Személysérüléses közúti közlekedési balesetek, 2010. I–III. negyedév

2010 I–III. negyedévében 10%-kal kevesebb személysérüléses közúti közlekedési baleset történt közútjainkon, mint az előző év azonos időszakában. Kimenetelük is kedvezően alakult: a halálos balesetek száma 16%-kal, a súlyos sérüléssel járóké 12%-kal csökkent. Közúti balesetben 535 személy vesztette életét, 78 fővel kevesebb, mint egy évvel korábban. Az ittasan okozott balesetek száma 20%-kal csökkent. Az autópályákon 3%-kal kevesebb baleset történt, mint egy éve, a sérültek száma viszont6%-kal emelkedett.

A balesetek számának trendje a 2000 és 2006 közötti időszakban emelkedett, azóta csökkenő irányú. 2010. I–
III. negyedévében több mint 12 ezer személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, 69%-a lakott területen
belül. A lakott területen kívül okozott balesetek száma nagyobb mértékben, 13%-kal csökkent, míg a lakott
területen belül történteké kisebb mértékben – 9%-kal – 2009 azonos időszakához képest. Az előző év azonos
hónapjaihoz viszonyítva a halálos balesetek száma májusig csökkenő tendenciát mutat, májustól növekvőt.
Szeptember hónapban 43%-kal magasabb volt ugyan a halálos kimenetelű balesetek száma az elmúlt év
szeptemberének adataihoz képest, viszont 2009 szeptemberében 40%-kal kevesebb baleset történt, mint az azt
megelőző évben. Ötéves idősorban vizsgálva az adatot, átlagosan 82 baleset történt szeptemberben, szemben az
idei 67 balesettel.

A háromnegyedév során több mint 16 ezren szenvedtek közúti balesetet. Közülük 535 személy vesztette életét,
a súlyosan megsérültek száma több mint 4 ezer, a könnyen megsérülteké meghaladta a 11 ezer főt. A balesetek
során meghalt személyek 50%-a vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők 50%-a, az áldozatul
esett elöl ülő utasok 36%-a, a hátul ülő utasok 65%-a nem használta a biztonsági övet.

A balesetek 60%-át személygépkocsik, 12%-át kerékpárosok, 9%-át tehergépkocsik 5%-át segédmotoros
kerékpárosok okozták, a többi jármű részesedése alig érte el a 6%-ot. A gyalogosok és utasok összesen 8%-os
arányban voltak okozói a baleseteknek. A 2010. januártól hatályos KRESZ-módosítás a kerékpárosok
közlekedését több ponton is megkönnyíti, ám ez a baleseti számokban nem mutatkozik meg. 2010. I–III.
negyedévében mindössze 2%-kal kevesebb kerékpáros által okozott baleset történt, miközben az összes
balesetszám 10%-kal csökkent. Az autóbuszok által okozott balesetek száma 7%-kal nőtt.
A balesetek 93%-a a járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a legnagyobb arányt (27%) a sebesség
nem megfelelő megválasztása képviseli, de az esetek száma 7%-kal alacsonyabb, mint egy éve.
Az autópályákon 2010 első háromnegyed évében 3%-kal kevesebb balesetben 6%-kal több személy sérült
meg, mint az egy évvel korábbi időszakban.

A balesetek száma az M6-os és az M35-ös autópályán növekedett, az M5-ös autópályán szinten maradt, míg az
összes többi autópályán csökkent. Az M6-os autópályán történt balesetek számának növekedésében szerepet
játszott, hogy ez évben 140 km-rel hosszabb szakaszon közlekedhettek a gépjárművek, mint egy évvel korábban,
míg az M35-ös autópálya 44 km-én mindössze 8 baleset történt. Az autópálya hosszához mért fajlagos mutatók
szerint az M1-es autópályán történt a legtöbb baleset, a 100 km-re jutó 42 balesettel.

A balesetek 12%-ában játszott szerepet az alkohol. 2010. I–III. negyedévben az ittasan okozott balesetek
száma az előző időszakhoz viszonyítva ötödével csökkent, a legnagyobb mértékben, több mint harmadával a
motorkerékpárosok esetében. A kerékpárosoknál viszont a csökkenés mindössze 4%-os. Az ittasan okozott
balesetek aránya a kerékpárosok (25%) és a segédmotoroskerékpár-vezetők által okozott balesetek (27%) között a
legmagasabb.

Régiós bontásban vizsgálva, az előző év adataihoz viszonyítva 2010. I–III. negyedévben a balesetek száma
mindenütt csökkent, kivéve a Nyugat-Dunántúlt és a Dél-Alföldet, ahol az előző évivel azonos szinten maradt. A
legkedvezőbb változás Dél-Dunántúlon tapasztalható, ahol 21%-kal kevesebb baleset történt. A területen bejegyzett
10 ezer gépjárműre jutó balesetek száma is itt volt a legalacsonyabb: 29,5 szemben a 32,1-es országos átlaggal. Az
ittasan okozott balesetek száma minden régióban csökkent.

forrás: portal.ksh.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes