Szállítási teljesítmények, 2010. I. negyedév

Az előző év azonos időszakához viszonyítva 2010 I. negyedévében a szállított áruk tömege 3%-kal
csökkent, míg az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 5%-kal nőtt. A helyközi
személyszállításban az utasforgalom némileg (1%-kal) alacsonyabb volt, míg az utaskilométerben
mért teljesítmény 2%-kal emelkedett. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma – 5%-os
növekedés eredményeként – 1,5 millió fő volt. A Magyarországon első alkalommal forgalomba
helyezett személygépkocsik 14 ezres száma 47%-os visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz
képest.

Áruszállítás
2010 I. negyedévben a szállított áruk tömege – 58 millió tonna – 3%-kal alacsonyabb volt, mint
2009 azonos időszakában. A változás egyfelől a vasúti és csővezetékes szállítás 2, illetve 8%-os
növekedésének, másfelől a közúti és belvízi szállítás 6, illetve 2%-os csökkenésének az eredője. Az
árutömeg 67%-át közúton, 17%-át vasúton szállították; belföldi viszonylatban e két alágazat részesedése
még meghatározóbb (együttesen 95%) – a csővezetékes, a belvízi és a légi szállítás nemzetközi jellegéből
adódóan.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény – 12 milliárd árutonna-kilométer – 5%-kal emelkedett.
A növekedés valamennyi szállítási alágazatra érvényes: a közúti 3, a vasúti 14, a csővezetékes 10, míg a
belvízi szállítási teljesítmény 5%-kal lett magasabb. Az áruszállítási összteljesítményből a közúti 67, a
vasúti 15, a csővezetékes 14, míg a belvízi szállítás 4%-kal részesedett.
A nemzetközi áruszállítás volumene és árutonna-kilométerben mért teljesítménye egyaránt 9%-kal
nőtt. A belföldi áruszállítás volumene 9%-kal, teljesítménye 5%-kal csökkent.
2010 I. negyedévben a közúti áruszállítás volumenének 6%-os mérséklődése a belföldi szállítás 9%-
os visszaesésének a következménye – nemzetközi viszonylatban 11%-al nagyobb tömegű árut
szállítottak, mint 2009 I. negyedévében. A nemzetközi áruszállítás volumenében nem jelentős, az áruk
tömegének mindössze 18%-a lépte át az országhatárt.

Árutonna-kilométerben mérve a teljesítmény belföldi viszonylatban 3%-kal csökkent, nemzetközi
viszonylatban 5%-kal növekedett, együttesen 3%-kal bővült. Kevesebb árut szállítottak nagyobb
távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, ugyanakkor az üresen megtett út aránya alacsonyabb
lett. A közúti áruszállítást szereplők szerint tekintve, a volumen esése elsősorban a szállítási ágazatba
tartozóknak tudható be: esetükben a volumen 10%-kal csökkent, az árutonna-kilométerben mért
teljesítményük pedig közel azonos az elmúlt év azonos időszakában regisztrálttal. Az egyéb ágazatokban
tevékenykedő cégek saját árufuvarozási részlegei adták a közúton szállított áruk tömegének 46, illetve az
árutonna-kilométerben mért teljesítmények 29%-át – az utóbbi azért alacsonyabb, mert főként saját
vonzáskörzetükben szállítanak (kisebb távolságra).

A vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye is nőtt, a bázisidőszakhoz képest 2, illetve 14%-
kal. A belföldi vasúti áruszállítás volumene és teljesítménye egyaránt 7%-kal esett vissza.
A Szállítási teljesítmények tájékoztató következő megjelenése: 2010. május 26.
Tömegben mérve, a vasúti áruszállítás háromnegyedét jelentő nemzetközi szállítások 5%-kal nőttek,
teljesítményük 17%-kal lett nagyobb. A bázisidőszakhoz képest 38 százalékkal emelkedtek a vasúti
tranzitteljesítmények.

A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított
áruból 10, az összteljesítményből 9% volt. A Duna magyarországi szakaszán ennél magasabb a
részesedése az ukrán (24%), a román (19%), a német (16%) és az osztrák (10%) felségjelű hajók
teljesítményének. Az összes teljesítmény 53%-a átmenő forgalom, 33%-a export, 13%-a import,
mindössze 2 ezreléket tesz ki a belföldi forgalom.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér összes áruforgalma 14,7 ezer tonna volt, 21%-
kal magasabb, mint egy évvel korábban.

Személyszállítás
A helyközi személyszállításban az utasforgalom 1%-kal csökkent, míg az utaskilométerben mért
teljesítmény 2%-kal nőtt.

A belföldi távolsági személyszállítás terén – a szállított utasok számát tekintve – az autóbuszforgalom
súlya a meghatározó: 80%. A nemzetközi szállításban 56%-os részesedésével a légi közlekedésé
a vezető szerep, az autóbusz 25, a vasút 19%-os hányadot képvisel.

Budapest-Ferihegy repülőtér 61 országgal lebonyolított utasforgalma 1,5 millió fő volt, 5%-kal
nagyobb a bázisidőszakihoz képest. Ezt az utasforgalmat összesen 23 ezer, az előző évinél 5%-kal
kevesebb járattal realizálta. Kétszázezer fő feletti légi forgalmat Németország, százezret meghaladót
Nagy-Britannia és Olaszország viszonylatában regisztráltak. A legnagyobb forgalmat lebonyolító
légitársaságok a MALÉV, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, a Swiss és a British Airways. Nem
menetrend szerinti forgalmat 47 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy.

A helyi személyszállítás utasszáma és az utaskilométerben mért teljesítménye is 8 %-kal csökkent az
előző évihez képest. A legmagasabb, 57%-os részaránya az autóbusz-közlekedésnek volt, melynek 45%-a
a fővárosban zajlott. A januári többnapos tömegközlekedési sztrájk éreztette hatását: az előző évekhez
viszonyítva mind az utasszámot, mind pedig az utaskilométer-teljesítményt tekintve csökkent Budapest
részesedése a helyi személyszállításban. A fővárosban a közösségi közlekedést használók 40%-a
autóbuszon, 29%-a villamoson, és 22%-a metrón utazott..

Közúti gépjárművek állománya
2009. december 31-én a közúti gépjárművek állománya 3,6 millió volt, ebből 3 millió
személygépkocsi.

2009 folyamán több járművet vontak ki a forgalomból, mint amennyit üzembe helyeztek. A gépjárművek
száma ezt megelőzően utoljára 11 éve csökkent. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a
személygépkocsiké közel 11, az autóbuszoké 13 év.

2010. I. negyedév folyamán az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 14
ezer volt, 47%-kal kevesebb, mint a bázisidőszakban; illetve 31%-a a válságot megelőző 2008. I.
negyedévinek. Az idén január–márciusban első alkalommal regisztrált személygépjárművek 22%-a volt
használt. A Ford, az Opel és a Volkswagen márkák adták együttesen az elsőként forgalomba helyezett
személygépjárművek mintegy egyharmadát. A 2009 IV. negyedévében újra a legkeresettebb márkává vált
Suzuki értékesítése a bázisidőszakhoz képest mintegy háromnegyedével esett vissza.

Forrás: ksh.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes