Kívánatos-e egy fedél alá hozni a Volán társaságokat, a MÁV-ot, az autópálya-, a közútkezelőt, valamint a pályavasútcéget? A Nemzeti Közlekedési Holding formálódó koncepciója szerint igen, mert ezzel sok milliárd forintot takaríthat meg az állam – írj a csütörtöki Heti Válasz.
Nem új ötlet a helyközi tömegközlekedés egy kézbe szervezése: a szándék 1998 óta többször megvolt már, most azonban az akarat mellett a lehetőség is adott a távolsági személyszállítás gyökeres átformálására. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyik fő vállalkozásán már nyár eleje óta dolgoznak, s nemsokára elkezdődhet az egyeztetés is a tárcán belül és a szakmai szervezetekkel. A Napi Gazdaság október elején adta hírül, hogy a kormány közös holdingba tömörítené a Volán társaságokat és a MÁV-ot.
A mostani tervek nem állnak meg annál, hogy csak a Volán és a MÁV kerüljön közös irányítás alá: minden olyan vállalatot a holdingba sorolnának, amely a közlekedés fő ágába tartozik. Így ide tartozna az Állami Autópályakezelő Zrt., a Magyar Közút Kht., valamint a MÁV esetében a vonalak használatáért felelő Pályavasút Zrt. is. Ezzel együtt szemléletváltás is bekövetkezne, hiszen eddig a szolgáltató vállalatok – azaz a Volánok és a MÁV-Start – irányították a rendszert, az állam, főként csak finanszírozóként volt jelen. Ezzel szemben a jövőben – a közös irányításnak köszönhetően – a valódi megrendelői szempontok is erősödhetnek.