Érdekességek a logisztika világából, 3.

Nem olyan régen indult meg az a közös projekt, amelyet az MGI METRO GROUP INFORMATION Kft és a hamburgi LINDE CÉG anyagkezelési területének munkatársai dolgoztak ki.

(folytatás)
A raklap új szerepben.
Nem olyan régen indult meg az a közös projekt, amelyet az MGI METRO GROUP INFORMATION Kft és a hamburgi LINDE CÉG anyagkezelési területének munkatársai dolgoztak ki. Az együttműködésnek az MGI projektmenedzsere szerint pragmatikus okai voltak: az RFID- alkalmazásánál előnybe részesítették a gimbsheimi disztribúciós központjukat, tekintettel az ott már bevezetett infrastruktúrára, mivel ott már a LINDE talajon mozgó szállítóeszközeit használják, a LINDE csúszó targoncáit fejlesztették.
Alkalmassá tétel.
Viszonylag rövid időn belül a LINDE, üzemi partnerével, PELZER FÖRDERTECHNIK- kel együttműködve egy 1.4 to hordképességű LINDE R14X csúszó targoncát alkalmassá tett az RFID használatára. Megfelelő előkészületeket foganatosítottak az antennák, a leolvasó és a PC-terminál beépítéséhez. Különösen a jármű villás hordozójára kellett ügyelni. Ehhez a hamburgiak egy speciális tehervédő rácsot fejlesztettek ki, hogy az RFID- technikát meg lehessen védeni a károsodásoktól.
Jó döntés, következményekkel.
A LINDE csúszó targoncák új járműkoncepciója igen előnyösnek bizonyult, a szilárdan felszerelt árboccal és a mozgatható villás hordozóval. A rövid csúszási út miatt ugyanis az antennák és a kábelvezeték az árbocprofil előtt helyezkednek el és így nem korlátozzák a vezető látását. A jó fejlesztési együttműködés persze még nem jelenti az MGI számára az egy partnerre történő (kizárólagos) támaszkodást.
RFID- vel támogatott ellátási lánc
Az alcímben szereplő azonosítási rendszer folyamata a termelőnél kezdődik. A kiválasztott fogyasztási cikkeket gyártó cégek raklapjaikat évek óta transponderekkel látják el, amelyek a raktárak illetve a piacok árufogadási, ill. kibocsátási kapuinál elhelyezett leolvasó készülékekkel foghatók. Ilyen módon a rajtuk elhelyezett áruk útját a többfokozatú ellátási lánc mentén hiánytalanul lehet követni a termelőtől az országszerte elhelyezett disztribúciós központokon át a piacokra történő árubeérkezésig.
A régebbi gyakorlatról.
Az elosztó központ eddig a következőképpen működött: a teherautókról lerakott raklapokat a beérkezésnél sorba állították és ott kézi erővel látták el vonalkódokkal, illetve a szállítást segítő számokkal. Mielőtt a targoncavezető ezeket az árukat elhelyezi a polcos raktárban, minden egyes raklapot egy vonalkód szkennerrel kell regisztrálnia. A raktárirányító rendszer ezután mutatja meg a tárolási helyet a magas polcokon.
Az új rendszer előnyei.
A régebbi eljárástól lényegesen különbözik – az árumozgatásnál – az RFID használatával. T.i. ebben az esetben a bejövő raklapokat, amelyeket már a gyártóknál transponderekkel láttak el – u.n. RFID kapukon kell a raktárba vinni és ott automatikusan bevételezni. A leolvasott cikkinformáció révén egy adatbankon át további információk nyerhetők, mint például a sarzs- szám. A következő lépésben a csúszó targonca speciális antennákkal és RFID szoftverrel felszerelt vonalba jut. A villás tartó mindkét oldalán elhelyezett antennákon és egy, a villák közötti raklapszenzoron át a jármű felismeri, ha levettek róla egy raklapot. A targoncán elhelyezett számoló egyidejűleg megkapja az áruazonosító számait és az adatokat továbbítja a raktárirányító rendszernek. A vezető a munkahelyén elhelyezett képernyőn kap információt arról, hogy hová kell raklapot elhelyezni. A tárolási helyen ismét transzponderek vannak elhelyezve, amelyek megállapítják a raktárirányító rendszer részére a bejövő raklap és rajta lévő áru megfelelő elhelyezését. Ha az áru később a kereskedelembe kerül, a folyamat ellenkező sorrendben játszódik le.
Alternatívák – és jövő – az RFID- technológiákban.
A METRO illetékesei tervezik:
Értékelik, tesztelik a csúszó targonca felállítását és további, más RFID technológiákat próbálnak ki. A cél az, hogy a sikeres kísérletek utána jármű "ROLL-OUT"- képes legyen. Ekkor elhagyhatja a tesztkörnyezetet… Ami a (közel) jövőt illeti a terv: az RFID alkalmazása, illetve kiterjesztése a KARTONOK szintjére. A rendszert ezért már most tovább finomítják és a raklapon lévő egyes csomagolási egységeket máris chipekkel látják el. Bár szakértők szerint még évekbe telik, amíg a rádiós címkék általánossá válnak a vonalkódok helyett. A METRO CSOPORT példája azt illusztrálja, hogy nem elméleti próbálkozásról van szó.
Az ellátási lánc (SC) működése – a "valós idő" alatt.
Köztudott, hogy az a cég versenyelőnyben van, amelyik (a leg) gyorsabban fér hozzá a pontos adatokhoz. Minden közreműködő (vevő – elosztó – beszállító – gyártó) célja a folyamatos, egymás közötti valós idejű információáramlás megteremtése és fenntartása. A VALÓS IDEJŰ IRÁNYÍTÁST "új üzleti modellnek" nevezik a szakemberek. Az ezen alapuló valós idejű ellátási lánc egy nagyon korszerű fizikai információs és kapcsolati hálózatok eredménye. A valóságban a valós idejű ellátási lánc révén a cégek egészen a közelmúltig el nem érhető – könnyed, kényelmes működésre tesznek szert. A valós idejű irányítás már például az USA-ban, a leghagyományosabb gazdasági ágazataiban is elterjedt; a paradicsomtermesztők szövetkezve, együtt látják el áruval a WAL-MART ) elosztó központjait. A megrendelés beindítja az ellátási lánc sokrétű, célirányos tevékenységét. Tehát a folyamat nem lépésről lépésre halad, hanem egyetlen indukálás sok ellátási lánc tagot késztet cselekvésre, ezzel rövidül a beszállítás időigénye, csökkennek a költségek és javul a teljesítmény. A téma neves tudósokat is foglalkoztat, mint: Dr. BOYSON egyetemi tanárt. Könyve: "IN REAL TIME: MANAGING THE NEW SUPPLY CHAIN" Remélhető, hogy valamely (logisztikai) kiadónak eszébe jut a magyar kiadást gondozni…

Kunvári Antal

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes