Se veled, se nélküled!

A közlekedési módok közül nem ritka az, hogy csak egy vagy több másikkal együtt tud fellépni. Igaz ez a repülésre is, amely felszíni módokkal valósítja meg a ráhordást. A Malév a közeljövőben buszjáratot indít Ferihegyre több megyeszékhelyről, hogy az utasai körét bővíthesse.

 

A közúti kapcsolat alapvető egy repülőtér életében. Az utasok, teheráru és az üzemanyag repülőtérre juttatása tehát a taxik, buszok és a teherautók feladata. A buszjáratok általában a közeli nagyvárosba közlekednek.  Kivételek itt is vannak, hiszen Schwechat repülőtere esetében nemcsak Bécsbe, hanem Pozsonyba, sőt a Volánbusz illetve az Orangeways járatait tekintve Budapestre is van repülőtéri busz.  A helyzet magasiskolája a Frankfurt-Hahnnak nevezett repülőtér. Itt közel s távolban csak a majd nyolcezres Simmern fekszik, a névadó Frankfurt 100 kilométerre van. A megoldást az adja, hogy a buszok hatalmas területről szedik össze a fapados járatok utasait.

04
Frankfurt-Hahn ráhordó buszhálózata. A járatokat különböző vállalkozók üzemeltetik, de a jegyváltási lehetőség és a marketing közös. Az autópályahálózatot felhasználva versenyképes menetidőkkel járnak a buszok
(forrás: www.hahn-airport.de)

A repülőtér bizonyos utasforgalom felett már igényli a vasutat, hisz a bevezető utakon nagy a zsúfoltság, másrészt a folyamatos lakossági panaszok miatt egyre kijjebb helyezik a városközponttól. Ebből a szempontból még nem áll rosszul Ferihegy, mert kevesebb, mint húsz kilométerre van a Deák tértől, de annál rosszabb az, hogy a kettes terminál kötöttpályás kapcsolata egyelőre csak a távoli jövőbe vesz.

1A már üzemelő kassai járaton felbukkanó Vivaro. A szlovák nyelvű matricázás árulja el ezen képességét
(fotó: Airportshuttle.hu)

Hasonló struktúrát vezet be a Malév áprilistól: Debrecen, Pécs, Szeged és Miskolc utasai az AirportShuttle minibuszaival érkezhetnek meg a ferihegyi repülőtérre, napi háromszor. A járatok nem előzmény nélküliek: 2009 nyarán jelentette be a Malév, hogy Kassa és Pozsony városát bevonja útvonalhálózatába. Természetesen ezt földi eszközökkel oldotta meg, amelyek kaptak repülőgép járatszámot is. A pozsonyi járat időközben megszűnt, de a kassai még mindig üzemel. A járatokon lehetőség nyílik a check-inre, frissítőt  kap az utas, és netezni is tud a fedélzeti wifinek köszönhetően. A repülőtérre megérkezve sem hagyja magára az ügyfeleit a Malév: gyorsított biztonsági ellenőrzést kap az, aki a minibuszokkal érkezett.

02
A szépen felújított egyes terminál előtt várakozik a Transit, hogy utasait hazaszállíłhassa a repülés után. Hasonló minibuszokon lehet majd megkezdeni az utazást távoli célok felé április elsejétől a négy vidéki városból
(fotó: Airportshuttle.hu)

Megér egy gondolatkísérletet, hogy miért indítja a Malév ezeket a járatokat. Transzfert eddig is lehetett rendelni ezekre az útvonalakra, de a buszok nem ezeknek az utasait akarja megszerezni. Valószínűleg új utazók megnyerése a cél, de feltehető úgy is a kérdés, hogy miért éri meg olyan városokba is ezt a szolgáltatást nyújtani, ahová az egyes terminál melletti Ferihegyi megállóból gyakran van Intercity. Szegedre és Debrecenbe óránként, Miskolcra pedig a kör-IC képében kétóránként kínál eljutást a MÁV. Egyrészt csábítóak a fedélzeti szolgáltatások a buszokon, másrészt olyan időben is megy busz, amikor vonat nem.  Ferihegy megálló csak az egyes terminálhoz van elfogadható közelségben, ráadásul a honi vasút egyik állatorvosi lova: milliárdokért felépítették,  majd pedig hiányoznak a milliók a karbantartáshoz.  A jegyrendszer sem a repülővel utazókat szolgálja: a vonatjegyek nem érvényesek a BKV 200E járatán, pedig azzal lenne a legolcsóbb a kettes terminálra eljutni.  A megállóhelyi peronon csak automata van, de az nem ad el helyjegyet.

05Fiatal és mégis borzasztó: Ferihegy vasútállomása lehetetlen állapotokat mutat. Egy jó gazda nem így jár el a parádés lovával
(fotó: Halász Péter)

Melles Kristóf

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes