Eső után köpönyeg, avagy öt és fél év után áthelyezték a felsővezetéket a Kassai téri felüljárón

Az M3-as autópálya budapesti bevezető szakaszán és a környező utakon kialakuló torlódások kapcsán a VEKE még 2005-ben kezdeményezett intézkedést a Főpolgármesteri Hivatalnál a tömegközlekedés előnyben részesítésére. A javasolt három beavatkozás közül az első, a Kassai téri felüljáró buszsávja „mindössze” két év után elkészült. E buszsávban jelen kialakításában a trolibuszok közlekedése nem volt lehetséges, a felsővezeték áthelyezésére 2011. március 12–15 között került sor. A Szőnyi úti buszsáv kijelölése továbbra is várat magára.

5. ábra: A buszsáv megvalósult, a trolik azonban továbbra is a szélső sávban közlekedtek a felsővezeték át nem helyezése miatt

Az M3-as autópálya budapesti bevezető szakasza éveken keresztül a városba vezető útvonalak közül az egyik legneuralgikusabb volt. Ameddig nem épült meg az M0-s autópálya északi és keleti szakasza a Megyeri híddal, nem valósult meg az átmenő teherforgalom kitiltása a Hungária gyűrűről, nem éreztette forgalomcsökkentő hatásait a válság és nem emelkedett az egekbe a benzinár, az M3-as bevezetőn állandóak voltak a reggeli torlódások. Három sávon araszolt a forgalom, a legkritikusabb szakasz pedig a Kacsóh Pongrác úti felüljáró környékén volt, ahonnan a megfelelő sávot választva a Kós Károly sétány vagy a Hungária-gyűrű valamely iránya felé lehet besorolni.

1. ábra: Torlódik a forgalom az M3-as bevezetőjén, 2007

1. ábra: Torlódik a forgalom az M3-as bevezetőjén, 2007

Az M3-as bevezetőn tapasztalt torlódások már a kilencvenes évek közepétől okoztak rendszeresen bosszúságot a 74-es és 74A trolit használók számára is. Az autópályára besoroló járművek a Kassai téri felüljárón visszatorlódtak, nem ritkán egészen az Ungvár utca torkolatáig. A felüljárón jellemezően a szélső sávban alakultak ki nagyobb dugók, mivel ebből a sávból lehet az autópályára fordulni, a belső sáv a Szőnyi útra vezet, amely a legnagyobb M3-as torlódások idején szintén beállt.

2. ábra: Buszsáv előtti idők: nem csak a trolik, a buszok is a torlódás foglyaivá váltak

2. ábra: Buszsáv előtti idők: nem csak a trolik, a buszok is a torlódás foglyaivá váltak

A troli azonban a felsővezeték elhelyezése miatt minden reggel fogságba került, ugyanis a szélső sáv fölé épített vezetéket a belső sávból nem lehet már elérni. Pedig a troli a Szőnyi út felé halad tovább, és a belső sávba kell átsorolnia, a vezeték építésekor – nem prognosztizálva a dugókat a nyolcvanas évek elején – erre még nem figyeltek oda.

Az abban az időben szintén az Ungvár utcából érkező 25-ös és 32-es busz a Kassai téri felüljáró belső sávjában jobb eséllyel haladt át, mint a szélen vergődő troli. Az időkülönbség akár 6-8 perc is lehetett, nem ritkán 3-4 darab 74-es troli állt a felüljárón a torlódásban.

A VEKE 2005 őszén, azaz öt és fél éve javasolta először, hogy azonnali és kisösszegű beavatkozásokra lenne szükség a térségben. A javaslat-csomag három pontból állt:

  1. A Kassai téri felüljárón buszsáv kijelölése szükséges, amely a minimális forgalommal rendelkező ellenirány egyik sávját feláldozva belül vezetett buszsávként jelenik meg, ezzel nem csökkentve a közúti kapacitást a terheltebb irányban, mégis biztosítva a BKV járműveinek feltétlen prioritását.
  2. A buszsáv létesítés miatt a felsővezeték áthelyezése úgy, hogy akár a buszsáv, akár a belső sáv felől a trolik elérjék a vezetéket, ezáltal ne kényszerüljenek a legterheltebb szélső sávban való araszolásra.
  3. A Szőnyi út egyirányúsítása az Ógyalla tértől az M3-asra rávezető „S” kanyarig úgy, hogy egy forgalmi sáv és egy buszsáv marad meg a Mexikói út irányában. A Szőnyi út valamennyi pontja a beavatkozástól ugyanúgy elérhető maradna, csak a terület a Mexikói út felől az M3-as keleti oldalán, majd a Kassai téri felüljárón keresztül érhető el minimális többletúttal.

A Fővárosi Önkormányzatnak küldött levélre 2006 elején érkezett válaszlevél figyelembe vette a BKV válaszát is, miszerint anyagi lehetőségek híján nincs lehetőség a beavatkozásra, illetve a probléma kezelése a majdani Mexikói úti bevásárlóközpont beruházásával együtt lesz kezelve. (A beruházás azóta sem valósult meg). A BKV és a Főváros évről-évre tolta maga előtt a probléma megoldását, miközben a nyári időszakot leszámítva majd minden reggel olyan torlódás alakult ki, hogy az érintett troli viszonylatok akár 10-12 percet is a dugóban töltöttek feleslegesen. Gyors fejszámolással is megállapítható, hogy a Kassai téri felüljárót és a Szőnyi utat használó, óránként több ezer utas (akkori 25-ös család, 32-es család, 74-es és 74A troli és a Volán járatai) idővesztesége olyan társadalmi költségeket jelentenek, amelyek messze túlmutatnak a beruházás forrásigényén. Csak mivel az utazási idő növekedéséből adódó társadalmi és környezeti költségek növekedése nem a szolgáltatóknál és a szolgáltatások megrendelőjénél csapódik le, így, ahogy lenni szokott, nem létező költségekként párologtak el, tehát nem is vették azokat figyelembe.

Így teltek a mindennapok. A szemfüles használók egy része a 25-ös buszról, vagy a trolikról már a Kassai téren leszállt – elkerülve a dugót – és gyalog jutott el a 8-10 percre lévő földalattihoz. A biztos gyaloglás a bizonytalan, dugóban töltött idő bosszúságához képest jóformán mindig helyes döntés volt. Csak épp a közösségi közlekedést használókat épp ilyen választás elé nem szabad állítani, mert az első adandó alkalommal örökre módot váltanak, és másnap már az egyéni közlekedés komfortja mellett araszolnak a Kassai téri és az M3-as dugóban.

2007-ben, több évi előkészítés és a VEKE határozottsága mellett megvalósult a buszsáv, amelyet a 25-ös és 32-es buszok el is kezdtek használni. A troli felsővezeték áthelyezése és a Szőnyi úti buszsáv kialakítása azonban nem történt meg, így a 25-ös busz hosszú perceket vert rá a trolira, amely a szélső sávból, a vezeték helyzete miatt továbbra sem érte el a buszsávot. Felmerült, hogy legalább a 74A vonalán az akkor új Solaris trolik közlekedjenek, kihasználva az önjáró üzemmód adottságait és a buszsáv lehetőségeit, de erre sem került sor. Maradt az értelmetlen araszolás.

 

A cikk részletei->

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes