Vasúti fuvarozás: magyarok törhetnek utat Dél-kelet Európába!

Fellendülhet a délkelet-európai irányú vasúti áruszállítás. Erre tesznek legalábbis előkészületeket hazánkban működő vasúttársaságok, és ebben a MÁV-nak is lehet szerepe

 

Erősíteni kívánja délkelet-európai pozícióit a teherfuvarozói piacon az Osztrák Államvasút, illetve annak leánycége, a Rail Cargo Austria (RCA), amelynek tulajdonában működik jelenleg a MÁV Cargo utódja, a Rail Cargo Hungaria (RCH). Mindez azt vetítheti előre, hogy a nemzetközi gazdaság stabilizálódásával fejlődik a vasúti árufuvarozás, és előtérbe kerülnek a keleti és a délkeleti piacok.

Bár a gazdasági válság megrázta az európai árufuvarozó vasúttársaságokat is, jelenleg a piac újrafelosztása zajlik. Így a domináns áruszállító vasutak, például az osztrák, német, orosz vagy a svájci, igyekeznek kiterjeszteni érdekeltségi területeiket. Némileg ugyanakkor ez nehézséget jelent, ugyanis az európai áruszállító vasutak többsége a fuvarpiaci teljesítmények 25-30 százalékos csökkenése miatt veszteséges. Ebben éppen az RCH a kivétel, amelynek 2010-ben még harmincmillió euró, mintegy kilencmilliárd forint volt a hiánya, tavaly viszont pozitív üzemi eredményt ért el. Az idén szintén nyereséget tervez az osztrák vasút magyarországi vállalata.

Az RCH vezetése azt a feladatot kapta a tulajdonostól, hogy szervezze meg a délkelet-európai terjeszkedést, egyben a legfőbb cél az lett: minél több vasúti irányvonat induljon Románián és Bulgárián keresztül a görög és elsősorban a török piacokra. Az RCA a délkelet-európai piacon aktív, regionális vasúti fuvarozó vállalat létrehozását tervezi. Ennek előkészítésével Kovács Imrét, az RCH elnökét bízták meg az osztrák tulajdonosok.

A terjeszkedés hátterében pedig leginkább az áll, hogy Magyarországon és Ausztriában nagyon csekélyek a növekedési esélyek, délkeleti irányba viszont jelentős a forgalom, ám leginkább közúton. Ebben jelenthetne a vasút alternatívát, de kizárólag minőségi, menetrend szerinti tehervonatok közlekedtetésével. Ehhez viszont a szomszédos országokban szükséges kialakítani a hídfőállásokat, hiszen a fuvarokat leginkább a társvasútvállalatokkal együtt lehet lebonyolítani. Romániában az RCA rendelkezik saját vasútvállalattal, Bulgáriában pedig vasútvállalat-alapítási engedéllyel.

A keleti piacon az RCA-nak van némi tapasztalata a közös fuvarok lebonyolításában: képviseletet nyitott az ukrajnai Lvovban, és fejlesztik a kapcsolatokat az orosz és a kazah vasutakkal is. Ugyanakkor az osztrák vasút a MÁV-val is együttműködne a déli piacnyitás érdekében. Abban viszont még nincs megállapodás, hogy milyen tulajdont szerezhetne a MÁV egy új fuvarozóvállalatban. Korábban arról volt szó, hogy nem készpénzzel, hanem szállítóeszközök apportjaként szállna be a MÁV az RCH-ba, de erről még nincs kialakult álláspont.

Ezzel együtt Nyugat-Magyarországon a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) is az észak–déli vasúti folyosók forgalmának növekedésére számít. Ennek apropóján kezdenek hozzá a Hegyeshalom–Csorna–Porpác vonal villamosításához, ezzel gyakorlatilag Észak-Európából Magyarországon keresztül az adriai kikötőkig végig villanyvontatású szerelvények közlekedhetnének. A csaknem száz kilométer hosszú vasútvonal villamosítása 2013–2015 között valósulna meg, döntően európai uniós pénzből. A 12 milliárd forint értékű projekt támogatását még nem hagyta jóvá Brüsszel, jelenleg ennek előkészítése zajlik.

 

forrás: raktaram.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes