Madrid új Ferihegye

Óriási összegeket fektet Spanyolország vasúti közlekedésének felélesztésére, s a projektek nem merülnek ki a vonalépítésben és járműbeszerzésben: átépült a város főpályaudvara is.

 

A kormány, a tartomány és a város vezetőinek jelenlétében avatták fel a spanyol főváros főpályaudvarát annak több éves átépítése után, amelynek a teljes költségvetése félmilliárd euróra rúg (140 milliárd forint, a négyes metró várható költségeinek alig harmada) és a tervek szerint tizenöt éven belül a jelenlegi 16 millió utas helyett a használók száma több mint kétszeresére, 36 millióra emelkedik.

DSCF0657

Az eredeti Atocha állomás homlokzata
(a külön nem jelölt képeket Bakos Gábor készítette)

Az első ütemben 171 millió eurónyi beruházást valósítottak meg, ezt követik majd a későbbiek, amelyek további fejlesztéseket tartalmaznak, hogy az állomás képes legyen megfelelni a tervezett óriási igénybevételnek. Ahogy a nemzeti fejlesztésért felelős miniszter fogalmazott, így válik majd Madrid az európai nagysebességű vasutak fővárosává. Az ambiciózus kijelentés nem is olyan nagy túlzás: az Atocha állomásra fut be ma is az összes nagysebességű vonal, ez december 19-étől ötöt jelent: Barcelona, Sevilla, Valladolid, Toledo, továbbá Valencia felé – utóbbit 19-én adják át.

A miniszter kijelentette, hogy a kormány által kitűzött cél az, hogy az Atocha legyen Madrid új Barajasa (a Barajas Madrid nemzetközi reptere), a közlekedési csomópont fejlesztése tehát egyértelműen kiemelt prioritás, így nem alaptalan a félmilliárd eurós fejlesztés, amely segítségével mind a vasúti felépítményt, mind pedig a nyújtott szolgáltatás minőségét javítani tudják.

01

Az egykori állomás beltere: 1992 óta nem látott vonatot, helyette különféle üzletek, éttermek és szórakozóhelyek népesítik be a botanikus kert környékét
(fotó: wikipédia)

A madridi tartomány elnöknője szerint a spanyolok legnagyobb része támogatja a nagysebességű vasutak fejlesztését, amelynek azonban a városi feltételek figyelembe vételével kell zajlania, a városközponti elhelyezkedés révén ugyanis egy pályaudvar és a vasút fejlesztése nagy felelősséggel jár.

Az új állomásrész, amelyet Rafael Moneo tervezett összhangban áll az eredeti szárnnyal – itt ma botanikus kertet találhatunk. A december 19-én átadandó pályaudvar érdekessége, hogy Spanyolországban az első lesz, amely elkülöníti az érkezéseket az indulásoktól.

DSCF0671

A Moneo tervezte új állomás azonban más világ: a magas oszlopok kiválóan harmonizálnak a formatervezett, hosszú szerelvényekkel

Mózes Krisztián

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes