Személysérüléses közúti közlekedési balesetek

2010. I. negyedév

A személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma változatlanul csökkenő tendenciát mutat: 2010 I.
negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 12%-kal lett alacsonyabb. Kimenetelük is
kedvezően alakult: a halálos balesetek száma 13%-kal, a súlyos sérüléssel járóké 16%-kal csökkent.
Közúti balesetben 159 személy vesztette életét, 21 fővel kevesebb, mint egy évvel korábban. Az ittasan
okozott balesetek száma 23%-kal csökkent, 100 balesetből 11 esetben játszott szerepet az alkohol. Az
autópályákon több baleset történt, mint egy éve.

A balesetek számának trendje a 2000 és 2006 közötti időszakban emelkedett, azóta csökkenő irányú. 2010 I.
negyedévében közel 3 ezer személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, 65%-a lakott területen belül.
Nagyobb mértékben ez utóbbiak száma csökkent, 2009 I. negyedévéhez képest 14%-kal, míg a lakott területen
kívül okozott baleseteké kevésbé, 8%-kal. Az előző év azonos hónapjaihoz viszonyítva a halálos balesetek száma
az első negyedévben egyre alacsonyabb, a márciusi összehasonlító adat – szemben a januárival – már a tavalyi
70%-át sem érte el.

A negyedév során közel 4 ezren szenvedtek közúti balesetet. Közülük 159 személy vesztette életét, a súlyosan
megsérültek száma mintegy 1000, a könnyen megsérülteké közel 2800. A baleset során meghalt személyek 54%-a
vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők 57%-a, az áldozatul esett elöl ülő utasok 42%-a, a
hátul ülő utasok 77%-a nem használta a biztonsági övet.
Az előző év azonos időszakához viszonyítva 2010 I. negyedévében a közlekedési balesetek típuscsoportonként
heterogén képet mutatnak. A vasúti és közúti jármű ütközése mint ritkán előforduló balesettípus esetszáma nőtt,
míg az egyenesen haladó és kanyarodó járművek ütközését tekintve 27%-os csökkenést regisztráltak. A járművek
közel 40%-kal több esetben ütköztek álló, parkoló járműnek, mint egy évvel korábban, míg a forgalomban haladó
járművek ütközésének száma 10%-kal csökkent.

A balesetek 69%-át személygépkocsik, 10%-át tehergépkocsik okozták, a többi jármű részesedése alig haladta
meg a 10%-ot. A gyalogosok 8%-os arányban voltak okozói a baleseteknek, ennek a típusnak az esetszáma 11%-
kal volt alacsonyabb, mint 2009 I. negyedévében. A balesetek 91%-a járművezetők hibájából történt. A kategórián
belül a legnagyobb arányt (35%) a sebesség nem megfelelő megválasztása képvisel, de az esetek száma 6%-kal
alacsonyabb, mint egy éve.

Az autópályákon bekövetkezett balesetek száma 2010 I. negyedévében 6%-kal volt magasabb, mint egy évvel
korábban. A növekedés autópályánként eltérő: az 50 km-nél rövidebb autópályákat figyelmen kívül hagyva, az M6-
oson háromszor annyi, az M7-esen 62%-kal, az M5-ösön 60%-kal és az M3-on 11%-kal több baleset történt, mint
2009 I. negyedévében. Az M1-es autópályán viszont fele annyi baleset történt, mint 2009 azonos időszakában.
A balesetek 11%-ában játszott szerepet az alkohol. 2010 I. negyedévében az ittasan okozott balesetek száma
az előző évhez viszonyítva a legtöbb kategóriában csökkent, a legnagyobb mértékben, kétharmadával a
motorkerékpárosok esetében. A kerékpárosoknál viszont 15%-os növekedést regisztráltak. Az ittasan okozott
balesetek aránya a kerékpárosok és a segédmotoroskerékpár-vezetők által okozott balesetek között a legmagasabb,
30% körüli.

Régiós bontásban vizsgálva, az előző év adataihoz viszonyítva 2010 I. negyedévében a balesetek és az
ittasan okozott balesetek száma mindenütt csökkent. A legkedvezőbb változás az Észak-Alföldön tapasztalható,
ahol 18%-kal kevesebb baleset és 43%-kal kevesebb ittas állapotban okozott baleset történt. A területen bejegyzett
10 ezer gépjárműre jutó balesetek száma ennek ellenére ebben a régióban volt a legmagasabb, 8,7, szemben a 7,7-
es országos átlaggal.

Forrás: ksh.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes