Székely Zsolt a Manager Magazinban

A nagy tekintélyű Manager Magazin májusi számában dr. Székely Zsoltról, a Révész csoport vezérigazgatójáról közöl cikket. Ennek összefoglalóját az alábbiakban olvashatják.
Székely Zsolt karrierje akkor indult, amikor gimnazistaként elhatározta, hogy közgazdász lesz. Ezért a szatmárnémetiben született fiatalember elkezdett románul tanulni, ugyanis az egyetemi felvételhez ez elengedhetetlen volt. 1989 végén, a román puccs után új lehetőségek nyíltak, Székely Zsolt hamarosan megkezdte tanulmányait a Miskolci Egyetemen, ahol 1995-ben diplomázott, ezt követően válságmenedzsmentből doktorált.

Szkely_Zsolt

„Amióta tudatosan tervezem a szakmai pályámat – tehát 1995–96 óta –, kifejezetten érdekelnek az olyan vállalatok, amelyeket rendbe kell tenni. Az egyetem elvégzése után tehát ebbe az irányba indultam” – vallott szakmai hitvallásáról. Egy tanácsadó cégnél kezdett dolgozni, majd a különböző megvett/menedzselt vállalatok vezetője volt. Átalakították ezeket a cégeket, majd kiszálltak belőlük, ezt azonban dr. Székely Zsolt nem érezte igazi kihívásnak. Ezért 1997 októberétől pénzügyi tanácsadóként kezdett dolgozni az akkor még állami tulajdonban lévő Ikarus Járműgyártó Rt.-nél. Több lépcsőben az általános vezérigazgató-helyettesi székig jutott, majd 2000 januárjától vezérigazgató volt öt éven keresztül. A cég felszámolását 2006-ban kezdte meg a Kossuth Holding.

„Nyolc év alatt a több mint 20 milliárdos adósságállományt néhány tízmillióra faragtuk le. Tekintettel arra, hogy egy nagyon nehéz helyzetben lévő, a ’90-es évek végére többszörös stratégiaváltási késedelemben lévő és súlyosan eladósodott vállalatot vett a tulajdonos, ez sikeres válságmenedzselésnek tekinthető” – magyarázta a szakember. Ráadásul a válságkezelési folyamat alatt az összes hitelező, munkavállaló és az állam is hozzájutott a pénzéhez, sőt a buszgyártás is megkapta a túlélési esélyt, hiszen multinacionális vevőt találtak rá.

A Manager Magazin megkérdezte, hogy miért ment át öt éve az akkor erős helyzetben lévő Révész Csoporthoz. „A házasságban nem akkor kezdődik a válság, amikor beadják a válópert. Nem az a válság, amikor nincs pénz, és nem tudunk fizetni. Egy cégnél nem szabad eddig eljutni. Mindezt olyan gazdasági-pénzügyi zavarok előzik meg, amelyek válsággá eszkalálódnak” – fejtette ki dr. Székely Zsolt.

A Révésznél nem voltak ugyan pénzügyi gondok, de a cég gyorsan fejlődött, ez pedig veszélyeket hordoz magában. Például ha egy pék jó kenyeret süt, nyit még öt pékséget, ez még működik. Ha azonban 20 pékséget nyit, ahhoz már nem elég jó péknek lenni, vállalatszervezővé is kell válni.
Székely azzal kezdte, hogy felmérte a hét társaságot felölelő és 1600 embernek munkát adó csoportot, és úgy találta, hogy túl sok fronton vívnak csatát. Nem biztos, hogy a „nagy árbevétel, kis profit” szemléletet kell hajszolni. Ezért 2006-ban eladták a Révész Eurotransot, ezzel kiszálltak a ponyvás fuvarozásból, és a különleges anyagok szállítására koncentráltak. A céget egyébként a Waberer’s Holding vette meg.

„Jókor váltottunk. Most a legnagyobb gondokkal néznénk szembe, ha nem tesszük meg időben az átszervezést” – summázta a vezérigazgató. Ugyan a ponyvás fuvarozás adta az árbevétel 55 százalékát, de a 22 milliárd forintos árbevétel mellett mindössze 300 milliós nyereséget hozott. Most a forgalmuk 10 milliárdhoz közeli, de a profit 500 millió forint. A specializálódás tehát bevált, hiszen a társaság forgalma korántsem csökkent olyan mértékben, mint a fuvarpiac egészéé. Mindeközben a társaság tavaly megkezdte a flotta egységesítését, fokozatosan DAF járművekre cserélik a Mercedes, Renault és MAN kamionokat.

A stratégia tehát bevált, a cég ma Európa 24 országába szállít. Manapság egy többlépcsős fejlesztési sorozat első lépéseként egymillió eurós beruházásra készülnek Bukarestben. A holding romániai leányvállalata számára kamionparkoló, műhely, iroda létesül a már korábban megvásárolt 6000 négyzetméteres telken. A cégcsoport ugyanis növelni akarja a piaci részesedését és forgalmát Romániában, a gázszállítás mellett az anyavállalat példájára itt is be akarja indítani a különleges anyagok, silós áruk, folyékony vegyi anyagok szállítását.

A tevékenységi kör bővítése azt is jelenti, hogy az öt éve létrehozott Révész Romania 17 járműszerelvényből álló flottáját tíz egységgel bővítik. A cég az ipari és orvosi gázokat előállító Messer AG romániai és szerbiai gyárából látja el a román kórházakat és ipari vállalatokat. A társaság árbevétele a 2007-es 3 millió euróról 2008-ban 2,6 millióra csökkent, de a nyereségszint 230 ezer körül maradt. Tavaly azonban a hajógyártás és a gépipar még kevesebbet rendelt, így a forgalom 2,5 millió euró alá csökkent. „Ebben a piaci helyzetben a kiutat az előremenekülésben látjuk, ezért kezdjük el a specializálódást a bukaresti leányvállalatnál is” – tette hozzá a vezérigazgató.

Ebben a profilban a Révész Trans Kft.-nek már többéves tapasztalata van, a múlt nyáron új piaci szegmensben, a sav- és lúgszállításban vetett meg a lábát, megvásárolta a holland Van den Bosch Transporten magyar leányvállalata, a Silo-Tank Kft. 35 különleges járműszerelvényét. Ugyanakkor átvették a cég megbízásállományát is, a legnagyobb megbízók a BorsodChem és a Mol.

„A válságban inkább a lehetőséget kell látni. Sokat lehet ugyan bukni, de meg is lehet alapozni az újabb évtizedre szóló fejlődést. Regionális dominanciára törekszünk az ágazatban a Dél-Németországtól Romániáig terjedő területen” – vázolta a legújabb stratégiai törekvést dr. Székely Zsolt. Ausztriában és Németországban 10-50 speciális járművel rendelkező cégeket vásárolnak, hogy kombinálhassák a német fuvartarifát és a magyar költségszintet.

A vezérigazgató úgy tartja: erővel, parancsszóval nem lehet megváltoztatni a dolgokat. „A pénz mellett leginkább lelkesedéssel lehet motiválni az embereket, hogy magukénak érezzék a vállalat sikereit. Az emberek nem robotok. A válságmenedzselés a változásról szól. Az emberek mindig félnek a változástól, de csak akkor, ha nem tudják, mi lesz velük” – ismertette szakmai hitvallását. Ezért a munkatársait azzal állítja maga mellé, hogy elmagyarázza, mi lesz a következő stratégiai lépés eredménye, és az miként hat a munkájukra. Ezenkívül arra törekszik, hogy a munkatársak is hozzanak saját ötleteket, mert mindenki a saját gondolatait szereti legjobban megvalósítani.

Forrás: magyarkozlekedes.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes