Szarvas Ferenc: kormányzati döntés kell a MÁV adósságáról

A MÁV Zrt elnök-vezérigazgatója szerint a cégcsoport majdnem 300 milliárdos adósságának kezelése kormányzati döntést igényel.

Szarvas Ferenc 180 perc című műsorunkban azt mondta, hogy a cégcsoport jelenlegi fizetőképességét viszont javítja majd az erre az évre szánt összesen 33 milliárd forintos költségvetési többletforrás. Amint az elnök-vezérigazgató mondta, a közösségi közlekedés, ezen belül a kötöttpályás közösségi közlekedés a világon mindenhol állami támogatással működik, és nálunk az elmúlt időszakban éppen az volt a legnagyobb probléma, hogy ez az állami finanszírozás nem volt kielégítő. „Vagyis 180-190 milliárd az elmúlt évek nem kielégítő állami finanszírozása miatt felhalmozódott összeg.”

Kérdés, hogy a következő években mennyi plusz pénzt kellene az államnak a MÁV-ra költenie. Szarvas Ferenc szerint az első lépés, hogy az állam biztosítsa a folyó évi finanszírozáshoz szükséges erőforrásokat, és ennek az Európai Unió által is elvárt módja, hogy közszolgáltatási szerződéseket kell kötnie a vasúti szolgáltatókkal. Meghatározó, hogy ne növekedjen tovább az adósságtömeg. Hozzátette: a felhalmozott adósság kezelése más kérdés, „reálisan nem lehet másban reménykedni, mint abban, hogy valamilyen formában konszolidálják”.

A versenyképesség javítása szempontjából az elnök-vezérigazgató elengedhetetlennek tartja az eszköz-modernizációs program elindítását. Az elmúlt évtizedekben az eszközökre szinte semmit sem költött az állam, illetve a MÁV-csoport.

Az európai fejlesztési bank már bejelentkezett, hogy szívesen támogatna különböző MÁV-programokat. Szarvas Ferenc úgy látja, az uniós erőforrásokat eddig a vasút döntően – és helyesen – a pálya-infrastruktúra fejlesztésére koncentrálta. Ezt a jövőben is fenntartanák, már csak azért is, mert a vontató, illetve személyszállító kocsik vásárlására elvileg készen állnak a piaci hitelezők is. „Annak azonban, hogy ezeket a piaci erőforrásokat a MÁV-csoport igénybe tudja venni, előfeltétele a 290 milliárd forintos adósságállomány valamifajta állami konszolidációja – jelentette ki. – A legnagyobb probléma az, hogy a korábbi évek működési veszteségével felhalmozódott adósságtömeg igazából nem teszi lehetővé, hogy állami garancia nélkül további hiteleket vegyen fel a modernizációra.”

forrás: magyarkozlekedes.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes