Van igazság a logisztikában?

Az utóbbi években azt tapasztalható, hogy a hazai közepes és nagyvállalatok által meghirdetett belföldi és nemzetközi fuvarozási, szállítmányozási tenderek és így az azt megelőző logisztikai szaktanácsadások rendre kudarcot vallanak.

A logisztikai szaktanácsadási és/vagy tenderezési folyamatok során egyre gyakrabban kiderül, hogy ha a tendert kiíró vállalat, a beszerzési – tárolási/készletezési – értékesítési rendszeréhez, illetve a vállalati szervezetén belül kialakult, hagyományos (szállítási) osztályok tevékenységéhez nem „nyúl” és nem változtat rajta, akkor az új szolgáltatók megjelenése és esetleges bevonása nem elegendő ahhoz, hogy jelentősebb költségcsökkentést érjenek el a vállalat számára. A tendereztetési eljárás ezért szükségszerűen kudarcot vall.

A rendszerváltást követően át-, illetve kialakult, és attól kezdve is az optimumra törekvő, többnyire alacsony szolgáltatási díjon szerződtetett, kisvállalkozók bevonásával működtetett, a tapasztalat által kiforrott rendszerek elérték a költségminimumot. Ebben külső szolgáltatóként megjelenni és versenyezni nem érdemes. A tenderkiírás előkészítéséhez logisztikai szakértői tevékenységet ajánlani vagy a tenderen szolgáltatóként elindulni csak akkor érdemes, ha a megbízó vállalat, a fuvarozási, szállítmányozási folyamatain túl, a beszerzési – raktározási/készletezési – értékesítési rendszerét is átalakítja, illetve hozzányúl a vállalaton belüli (szállítási) osztály munkafolyamataihoz. Fontos, hogy elvárja és elfogadja azt, hogy az új és költséghatékonyabb folyamatok kialakítása során szükségszerű, az innovatív logisztikai megoldások alkalmazása. Ezt a tendereztető vállalatnak is támogatnia kell és a meglévő nyilvántartásaiban rendelkezésre kell állnia a munkafolyamatok megkezdéséhez és elemzéséhez szükséges, rendszerként kezelt információknak.

A vállalatok számára a fenti következtetés tanulságként is szolgálhat. Vagyis ha új logisztikai megoldásokkal és új szolgáltatók bevonásával jelentősebb logisztikai költségmegtakarítást akarnak elérni, akkor az adott vállalat beszerzési-tárolási/készletezési-értékesítési rendszerét is komplexen meg kell vizsgáltatniuk, és csak ezek együttes változtatásával lehet jó javaslatot tenni az új, vélhetően költséghatékonyabb és optimálisabb logisztikai rendszer tendereztetésére és kialakítására.

Ebben az újragondolásban a megrendelő vállalatok és a külső logisztikai szolgáltatók között – akár tanácsadóként akár új szolgáltatóként jelennek is meg – közös gondolkodásra, együttműködésre illetve ennek az együttműködésnek a szorosabb fűzésére van szükség. A válságból ez is lehet egy kiút!

A javasolt folyamatok támogatására és komplex szolgáltatások végzésére a hazai fuvarozói, szállítmányozói KKV-k még nincsenek felkészülve.
Kérdés az, hogy a jövőben melyik utat válasszák a vállalatok: nem hozzányúlva a vállalati folyamatokhoz, a fuvarozó, szállítmányozó KKV-k, folytatni fogják az árcsökkentési ajánlati versenyt (várhatóan ez egyre több cég számára csak rövidtávú megoldást fog eredményezni), vagy egy közepes-nagy logisztikai szolgáltató vagy tanácsadó által újratervezett, hatékonyabb ellátási láncban, alvállalkozóként fognak vállalni, talán hosszabb távú szerepet.

Karmazin György MLBKT elnökségi tag

- BI-KA Logisztika -

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes