Tíz kilométeren gyorsul fel a villamosközlekedés

A BKK közleménye szerint idén kiemelt figyelmet kapnak a kritikus állapotban lévő villamosvonalak, az év során jelentékeny mennyiségű pálya újul meg.

kiskep

Budapesten a villamosok a közösségi közlekedés szerves részét alkotják, fontosságuk megkérdőjelezhetetlen, s az elmúlt években a városvezetésben tapasztalható paradigmaváltás, hozzáállás-változás kapcsán érezhető, hogy szerepük csak még jelentősebbé válik majd. Amennyiben azt várjuk, hogy a rájuk rótt feladatot el tudják látni, hogy versenyképesek maradjanak az egyéni közlekedéssel szemben, ahhoz az is szükségeltetik, hogy a meglévő pályák színvonalát emeljük, de legalábbis szinten tartsuk. Hazánkban gyakori a karbantartáshiányból adódó erős amortizáció, hiszen az uralkodó szemlélet szerint, ha valamire sokat költünk megépítésekor, akkor attól elvárható, hogy többet soha ne kelljen vele foglalkozni (ez a szemlélet okoz unos-untalan lassújeleket a közelmúltban felújított vasúti pályák mentén is).

A közösségi közlekedés versenyképességéhez elengedhetetlen a járművek sebességének emelése, senki számára sem csábító alternatíva a hússzal-harminccal döcögő és egyre-másra lassító villamos. Ez ellen kíván most tenni a Budapesti Közlekedési Központ, amely – szakítva az elmúlt évek hagyományával – a szokásosnál nagyobb összeget ad a BKV részére, s ezen belül is változtak a prioritások: a villamospályákra lényegesen nagyobb forrás jut.

A beruházások keretében érezhetően csökken majd a menetidő a hálózat egy jelentékeny részén, összesen 9 500 méter vágányt cserélnek ki, ez tizenkét járatot érint.

IMG_5917__110516_Boraros__V2__i

A Boráros téri ívek állapota is hagy kívánnivalót maga után. Hamarosan ez is megszűnik majd
(Vörös Attila felvételei)

A 2-es villamos vonalán a rossz állapotú Boráros téri íveknek mondhatunk búcsút, míg a 18-asvillamos önálló szakaszán az Alagút utca és az Orvos lépcső közötti nagypaneles felépítményt – itt az autók is használják a pályát.

Talán a felújítások közül a legnagyobb horderejű – mind kihatásában, mind hosszában, mind pedig az általa okozandó fennakadások tekintetében – a már régóta időszerű hiányzó láncszem, a Szent Gellért rakpart. Az erre közlekedő 18-as, 19-es és 41-es villamosok csak 30-cal döcögve tehetik meg a duna-parti szakaszt, igaz ennek annyi haszna van, hogy a Szent Gellért térről egyszerre induló és a Rudas fürdőnél egymást keresztező hetes buszok és a villamosok egyaránt zöldhullámmal közlekedhetnek, hiszen a buszok 50, míg a villamosok 30 kilométeres óránkénti sebességgel haladnak. Az ominózus szakasz déli végén, mind a Deák tér, mind pedig a Móricz Zsigmond körtér felé nemrégiben újították fel a síneket, s a Döbrentei tértől a Batthányi tér felé is új a pálya. A kisebb igénybevételnek kitett tabáni 18-as vonala szintén elfogadható – a már említett, felújítandó szakaszon túl. A felújítás érzékenyen fogja érinteni az Észak- és Dél-Buda közti forgalmat, hiszen a négysávos útból kettő le lesz zárva, s a síneken közlekedők is gumikerekű járművekre kényszerülnek majd. Javítja a helyzetet, hogy a szakaszon nincs megálló, illetve más, bonyodalmat okozó műtárgy, csak az egyenes pálya, így a felújítási munkálatok várhatóan nem vesznek igénybe majd hosszas hónapokat.

IMG_5965__110516_Rudas__V18__i

A Rudas gyógyfürdő előtt araszol a 18-as villamos. A Duna-parton is simábban és gyorsabban suhanhatnak majd a tuják

A május elsejével ismét felcserélt 28-as és 37-es villamosok pályáját is érinti a beruházás, az Éles sarok és a Jászberényi út közti részen fogják kicserélni a vágányokat.

Az 50-es villamosokat is érinti a felújítási program: a teljes vonalon cserélni fogják a rossz állapotú útátjárókat.

Az 51-es vonalon már be is fejeződött a nagypaneles szerkezetű pálya átépítése és a Hentes utcai új megálló létesítése.

Szintén a forgalom által is igénybevett vonalszakaszait újítják fel a pesterzsébeti 52-es vonalnak is.

A budai hegyekbe közlekedő 59-es villamos rossz állapotú felépítményét is korszerűsítik, a Kiss János altábornagy utcától egészen a Márton Áron téri végállomásig – ez majdnem kiteszi a vonal felét.

Sor kerül a 62-es és 69-es villamosok Kolozsvár utcai szakaszának felújítására is.

A remények szerint ezen munkálatok elvégzése után az utazóközönség nagy része érezni fogja a menetidő-csökkenést, s a karbantartási hiányosságok leküzdése felé is tesz a főváros egy lépést. Mindazonáltal messze nem hiánytalan a lista, könnyűszerrel lehetne tovább bővíteni – például a szintén kritikus állagú Leányka utcai felüljáróval, ahol öt kilométeres óránkénti sebességkorlátozás van érvényben az erre közlekedő 47-es villamosok számára.

A kivitelezés megkezdésének ideje az előkészítés, a közbeszerzésének lebonyolításától is függ, ennek megfelelően idén nyáron, ősszel és jövő tavasszal fognak majd munkálatok elkezdődni. A további részletekről természetesen tájékoztatjuk majd tisztelt olvasóinkat.

IMG_5980__110516_KOB_Sorgyar__28V__i

A Kőbányai Sörgyár előtti szakasz is hírhedt rossz állapotáról. A kép csalóka, a tízes lassújelnél csak a hosszú záridő miatt mosódik el a villamos

Mózes Krisztián

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes