BAJNAI GORDON ÚRNAK
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG MINISZTERELNÖKE
OSZKÓ PÉTER ÚRNAK
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG PÉNZÜGYMINISZTERE
Tárgy: gázolaj jövedéki adó mértékének csökkentése
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
Tisztelt Pénzügyminiszter Úr!
A közúti fuvarozók versenypiacán 2010. január 1-jével kialakult durva magyar versenyhátrány miatt, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete nevében fordulok Miniszterelnök és Pénzügyminiszter Úrhoz. /Pénzügyminiszter Úrnál már személyes tárgyalást is kezdeményeztem, de erre Miniszter Úr külföldi útja miatt csak a január 25.-vel kezdődő héten kerülhet sor. Az idő múlása a megoldás feltételeinek további romlásához vezethet./
Az üzemanyagok jövedéki adójának jan. 1.-i emelése, valamint a környező – u.n. tranzit-országok adó- és árszintje a magyar közúti fuvarozókat súlyos, gazdasági eszközökkel – további költségcsökkentés, áremelés – már nem közömbösíthető verseny-hátrányba hozta.
A magyar megoldás a jövedéki adót az EU minimum szintje fölött állapította meg./Az EU szabály szerinti minimális jövedéki adót a fordulónapon – október első munkanapján – érvényes árfolyamon számított nemzeti valutában – forintban – kell megállapítani. Ez Magyarországon 3 Eurocenttel – azaz a gázolaj literenkénti árában 8 Ft-tal – magasabb az EU által elvárt minimumnál./
Megértve az államháztartás bevételi igényeit, ez a megoldás épp a kitűzött cél – a bevételek növelése – elérését veszélyezteti.
Miután Szlovákia – a szlovák fuvarozók drasztikus, közúti blokádjának hatására – február 1.-től literenként 11,3 Eurocenttel csökkenti a jövedéki adó mértékét, így a hazánk körül elhelyezkedő tranzit-országok mindegyikében nagyságrendekkel olcsóbb a gázolaj, mint Magyarországon. Ez a helyzet arra ösztönzi a nemzetközi fuvarozást végző cégeket, hogy a határ külső oldalán tankoljanak. /A MKFE adatai és számításai szerint ez a megoldás a nemzetközi fuvarozást végző cégek által 2009-ben cca.400 millió liter forgalom felével számolva, 200 millió literrel csökkenti a magyarországi üzemanyag vásárlást, ami éves szinten, cca. 20 Md. Forint jövedéki adó bevétel kiesést jelent a költségvetésnek./ Ezzel szemben állna a jövedéki adó mértékének EU szintre csökkentése – gázolaj esetében 8 Ft/l – ami cca. 15 Md Ft-tal csökkentené a tervezett jövedéki adó és ÁFA bevételeket./
Hangsúlyozni szeretnénk, hogy javaslatunk újabb EU derogáció kérése nélkül, saját hatáskörben megtehető intézkedést javasol.
A gazdasági hatások mellett nem lebecsülhető az a társadalmi, politikai hatás sem, amely egy közúti közlekedés megbénításával járó, teherfuvaros blokád nyomán alakulna ki. Javaslatunkkal ez a veszély elhárítható lenne. Ennek hiányában a hazai fuvarozók – akik üzemanyag vásárlásaik nagy részét nem tudják a határon kívül lebonyolítani és költségeik növekedése többségüket csődbe kergeti – elszántak szlovák mintára, annak sikerén felbuzdulva, drasztikus demonstrációt szervezni. A BKV és MÁV sztrájkok után egy ilyen akció felmérhetetlen társadalmi, politikai veszélyekkel járna és elháríthatatlan károkat okozna.
Miután a javaslat realizálásához parlamenti döntés szükséges – a jövedéki adótörvény módosításával – az idő sürget. A kivárást és halasztást, a probléma választások utáni kezelését elfogadhatatlannak tartjuk.
Bízva javaslatunk racionális mérlegelésében, kérem Miniszterelnök és Pénzügyminiszter Úr érdemi intézkedését.
Budapest, 2010 január 19.
Tisztelettel:
Wáberer György
MKFE elnöke