A folyami információs szolgáltatások új rendszere versenyképesebbé teszi a belvízi hajózást

20110831_SchvabZoltan_hajozas_info003_496[1]

Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár ismertette a magyarországi folyami információs szolgáltatásokat a rendszer indításával és gyakorlati bemutatójával egybekötött sajtótájékoztatón 2011. augusztus 31-én, Budapesten. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a vízi közlekedés biztonságának növelése és a környezet védelme érdekében 2011 szeptemberétől automatikus helymeghatározó, azonosító és adatközlő készülék (ún. AIS-készülék) működtetési és használati kötelezettséget vezet be a nagyhajókra a folyók magyarországi szakaszain.

Szeptember elsejétől a magyar lajtstromban nyilvántartott úszólétesítményeken, 2012. január 1-jétől pedig a nem magyar lajtstromban nyilvántartott úszólétesítményeken is működő állapotban kell tartani az AIS-készülékeket, és azokkal folyamatosan szolgáltatni kell a miniszteri rendeletben meghatározott információkat (egyebek mellett az úszólétesítmény nevét vagy azonosítóját, típusát, legnagyobb hosszúságát, szélességét, merülését, sebességét, haladási irányát, globális műholdas navigációs rendszer segítségével meghatározott helyzetét, a szállított veszélyes áru adatait). A fedélzeti egységek segítik a hajózásbiztonsági hatósági ellenőrzések elvégzését, a rendészeti és vámellenőrzési munkát, és a környezet hatékony védelmét, gyorsabbá, egyszerűbbé teszik az esetleges balesetek következményeinek elhárítását.

Schváb Zoltán (fotó: Szigeti Tamás)

A folyami információs szolgáltatások (RIS) magyarországi rendszerének kiépítését és üzemeltetését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Rádiós Segélyhívó Országos Egyesület szakmai együttműködése tette lehetővé. A Nemzeti Közlekedési Hatóság az év első felében pályázati úton adta használatba a hajóüzemeltetők számára a szaktárca és az Európai Unió támogatásával beszerzett 145 eszközt.

Schváb Zoltán kiemelte, hogy a belvízi hajózás fejlesztése a magyar kormány és az Európai Unió stratégiai alapdokumentumokban rögzített célkitűzése. A kevésbé energiaérzékeny, tisztább és biztonságosabb közlekedési módokra való áttérés egyik meghatározó iránya a belvízi személyszállítás és teherfuvarozás részarányának növelése a közlekedési munkamegosztásban. A megbízható online tájékoztatás fokozza a hajózás biztonságát és növeli versenyképességét. A folyami információs szolgáltatások kiszámíthatóvá és tervezhetővé teszik a vízi közlekedést és áruszállítást.

Schváb Zoltán (fotó: Szigeti Tamás)

Az államtitkár a belvízi infrastruktúra kiépítésével kapcsolatos kormányzati törekvések fontos állomásaként méltatta a rendszer kötelező bevezetését. Megemlítette, hogy e folyamat következő lépéseként Magyarország egy újabb RIS témájú TEN-T pályázatot nyújt be a hetekben Brüsszelben. Az IRIS Europe 3 projekt egyik sarkalatos eleme az elektronikus hajózási térképeket megjelenítő szoftveralkalmazások beszerzése lesz, amelyet a szaktárca szintén támogatott formában tervez biztosítani a hajózás számára.

A rendszer indulásával egyidőben megújult a magyarországi folyami információs szolgáltatások honlapja (PannonRIS) is.

forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes