító és a gépipari üzemek ellátása nagy értékű termékekkel. Az egyik osztrák szakember szerint a közép- és kelet-európai országokban a logisztika piaca már megközelítette az 5 mrd eurót és a fejlődés tovább tart. Az ezredfordulón a logisztikai kereskedelmi forgalom még csak 3.5 mrd euro volt
Kölcsönhatások és kölcsönös előnyök.
Német elemzők szerint ez a gyors fejlődés kelet-közép európai beruházásokra kell, hogy ösztönözze a német vállalatokat. Ezzel megnyílik az út az említett országok béli fejlődés, fejlesztések kihasználása és a jövőben újabb termelőágazatok kiépítése előtt. Az ilyen beruházások – így az elemzők – egyúttal Németországban is hozzájárulnak további telephelyek és munkahelyek létrehozásához. A "régi" és "új" telephelyek, valamint a termelőüzemek között csak intelligens logisztika, a termeléshez közeli logisztikai rendszerek és nem utolsósorban kiváló logisztikai szolgáltatók révén lehet hatékony kapcsolatot teremteni.
Felértékelődött régió(k).
Szakértők szerint a nyugat-európai logisztika jobbára felkészült az előre jelzett keleti logisztikai fellendülésre. Például az osztrák CARGO PARTNER AG teljes kereskedelmi forgalmának több, mint 40 %- át Európa keleti felében éri el. Ukrajnai képviseletének megnyitásával ez az üzleti tevékenység tovább erősödött. Ez a logisztikai szolgáltató Pozsony mellett 6 mio euro beruházással új logisztikai központot létesített elsősorban Raktározási- beszerzési- disztribúciós feladatok teljesítésére. Nagy a kereslet raktári létesítmények iránt. Ugyanakkor több vállalatnak szándékában áll, hogy logisztikai rendszerét kiszervezze. Ez elsősorban a gazdasági központra, Pozsonyra érvényes. Az új központ üzleti partnerei elsősorban szlovákiai vállalatok, vagyis nemzetközi konszernek vállalatai. A RHENUS CSOPORT (Holzwickede) közép- és kelet-közép európai hálózatának kiépítését Magyarországon, Győrben, egy logisztikai központ kiépítésével kívánja folytatni. Az üzembe helyezett rendszert elsősorban gépkocsiipari logisztika céljaira veszik igénybe. (AUDI, a REHAU, PLASTAL, KUNGALV, EDSCHA stb.) Ez a magyarországi létesítmény a hosszú távú közép- és kelet-közép európai fejlesztési stratégia egyik fontos fázisa. Valószínűsíthető, hogy logisztikai központként igen eredményes lesz nemcsak kedvező földrajzi helyzete, hanem a már odatelepült gépjárműipari üzemek miatt is. A BÉCS-BUDAPEST autópálya közelségének vonzó hatása több, további üzemek betelepülését eredményez(het)i .Hírek szerint például, a RHENUS CSOPORT az eredetileg üzembe helyezett épület alapterületét, 5400 négyzetmétert további, több mint 30.000-rel kívánja növelni. Célja az európai járműipar kiszolgálása. Német, Olasz járműipari vállalatokat látnak el Magyarországon gyártott karosszéria alkatrészekkel és szerkezeti elemekkel. A szerkezeti modulokat szintén Magyarországon szerelik össze és a termeléssel szinkronban szállítják le a gépjárműipari üzemeknek. Ez a logisztikai szolgáltató a magyarországi AUDIT közvetlenül ellátja a termékekkel és a belső tehergépkocsi forgalmat is a termelés kielégítése érdekében irányítja

- a szerkesztő –

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes