Buszkáosz Pécsett

A szövevényes pécsi buszügy egy újabb állomásához érkezett: az önkormányzat erőszakkal visszafoglalta magának a közlekedési céget. Ennek kapcsán megpróbáljuk áttekinteni, hogyan alakult ki a mostani helyzet.

A baranyai megyeszékhelyen az első, szervezett tömegközlekedési eszköz az 1832-ben megindult lóvontatású omnibuszjárat volt. A mintegy 80 évig egyeduralkodó „szőrősdízelek” helyét a hosszas előkészítés után 1913-ban megindult villamosüzem, és az 1926-ban indult autóbuszok vették át. A villamosvasút húsz év után, 1933-ban a város üzemeltetésébe került, ezt az időpontot tekinthetjük a Pécsi Közlekedési Vállalat megalakulásának. A háborús pusztítások miatt a buszközlekedés csak igen nehezen, különféle cégektől (BSzKRt, Mogürt, Maszovlet) kölcsönkapott buszokkal indulhatott meg. A háború a villamosüzemet is megviselte, a pénzhiány miatt a villamos infrastruktúrája nagyon leromlott, ezen a fővárosból használtan érkezett villamoskocsik sem segítettek, az ötvenes évek elején már tervek születtek a pécsi villamos megszüntetéséről. A szomorú esemény két lépcsőben zajlott le: 1959. március 15-én a Széchenyi tér–Vasútállomás vonal, 1960. augusztus 31-én pedig a fővonalnak számító Budai külvárosi pályaudvar–Hadapród iskola vonalon is végigment az utolsó szerelvény.

01

A Széchenyi tér egy Ikarus 30-assal, és a még járó villamossal

(forrás: Fortepan archívum)

Ezzel párhuzamosan a buszhálózat erőteljes fejlődésnek indult: sorra indultak a különféle városrészekbe eljutást biztosító járatok, miközben az új járművek érkezésével a pécsi buszok állománya rövid idő alatt megduplázódott. A hatvanas évek közepén a PKV-t beolvasztották a Pannon Volán elődjének számító 12. számú AKÖV-be, ez az állapot egészen 1993-ig tartott, amikor a Pécsi Tömegközlekedési Rt. ismét kivált a Volánból.

02

Életképek 1986-ból: egy helyijáratos 260.06-os a pécsi buszállomáson

03

Egy volánsárga 280-as még Pannon Volán logóval

04

A nyolcvanas évektől az új buszok már kék-fehér ruhában érkeztek

(A külön nem jelölt archív fotók a szerző gyűjteményéből származnak)

A régi-új cég megalakulása után tovább folytatta a buszok beszerzését, valamint a buszhálózat korszerűsítését: az országban először itt lehetett mobiltelefonon vásárolt jeggyel utazni, a GPS-es utastájékoztatással felszerelt járművek mozgását pedig akár odahaza a számítógép előtt ülve is nyomon követhetjük.

6

A kilencvenes évek közepétől a Pécsi Közlekedési Rt. választása az Ikarus 400-as családra esett

5

A szóló 415-öst csuklós párja is követte

(fotók: Óvári Péter)

07

Szóló Mercedes Conecto a vasútállomáson. Az előző városvezetés által a Mercedesszel kötött előnytelen szerződést csak nehezen tudta a város felmondani

08

Az ezredfordulót követően az új beszerzésű járművek már ismét a város színeiben érkeztek

(a szerző felvételei)

09

A kevés alacsonypadlós kocsik egyikét Óvári Péter fotózta le a vasútállomáson

Az eredetileg a Pannon Volán és Pécs önkormányzatának közös tulajdonában lévő cég 2002-ben került teljes mértékben a város tulajdonába, a közlekedési cég 2008-ban a városi vagyonkezelő tulajdonába került át. Még abban az évben az önkormányzati tulajdonban lévő cégbe egymilliárd forintnyi törzstőke emeléssel bevásárolta magát a lehetséges új alvállalkozó, a Mecsekbusz Kft. A cég vállalta az új buszok beszerzését, és egy teljesen új műszaki telep felépítését. Közben az új tulajdonossal kibővült Pécsi Tömegközlekedési Zrt. első intézkedéseként jóval áron alul eladta a tulajdonában lévő buszokat a Pécsi Közlekedési cég, és a (Mecsekbusz érdekeltségű) LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, amitől tíz éves időtartamba tervezték visszabérelni a járműveket. Ennek első lépéseként át is utaltak a cégnek kétmilliárd forintnyi előleget, vagyis a Mecsekbusz Kft. rövid időn belül egymilliárd forint kiadása mellett kétmilliárd Forint bevételre tett szert. Az egyre bonyolódó ügy végére a 2011. március 31-én történt cégfoglalás tett pontot, amikor Pécs város önkormányzata visszaszerezte a Mecsekbusz Kft. 49 százalékos tulajdonrészét.
Közben nincs előrelépés az egyre sürgetőbb járműbeszerzések ügyében sem. Ugyan rengeteg tesztbusz megfordult a városban, sőt a polgármester nyilatkozata szerint a jövőbeni gyártót, a debreceni MJT-t is kijelölték. A cég Citycruiser 12-es típusa tavaly szeptemberben mutatkozott be a nagyközönségnek, egyes források viszont az Credo Citadeleket jelölik meg a lehetséges új pécsi buszoknak.

10

Ikarus V187-es tesztbusz Uránváros végállomáson

11

Rövid ideig a Nabi Siriusával is utazhattak a pécsiek

13

A másik lehetséges befutó, a Credo Citadel, még tesztbuszként Pécsett

(fotók: Major András)

12

A pécsi busztender vélt győztese, az MJT Citycruiser 12-ese a tavaly szeptemberi budapesti buszkiállításon a Szent István Körúton

(a szerző felvétele)

Összefoglalva tehát az önkormányzatnak sikerült visszaszerezni teljes tulajdonrészét a város közlekedési cégében, a helyzet normalizálása után remélhetőleg az új buszok beszerzésére is sor kerülhet.

Istvánfi Péter

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes