Újratermelődhet a MÁV adóssága

Csoportszinten évi 15 milliárd forintnyi kamatkiadást spórolhat meg a MÁV az állami adósságkonszolidációnak köszönhetően. Ezen túl azonban még igen komoly hatékonyságjavító intézkedésekre lenne szükség, hogy a vasúttársaság a 60 milliárdos állami támogatáscsökkentés után se termeljen veszteséget, azaz ne induljon újra az adósságspirál.

Ehhez azonban súlyos strukturális átalakítások kellenek, a menedzsmentnek ugyanis most a költségek pusztán kis hányadára van ráhatása. A szükséges hatékonyságjavító intézkedések egy része belső erőforrásokkal és döntésekkel kezelhető – ám erre vonatkozóan a program részleteinek kidolgozása még folyamatban van. Sokat azonban nem szabad várni ezektől az intézkedésektől, a jelenlegi költségszerkezet mellett ugyanis a kiadások mintegy 85-90 százaléka determinált, vagyis a menedzsment által nem befolyásolható költség.

Ennek ellenére az adósságkonszolidációért cserébe a kormány jelentősen csökkenteni tervezi a MÁV finanszírozását: jövőre 45, 2013-2014-ben pedig 60-60 milliárd forinttal mérséklődik a vasúttársaság állami támogatása. A megtakarítási szándék érthető, ám strukturális átalakítás nélkül a költségek számottevően nem mérsékelhetők. Komoly változtatások nélkül az adósság ismét újratermelődik. Az elmúlt évek gyakorlata szerint az állam korábban többször a MÁV hóna alá nyúlt, s a társaság ezt követően újratermelte az adósságát. Legutóbb 2002-ben szanálta a céget, mára pedig 300 milliárdra duzzadt a mínusz – azzal együtt, hogy 2007-ben 116 milliárd forint tőkejuttatást kapott a társaság a 68,8 milliárd forint extra költségtérítés mellé.

A költségtérítési igény további csökkentése a technológiai színvonal jelentős emelésével képzelhető el, ami eszközoldali beruházásokat tesz szükségessé – tudatta a vasúttársaság. Vagyis akkor teljesíthető a kormányzati szándék következmények nélkül, ha a vasúttársaságnak valóban csökkennek a költségei, mert korszerűbbé válik s mert vonzó közlekedési alternatívát mutat. Ehhez nemcsak a gördülő állomány, hanem a pálya és a kiszolgáló egységek megújítására is szükség van – utóbbi két elemet az állam képes biztosítani, az előbbiről azonban a társaságnak kell gondoskodnia. Szakértők szerint ez viszont újabb hitelek felvételére kényszerítheti a vasúttársaságot, így nem tudni, hogyan keveredhet ki az adósságcsapdából. A konszolidáció egybeesik a MÁV menedzsmentjének szándékával s támogatja a nemzeti vasúttársaság hosszú távú fejlesztéséhez szükséges alapok megteremtését – mondták a cégnél. A MÁV hosszú távú, fenntartható növekedése alapvetően négy pillérre támaszkodik: a pénzügyi konszolidáció mellett a belső erőforrások kiaknázásán, a beruházással támogatott technológiai korszerűsítésén és a teljes közösségi szektor újraszabályozásán – tartják a MÁV-nál.

Forrás: magyarkozlekedes.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes