Egységes vagyonkezelés indokolt a közlekedési szektorban is

A hazai közvagyon több mint felét kezelő közlekedési ágazat az egyik leginkább meghatározó szektor Magyarország vagyongazdálkodása szempontjából – hangsúlyozta a Közlekedési Vagyongazdálkodási Napok című szakmai találkozót megnyitó Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár 2011. június 21-én, Sopronban – tájékoztatott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

A közlekedési infrastruktúráról beszélve Magyarországon rendszerint annak járulékos hatásait említjük. A jellemző témák közé tartozik, hogy a közút vagy vasút hogyan segítheti egy-egy térség felzárkózását, mivel járulhat hozzá a helyiek életminőségének javulásához. Pedig a közlekedési infrastruktúra nemcsak következményeiben érdemes kiemelt figyelemre – emelte ki az államtitkár.

A meglévő közlekedési vagyonelemek értékvesztésének megakadályozásában évtizedes adósságokat kell ledolgoznia a kormányzatnak. Az elmúlt húsz évben az utak, vasutak és hidak felújítása, karbantartása háttérbe szorult. A megnövekedett gyorsforgalmi hálózattal együtt járó többletfeladatok ellátásához nem terveztek további forrásokat.
A jelentős és állandósult költségvetési forráshiány eredményeként az állami tulajdonú úthálózat közel felén, ezen belül a mellékúthálózat közel háromnegyedén indokolt az azonnali beavatkozás. A közúthálózat egyes elemein olyan mértékű állagromlás tapasztalható, amely karbantartási tevékenységgel már nem kezelhető.

Az egységes vagyonkezelés a teljes közlekedési szektorban is indokolt lehet. A vállalati eredményt lerontó elszámolandó értékcsökkenés akár évi több 10 milliárd forintos veszteséget termel az országnak azokon a területeken, amelyeken jelenleg gazdasági társaság a vagyonkezelő. A helyettes államtitkár fontos eredményként említette, hogy az országos közutak szinte teljesen egységes vagyonkezelése – a koncessziós autópálya-szakaszok kivételével – a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnál már megvalósult.
Jelentős megtakarításokat eredményezhetne az igénybe vett ingatlanok körültekintő figyelembevétele a közlekedési beruházások tervezésnél. Egy-egy termőföld komoly értékcsökkenését okozhatja például, ha az épülő út középen vágja azt ketté, ezért hasznos lehet mérlegelni, hogy más szempontok megengedik-e egy kedvezőbb megoldás alkalmazását. Az uniós társfinanszírozású projektekben elsődleges szempont a tulajdoni, vagyonkezelési kérdések megfelelő kezelése, rendezése – fejtette ki Schváb Zoltán.

A KKK által használt térinformatikai rendszer vagyongazdálkodási megközelítésből is kiemelkedő, már 5 év ingatlan-nyilvántartási adatait tartalmazza. Sürgető feladat a közúti műszaki vagyongazdálkodás megvalósítása. Az utak értékét, értékcsökkenését tükröző vagyonkezelési adatok a Nemzeti Útfelújítási Program összehangolt tervezéséhez, végrehajtásához nyújthatnak segítséget.

Forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes