Szállítási teljesítmények, 2009. I–III. negyedév

A szállítási igények a gazdasági teljesítményekkel párhuzamosan csökkentek: 2009 I–III.
negyedévében a szállított áruk tömege 13, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 10%-kal
esett vissza az előző év azonos időszakához képest. A helyközi személyszállításban az utasok száma
7, az utaskilométerben mért teljesítmény 6%-kal lett alacsonyabb. Budapest-Ferihegy repülőtér
utasforgalma 6,2 millió fő volt, 6%-kal csökkent. A Magyarországon első alkalommal forgalomba
helyezett személygépkocsik száma 61 ezer, ez kevesebb a 2008-as év azonos időszakában regisztrált
adat felénél.

Áruszállítás
A szállított áruk tömege és az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmények valamennyi
szállítási alágazatban csökkentek, a visszaesés jellemzően kétszámjegyű volt.
A közúti áruszállítás volumenének 2009. I–III. negyedévi 11%-os csökkenése a belföldi szállítás
12%-kal alacsonyabb mértékének következménye – nemzetközi viszonylatban közel azonos tömegű árut
szállítottak, mint a 2008. év azonos időszakában. A nemzetközi áruszállítás volumenében nem jelentős, az
áruk tömegének mindössze 12%-a lépi át az országhatárt.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény belföldi viszonylatban 6, nemzetközi viszonylatban
4%-kal lett alacsonyabb. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási
távolság, ugyanakkor csökkent az üresen megtett út aránya. A mérséklődés elsősorban a szállítási
ágazatba sorolt szervezetek volumenben 18%-kal, árutonna-kilométerben mérve 14%-kal alacsonyabb
teljesítményének tudható be. Az egyéb ágazatokban tevékenykedő cégek saját árufuvarozási részlegei
adták a közúton szállított áruk tömegének 47, illetve az árutonna-kilométerben mért teljesítmények 28%-
át – utóbbi azért alacsonyabb, mert főként a saját vonzáskörzetükben, így kisebb távolságra szállítnak.
A vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye is nagymértékben (21, illetve 27%-kal) csökkent a
bázisidőszakhoz képest. 2009 I–III. negyedévében a belföldi vasúti szállítás volumene ugyan nőtt 10%-
kal, teljesítménye viszont 10%-kal csökkent – a nemzetközi szállítási volumen és teljesítmény
kétszámjegyű, 29, illetve 30%-os visszaesése mellett.
A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított
áruból 11, az összteljesítményből 10%. A Duna magyarországi szakaszán ennél magasabb a részesedése
az ukrán (18%), a német (15%), a román (15%), a bolgár (14%), és az osztrák (11%) felségjelű hajók
teljesítményének. Az összes teljesítmény 59%-a átmenő forgalom, 31%-a export, 10%-a import;
mindössze 2 ezrelék a belföldi forgalom.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér menetrend szerinti és nem menetrend szerinti
járatokon lebonyolított áruforgalma 38,8 ezer tonna volt, 21%-kal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

További részletek –>

- ksh.hu -

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes