Világgazdasági hullámok és az európai logisztika

A Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja 7. Országos és 2. Nemzetközi konferenciáját rendezte meg 2013. május 23. – 24. – én Sárváron, a Spirit Hotelben. A konferencián az aktuális nemzetközi gazdasági és logisztikai trenden túlmenően számos vállalati logisztikai megoldást ismerhetett meg a rendezvényen résztvevő 200 logisztikai szakember.

Milyen szerepe van a logisztikának a világ és hazánk gazdasági életében? – tette fel bevezető kérdését Krizsó Szilvia Pulitzer emlékdíjas újságíró, a konferencia moderátora. A választ külföldi és hazai politikusok, politikai és gazdasági elemzők kerekasztal beszélgetése mellett 5 plenáris és 6 szekciós előadáson kaphattak a résztvevők.

A nemzetközi és a hazai logisztikai folyamatok szervezése és megvalósítása terén nem hagyhatók figyelmen kívül a világgazdasági politikai és gazdasági körülmények. Ezt támasztotta alá Ligetfalvi Gábor ügyvezető igazgató (MFB Invest Zrt.) „Hogyan befolyásolja a jelen gazdaságpolitikai helyzet a logisztika sorsát” című előadásában. Kiemelte az USA, az Európai Unió, Kína és Törökország szerepét a világgazdaság jelenlegi helyzetében. A várható társadalmi – gazdasági – politikai folyamatokban hazánk akkor erősödhet, ha például a logisztikában is növekszik a hozzáadott érték (fejlesztési és elosztó központok létesítése, az áruforgalom megállítása összeszerelési, többletszolgáltatási tevékenység, komplexitás miatt stb.). Erre megvan a földrajzi adottságunk (pl. Kína déli „selyemútjának” törökországi becsatlakozásától az Európai Unió országai felé irányuló tranzitút), de ez magától nem megy, hiszen a szomszéd országok is jelentős erőfeszítéseket tesznek ezen logisztikai szolgáltatások megszerzése érdekében.

Hasonló következtetésre jutottak a csütörtök esti szakmai megbeszélés résztvevői:
Dr. Bod Péter Ákos közgazdász, az MNB egykori elnöke; Kovacsics Iván a NAV elnökhelyettese; Barcza György a Századvég vezető elemzője; Török Zoltán a Raffeisen Bank vezető elemzője; Szabó Zoltán a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja alapító elnöke és Bocsárdi László Attila a Siemens Zrt. SCM igazgatója. Gazdasági növekedésünk szempontjából kedvező, hogy az EU vezető szerepét jelenleg a legnagyobb export piacunk, vagyis Németország tölti be. De ez nem minden, a logisztikai folyamatok elősegítése is szükséges. Így megemlíthető, hogy a hazai szállítmányozók, fuvarozók gazdaságilag gyengék ahhoz, hogy a bevezetés alatt álló új útdíjat kigazdálkodják. Ezért célszerű lett volna ennek szabályzó rendszerét a szakmai szervezetekkel egyeztetve korábban lefektetni, hogy a fuvarozóink tudjanak felkészülni (várható, hogy a kisfuvarozók pénzügyi nehézségbe kerülnek).

A rendezvényen 5 plenáris előadás hangzott el a vállalati logisztikai problémák megoldásától.
A norvég Statnett SF képviseletében Kjetil Ryen Speciel Adviser Transformers tartott előadást a túlméretes áruk (nagy transzformátorok) károsodás nélküli szállításának módjairól. Ez azért fontos, mert a termékeik árában a logisztikai költség eléri a 10-15 %-t.
A dán Grundfos céget Bo Mortensen logisztikai vezető és Major Lajos disztribúciós vezető képviselte. A 15 gyártó cég és 50 értékesítő cég teljes ellátási láncának fejlesztése jelentős kihívást jelentett, amelyet 4 modell (kereslettervezési, beszállítási, üzemi és szegmentálási modellek) segítségével oldottak meg.

A kiscsomagok szállítására specializálódott holland Gout International BV úgy szervezi munkáját Sven Gout szerint, hogy az a megbízóiknak pénzt és időt takarítson meg. Fontosnak tartja a jó csapatmunkát, amelyben magyar partnerük a Ghibli Kft.. A cég tevékenységét, szolgáltatásait Czirják János raktárvezető mutatta be.

Kisebb méretű transzformátorok gyártásával foglalkozik a Siemens Zrt. Transformer divíziója. Kistamás Gábor Supply Chain Manager bemutatta az általuk kifejlesztett ABC/RUS analízisen alapuló hatékony készletgazdálkodási modellt, amivel jelentős költségeket tudnak megtakarítani, bár náluk a termék eladási árában a logisztikai költségek csak 1-2 %-t tesznek ki.

Az Audi Akademie Kft. képviseletében Kővári Róbert tanácsadó betegség miatt nem tudta előadását megtartani a NLV Klub márciusi rendezvényének eredményeiről. De kisegített őt Sótér Mónika a Sews Components Europe B.V. japán cég Supply Chain Managere, aki szintén jelen volt a klubrendezvényen, így végülis ez az előadás sem maradt el, jól példázva a Klub összetartó erejét.
A konferencia egyik legérdekesebb előadásának ígérkezett a péntek reggeli előadás, amit Wang Hongliang, a Kínai Nagykövetség kereskedelmi főtanácsosa tartott, „Kereskedelmi kapcsolatok és lehetőségek Kína és Magyarország között” címmel. A főtanácsos statisztikai adatokkal, konkrét kétoldalú kapcsolatokkal mutatta be Kína és hazánk közötti partnerségi viszonyok alakulását, fejlődését, kihangsúlyozva a továbblépés irányait. Így többek között kiemelte az export-import forgalom alakulását, a kétoldalú beruházások területeit, megvalósításának helyzetét, az innovációs kapcsolatokat. Ilyen terület a V0 vasúti pálya beruházási projekt, amelyben a kapcsolatfelvétel megtörtént, jelenleg folynak a szakértői tárgyalások. De említhetők a hazai beruházásoknál a vegyipar, a megújuló energia, a pénzügy, a logisztikai központok fejlesztései, vagy Kínában a szennyvíztisztítás, a vízügyi, tejfeldolgozási beruházások, vagy a környezetvédelmi közös innovációs központ létrehozásának eredményei. Cél az, hogy a felek kölcsönösen kiegészítve egymást, még több együttműködést tudjanak létrehozni. Így célszerű lenne, hogy még több vállalat lépjen be – az egyébként óriási – kínai piacra, legyenek bilaterális kereskedelmi vállalkozások (logisztika mellett pl. a turisztikában, infrastruktúrában), és erősödjön a két nép barátsága, ami előre viszi a gazdasági folyamatokat is. Példaképp említette a kínai tulajdonú magyarországi cégek jelenlévő képviselőinek tapasztalatait.

„Mindkét ország kormánya tárt karokkal várja a befektetőket, együttműködő vállalatokat” – derült ki a péntek reggeli kerekasztal beszélgetésből, amelyen Wang Hongliang kereskedelmi főtanácsadón kívül Szabó Zoltán az NLV Klub elnöke (a Ghibli Kft. ügyvezetője) és Bán László a Fortaco Zrt. logisztikai vezetője vett részt. A beszélgetés alkalmából is hangsúlyozásra került, hogy Magyarországot sürgeti a szomszédos országok fejlődése, célszerű a logisztikai szakmai szervezetek lobbi tevékenységének erősítése a kormány felé. A kétoldalú kapcsolatokban a kormánynak sokkal több munkát kellene befektetni. Az eddigi bilaterális vállalati tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy tudunk együtt működni a magasra tett minőség, az üzleti és logisztikai tapasztalatok tekintetében. Nálunk magas színvonalú a logisztikai képzés, sok jó logisztikai szakemberünk van, ami jelentős potenciált jelent az EU országok (Németország, Hollandia, Olaszország stb.) vagy Törökország felé a kínai együttműködésben is. A Ghibli Kft. eddigi kapcsolatai ezt alátámasztják, így szakmailag, nyelvileg és gyakorlatban is segíteni tudják a kínai piaci viszonyokat kevésbé ismerő magyar cégek kínai szállításait.

Szekciókban elhangzott előadások ugyanolyan érdeklődésre tartottak számot, mint a plenáris előadások. Az egyik résztvevő jól jellemezte ezen konkrét, gyakorlati szakmai eredményeket, esettanulmányokat, fejlesztési módszereket bemutató előadások iránti érdeklődést: „bár ő nem logisztikus, más területen tölt be vezető pozíciót, de az itt elhangzottak segítik a logisztikai problémák megértését, a vállalatok gazdasági eredményeire gyakorolt hatását, ami elősegíti vállalatának versenyképesének növekedését is, ezért is volt érdemes részt vennie ezen a konferencián”.

Balogh Antal logisztikai vezető (DIEGO Kft.) és Német Tamás (XAPT Hungary Kft.) egy új túraszervezési modell bevezetését, előnyeit ismertették.

Szőnyi Péter Material Flow Manager (EPCOS Kft.) és Somogyi Attila ügyvezető igazgató (SSI Schäfer Kft.) az együttesen megoldott raktárfejlesztést mutatták be.
Az RSM DTM Hungary Zrt. előadói (Ágoston Péter és Szabó Viktor) a 42-es vámeljárásokban, illetve a környezetvédelmi termékdíjnál jelentkező problémákra hívták fel a figyelmet.
Németh Sándor logisztikai igazgató (Dutrade Zrt.) bemutatta vállalata logisztikai folyamatainak átszervezését és az új központi raktár tervezésének és megvalósításának műszaki indokait. A gazdasági összefüggéseket, a finanszírozási kérdéseket és az eredményeket Sziller Olivér ügyvezető igazgató (MyConcept Kft.) ismertette.

Logisztikai biztosításokról, vám és jövedéki kezességgarancia területén elérhető megoldásokról tartott előadást Pőzse Tamás (Allianz Hungária Zrt.) és Füzesi Tibor ügyvezető igazgató (ENSURE Kft.).

Az online járműkövetés bevezetésének indokait, és a GPS-es nyomkövetés kimutatható megtakarításait ismertette Szabó Lajos ügyvezető igazgató (iData Kft.), és Jámbor Árpád ügyvezető igazgató (Record Ajtó Kft.).
A szakmai tapasztalatok átadása mellett a konferencián kiosztásra került a Levegő Munkacsoport, a NLV Klub és több más logisztikai szakmai szervezet által meghirdetett „Logisztikusok a levegő tisztaságáért” Radó Dezső Díj, amelyet ez évben Dr. Bóna Krisztián (a BME egyetemi adjunktusa) nyert el.

Ugyanakkor meghirdetésre került a NLV Klub új kezdeményezése a „Félmillió Forint Összdíjazású Tehetségkutató Tanulmányi Verseny a jövő logisztikusai számára”, amelyet a műszaki és gazdasági szakokon tanuló egyetemista és főiskolás nappalis hallgatók részére fognak kiírni a felsőoktatási intézményekben. Célja: olyan kiváló tehetséggel és motivációval bíró hallgatók kiválasztása, akik élethivatásként tekintenek a logisztikára.

forrás: mlszksz.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes