Jövőre készülhet el a Bosch új központja

Hatmilliárd forintból Kőbányán épül fel a Bosch új központi bázisa, amelynek szerkezetépítési munkálatait a Swietelsky Magyarország Kft. végzi.

Az általuk végzett munkálatok már a végükhöz közelednek, gyakorlatilag már csak egy parkolóház építésére van szükség ahhoz, hogy a komplexumot jövő tavasszal használatba vehesse a megrendelő. A Magyar Nemzet a munkálatok részleteiről, és a még hátralévő feladatokról Czunyi Csabát, a Swietelsky Magyarország Kft. fő-építésvezetőjét kérdezte.

- Pontosan milyen munkálatokat végeznek az új Bosch-központ építésénél?

- Szerkezetépítéssel foglalkozunk, vasbetonnal és acélszerkezettel. Mivel a teljes fejlesztés egy irodaépületből, egy csarnokból, egy melléképületből és egy portából áll, ezek szerkezetét kellett elkészítenünk. Ezen épületek váza már kész van, jelenleg a csarnok alaplemeze készül. Most ennek készítése mellett arra várunk, hogy elindulhasson a melléképület kivitelezése. Ez talán nyáron kezdődik meg. Az ütemezés a megrendelő igényének megfelelően történik, ezért először az irodaépületet és a csarnokot kell megépíteni, majd az ezek használatbavételéhez szükséges parkoló megépítésére kerül sor. Erre várhatóan az idei év második felében fog sor kerülni. Ha pedig minden rendben lesz, a teljes fejlesztés év végére, jövő év elejére már kész is lehet.

- Mennyire illeszkedik ez a fejlesztés a cég profiljába?

- Abszolút illeszkedik, hiszen a Swietelsky Magyarország különböző részlegei közül mi az épületek tartószerkezeteinek építésével, azaz vasbeton és acélszerkezetek kivitelezésével foglalkozunk. Ez egy vasbeton vázas épület, acélfelépítménynyel, ami a mi szakterületünk. Mi tehát felépítjük az épületek vázszerkezetét, ezt követően pedig már további alvállalkozók folytatják az építkezést. Szeretnénk a befejező munkálatokban is részt venni, és ezekben is szerződéshez jutni.

- Mekkora lesz és milyen funkciót tölt majd be a fejlesztés legnagyobb épülete?

- A legnagyobb épület egy négyszintes, szintenként 2500 négyzetméteres irodaépület lesz, amelyhez egy csarnok is kapcsolódik. Tudomásunk szerint itt kísérleti kutatással foglalkozik majd a megrendelő. Emellett elkészült már a portaépület szerkezete is, a melléképület elkészítése pedig még hátravan. A Bosch egyébként az épület mellett egy nagyobb bővítést is tervez, és úgy tudjuk, hogy a komplexumhoz tartozó melléképület majd azzal együtt készül el.

- A központ szerkezeti kivitelezéséhez miért pont a Swietelsky Magyarországot választották?

- Pályázatot hirdettek, mi pedig egy többfordulós tárgyalást követően nyertük meg a munkát. Magát a versenyeztetést a Bosch német beruházási részlege intézte, egy magyar tervező- és egy bonyolítócég bevonásával. Magát a döntést a tulajdonoshoz közeli német szakemberek hozták meg.

- Ahhoz miért ragaszkodtak, hogy az épület szerkezete részben előre gyártott vasbeton szerkezettel készüljön?

- Ez a Bosch tervezési kötöttsége, már több épületüket is így terveztették. Részünkről a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a pilléreket, gerendákat, homlokzati fal- és födémelemeket egy üzemben előre gyártjuk, majd ideszállítjuk. Ezeket az elemeket autódaruval a helyükre emeljük, majd a kapcsolódó betonelemeket már a helyszínen építjük hozzá. Mindez magát az építkezést gyorsítja, a felületi megjelenést pedig egységessé teszi.

- Hány ember dolgozik ezen a fejlesztésen a Swietelsky részéről?
- Változó, de amikor a legtöbben voltunk, akkor közel hatvanan dolgoztunk. Érdemes kiemelni azt is, hogy az előre gyártott szerkezet miatt kollégáink autódarukat is használtak, a legintenzívebb munkafázisban öt autódaru is volt egyszerre a helyszínen, kiegészítve 4-5 önjáró kosaras emelőgéppel.

- Késés egyáltalán nem volt?

- Nem, a kivitelezéssel mindig jól haladtunk, az ütemtervet egyedül a január végétől február közepéig tartó nagy hideg lassította, amikor mintegy húsz napra le kellett állnunk. A viszonylag feszesre szabott határidőt ezzel a módosítással szerencsésen tartani tudtuk.

- Miért volt szükség a téli leállásra?

- Azért, mert túlzott hidegben nem lehet szabadtéren betonozni, ilyenkor hőmérséklettől függően különböző intézkedésekre van szükség. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egyrészt vegyszerezzük a betont, másrészt pedig fűtjük a beton keverése során az alapanyagokat, illetve az elkészült szerkezetet. Amennyiben nulla fok alá csökken az átlaghőmérséklet, teljesen le is kell állnunk, főleg ha éjszaka mínusz öt-tíz fok alá csökken a hőmérséklet – ez pedig idén többször is előfordult. Emiatt volt szükség a húsznapos teljes leállásra. Szerencsére azonban a Bosch is fontosnak tartotta a szakszerű kivitelezést és a garantált minőségű munkát, így megértette és elfogadta a kényszerű leállást.

- A hatvanfős csúcslétszám mihez kellett?

- Kettős volt a feladatunk. Egyrészt el kellett készítenünk a monolit szerkezeteket, azaz a helyszínen készített vasbeton épületelemeket. Ehhez zsaluzási, betonacél- szerelési, betonozási, majd betonkozmetikai munkákat kellett elvégezni. Ilyenek voltak a lépcsőházak és a födémek egyes területei, illetve ilyenek most az alaplemezek. A másik nagy feladatunk az előre gyártott szerkezetszerelés, amelyhez az elemek gyárban készülnek – esetünkben Dunaújvárosban és Kecskeméten. Ezek összeszerelése viszont már az építési helyszínen történik, így ehhez is helyi munkaerőre volt szükségünk. A két munkanemet úgy kellett ütemeznünk, hogy az párhuzamosan és összehangoltan folyjék, mivel az előre gyártott szerkezet csak a monolit részekkel összeépülve állékony, azaz a megfelelő összekapcsolás nélkül "nem áll meg a lábán".

- Mennyire könnyű ma jó munkaerőt találni?

- Az elmúlt három évben, azaz amióta válság van, nagyjából állandó gárdával dolgozunk. Ez egyben azt is jelenti, hogy új felvételek nem voltak, és bár időközben néhány munkatársunk nyugdíjba ment, egy összeszokott csapattal dolgozunk, amelynek folyamatosan munkát tudunk biztosítani.

- Még milyen feladatok állnak önök előtt?

- Egy héten belül befejezzük az alaplemezek elkészítését, aztán várunk arra, hogy megindíthassuk a melléképület építését. Másrészt, mivel úgy érezzük, hogy a Bosch eddig meg volt velünk elégedve, arra is számítunk, hogy a cég megkeres bennünket a készülő parkolóház pályázatával. Várjuk tehát e dokumentum közzétételét, és reméljük, hogy a parkoló szerkezetének megépítésére megfelelő árat tudunk adni.

- Pontosan milyen parkolóépületről van szó?

- Szintén előre gyártott épületről, mivel ennek az épületnek is viszonylag gyorsan kell elkészülnie. Gyakorlatilag már idén őszre vagy télre be kellene fejezni, ugyanis az így kialakított parkolószám szükséges ahhoz, hogy az irodaépület jövő tavasszal megkaphassa a használatbavételi engedélyt.

- Ami egyben azt is jelenti, hogy jövő tavasszal a Bosch új központja már meg is kezdheti működését.

- Igen, és ennek várhatóan nem lesz semmi akadálya.

- Azt tudjuk, hogy a Bosch miért éppen ezt a helyet választotta új központja helyszínéül?

- Ez a terület egyrészt a fővároson belül van, másrészt azért, mert a cégnek sikerült a környező telkeket is megvásárolnia. Mindez értelemszerűen segíti azt, hogy a társaság a későbbiekben is folyamatosan fejleszthessen. Jól mutatja ezt az, hogy itt tavaly ősszel az eredeti elképzelés szerint egy irodaépület csarnokkal és egy melléképület, a kettő között pedig egy felszíni parkoló épült volna. Időközben a Bosch megvásárolta a szomszédos telkeket is, így a parkoló helyére további irodaházat, míg az új területre parkolóház és egy kis park építését is tervezi.

- Az eddigi munkálatok elvégzéséhez mennyi nyersanyagra volt szükségük?

- Az előre gyártott szerkezetbe összesen körülbelül 2100 köbméter beton került, a monolit szerkezetbe hozzávetőlegesen 5500 köbméter. Ezekbe a vasbeton szerkezetbe összesen 750 tonna betonacélt szereltünk be. Ezenkívül még 100 tonnányi szerkezeti acélt is felhasználtunk.

- Ez az építkezés nagyságát tekintve mennyire számít kiemelkedő mennyiségnek? Illetve maga a fejlesztés mennyire számít kiemelkedőnek a mai piaci helyzetben?

- A Swietelsky már ennél jóval nagyobb szerkezeteket is kivitelezett, ám mivel ma Magyarországon kevés a jelentős szerkezetépítés, ez a fejlesztés jelenleg már csupán nagyságrendje miatt is kifejezetten jó munkának számít.

- Mit várnak magától a fejlesztéstől?

- Az elmúlt fél év azt mutatja, hogy a Bosch Magyarországon folyamatos fejlesztéseket végzett, az elmúlt öt évben az országban több helyen is épített új létesítményeket. Reméljük, hogy nem ez lesz az utolsó közös munkák, és mi is be tudunk kerülni abba a körbe, amelyre biztosan számíthatnak az elvárásaik teljesítésében. Másrészt fontos az is, hogy bár 2003-as indulásunk óta már jelentős referenciákkal rendelkezünk, a Boschsal eddig nem volt kapcsolatunk.

- A Bosch központja mellett milyen egyéb folyamatban lévő munkái vannak a cég szerkezetépítő részlegének?

- Több ilyen is van, a teljesség igénye nélkül: Szolnokon épp most fejeztük be a Hetényi Géza Kórház átalakítását, foglalkozunk a Zeneakadémia átépítésével. Emellett Nagykanizsán reményeink szerint hamarosan indul egy szennyvíztisztítótelep- építési munkánk, a fővárosi Pusztaszeri úton pedig jövőre készülünk el egy lakópark átépítésével. Ezt a kivitelezést az Erste Ingatlan megbízásából végezzük. Itt egy 90 lakásos rózsadombi társasházat – amely valójában egy volt diplomata-lakótelep – építünk át. Az épületeket gyakorlatilag a vasbeton vázig le kell bontanunk, a szerkezetét át kell építenünk, majd generálrészlegünk luxuslakásokat fog kialakítani.

- Hogy tud egy építőipari vállalat a válság ellenére ennyire stabil lábakon állni?

- Cégünk nagy szakmai tapasztalattal bíró, elkötelezett műszaki és fizikai szakembergárdával rendelkezik, ami megalapozza munkáink gazdasági eredményességét, és megrendelőink megelégedettségét. Ebben a munkában biztos hátteret nyújt a társaság felkészült menedzsmentje, és nem utolsósorban osztrák anyacégünk. Az építési piacon való eredményes szereplésünket segíti az is, hogy az építőipar teljes spektrumában – közmű-, mély- és magasépítés, illetve metró- és vasútépítés – rendelkezünk kivitelezői kapacitással.

Forrás: Raktáram

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes