Stratégia nélkül nincs versenyelőny

Bármely vállalkozás vagy akár egyetlen projekt hosszú távú sikerének alapja a tudatosan megtervezett stratégia. A jelenlegi piaci körülmények között, a fennmaradás érdekében elengedhetetlen, hogy egy vállalat az üzleti terv mentén hozza meg a napi döntéseket. Jó hír, hogy a stratégia kialakítás és üzleti tervezés tanulható és fejleszthető.

Egy vállalkozás stratégiájának kialakítása során – annak ellenére, hogy minden cég számos egyedi sajátossággal rendelkezik – standardizálható lépéseket szükséges megtenni. A stratégia kialakítás és üzleti tervezés megtanulható és fejleszthető. Természetesen a gyakorlatban már kipróbált és bevált módszerek a leghatékonyabbak. Ezek elsajátítása akkor a legkönnyebb, ha egy jó szakember gyakorlatorientált módon, sok szimulációval adja át a tudását. A téma aktualitása és fontossága mindenképpen indokolttá teszi, hogy strukturált formában és a napi tervezésben alkalmazható módszerekkel foglalkozzunk vele!

Üzleti stratégia
A stratégia lényege egy szervezet hosszú távon követett tevékenységi iránya, viselkedésmódja, amely a versenytársakkal szembeni előny létrehozására/megőrzésére szolgál, a rendelkezésre álló erőforrásoknak a környezeti változásokhoz illeszkedő felhasználását írja elő és biztosítja a fogyasztói igényeknek megfelelő termékek/szolgáltatások piacra juttatását.

A stratégia arra ad választ:
- Kik szeretnénk lenni? (Misszió)
- Mivel akarunk foglalkozni? (Vízió)
- Milyen képességekkel akarunk rendelkezni? (Sikerpotenciál)
A jelenlegi piaci körülmények közötti fennmaradás érdekében elengedhetetlen, hogy minden szervezet ismerje működésének körülményeit és azok változásait. Az üzleti stratégia elvén történő vezetés egy olyan szemléletmód, amely a távlati stratégiai célrendszer mindenkori szem előtt tartása mellett a konkrét piaci viszonyok adottságait figyelve és megismerve hozza meg a napi döntéseket. Bármely vállalkozás vagy akár egyetlen projekt hosszú távú sikerének alapja a tudatosan megtervezett stratégia, melynek lefektetésekor az elsődleges szempont, hogy az dinamikusan alakítható legyen.
A stratégiához szükséges jövőkép megmutatja, hogy milyennek kívánjuk látni cégünket, hová akarunk eljutni, másrészt látnunk kell azt az útvonalat, melyen jelenlegi helyzetünkből kiindulva elérjük a kívánt állapotot.
A jövőkép meghatározásában több tényezőt kell figyelembe vennünk. Célszerű az alábbi kérdések feltevése és megválaszolása:

  • Merre haladnak, mit szeretnének vevőink?
  • Hogyan javíthatnánk vevőink kiszolgálását?
  • Milyen fejlődési irányt követnek a szakterületünkön működő cégek?
    A jövőkép alapján jelöljük ki a stratégiai célokat. A stratégiai célokat lebontjuk az egyes vállalati funkciók (beszerzés, értékesítés, pénzügy, stb.) céljaira, majd az egyes funkciókon belüli részlegek céljaira.
    A kívánatos végeredmény egy növekvő, nyereséges, versenyképes vállalat.
    Lényeges, hogy meg tudjuk különböztetni egymástól a vezetést és a vezetés látszatát. A stratégia igazi művészete, ha anélkül jutunk vezető szerephez az egyes területeken, hogy konkrét akció-reakció ütközetet vívtunk volna versenytársainkkal.
    A versenyképesség olyan elsajátított tapasztalat, amely az adott piaci környezetben lehetővé teszi a vállalat számára, hogy olcsóbban termeljen és/vagy magasabb hozzáadott értéket állítson elő versenytársainál. A jó stratégia megfontoltsága mindig összeköti egymással az előnyöket és a hátrányokat. Ha az előnyöknél mindig figyelembe vesszük a hátrányokat is, akkor vállalkozásaink sikerében megbízhatunk, ha a hátrányoknál mindig figyelembe vesszük az előnyöket is, akkor a legcélszerűbb megoldást tudjuk választani.
    A megvalósítás során az eredetileg megalkotott stratégia folyamatosan változik, módosul. A stratégiai tervezés eredményeként létrejövő tervezet csak egy keretet ad a megvalósuló stratégiának. Ezért van szükség a stratégiai menedzsmentre, amely a stratégiaalkotás, a megvalósítás és a visszacsatolás integrált egységén alapuló vállalatvezetés. A stratégiai menedzsment egy állandó, folyamatos tevékenység, amelynek az üzleti valóságban nincs eleje és vége.
  • Folyamatelvű vállalatirányítás, folyamatmenedzsment
    Folyamatnak nevezzük a tevékenységek irányított láncolatát egy adott teljesítmény (output) létrehozása érdekében.
    A folyamatmenedzsment átfogó megközelítés, amelynek célja:
    - a folyamatok összekapcsolása a vállalati stratégiával,
    - a folyamatok leghatékonyabb irányítása,
    - megfelelő tervezési és irányítási rendszer révén tartós siker elérése,
    - világos folyamatszervezet, folyamatfelelősség és ösztönzési rendszer kialakítása.
    A folyamatok kialakítását nem szabad a véletlenre bízni, a folyamat modellt a stratégiából kiindulva kell megtervezni. Egy vállalkozás stratégiai céljai között rendszerint szerepel a működés javítása, a hatékonyság növelése.
    A hagyományos erőforrás elemzés azt sugallja: amivel a vállalkozás rendelkezik, az értéket is termel. Ám egy erőforrás megléte még nem jelenti a hatékony felhasználását, és még kevésbé a versenyelőnyt eredményező működését. A rendelkezésre álló erőforrás csak lehetőség, amely akkor "értékesül", ha használata során érték keletkezik, amit a fogyasztó elfogad és megfizet. Az erőforrások valóságos értékének felbecsüléséhez a vállalati értéklánc elemzésen keresztül vezet az út. Az értéklánc mindazon tevékenységek rendszere, amelyekkel egy vállalkozás fogyasztói igény kielégítésére alkalmas terméket/szolgáltatást állít elő. A modell alapján a szervezet értékalkotó és támogató folyamatokból építhető fel.

    Az erőforrások vizsgálata három lépésben történik:
    - azonosítja, hogy milyen tevékenységek kapcsolódnak össze a termék/szolgáltatás létrehozása során,
    - elemzi, hogy ezek, hogyan járulnak hozzá az értéknöveléshez.
    - felméri, hogy milyen költséggel működtethetőek.
    Egy vállalkozás hatékonyságát jelentősen javítja, ha rendelkezik jól átgondolt stratégiával, és ezt összekapcsolja a BSC útján a napi gyakorlattal, valamint figyelemmel kíséri azt, hogy a folyamatai a legoptimálisabban valósuljanak meg. Érdemes időt szakítani a legjobb módszerek megismerésére és elsajátítására.

    Pataricza Máté HR fejlesztési szakértő
    WIFI Hungária Oktató és Továbbképző Intézet

    forrás: hrportal.hu

    Both comments and pings are currently closed.

    Comments are closed.

    Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
    Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes