Öt év is eltelhet, míg a belső piac magához tér

Még négy-öt évig nem változik a belső fogyasztás – így kalkulálnak a nagyobb élelmiszer-ipari cégek, ezért a honi piacon tapasztalható vásárlói visszafogottságot külpiaci fejlődéssel kell ellensúlyozni.

Kovács László, a Pick Szeged Zrt. igazgatóságának elnöke szerint egy IMF-megállapodás a reálágazatban is fejlődést hozhatna, mert csökkentené a piaci bizonytalanságot, és talán a kormány is többet fordíthatna a versenyképességet növelő támogatásokra.

Akad néhány ágazat, amelynek folyamatai jól tükrözik a gazdaság általános állapotát is. Az élelmiszeripar ezek egyike. Az elmúlt időszak benyomásai alapján hogyan ítéli meg cége működési körülményeit, a honi üzleti klímát?

Alapvetően egy markáns fejleményt kell kiemelni az elmúlt évek változásai közül, ez pedigaz, hogy a belföldi fogyasztás rettentően visszaesett. Ez sajnálatos módon minden feldolgozóipari szektorra, így az élelmiszeriparra is hatással volt, és óhatatlanul rányomta a bélyegét a gazdasági folyamatokra, hiszen az élelmiszer-fogyasztást alapvetően befolyásolja, hogy a családoknak hogyan alakul az életvitele, anyagi helyzete. A válság alapvetően a közepes és az alacsonyabb jövedelmi kategóriába sorolhatóakat érintette a leginkább. Ez egyértelműen tükröződik a fogyasztás szerkezetének átalakulásában. Az élelmiszerszektorban például jelentős teret nyertek az olcsó árfekvésű termékek.

A prémiumkategóriába sorolható áruk esetében az átlagosnál is jóval nagyobb volt a fogyasztáscsökkenés. Magyarországon az élelmiszer-kereskedelem továbbra is elsősorban a magyar feldolgozóiparra támaszkodik, ebből adódóan viszont ha a fogyasztás visszaesik, átrendeződik, s az olcsóbb (jórészt külföldi) termékek teret nyernek, akkor ez a hazai foglalkoztatást és kapacitáskihasználtságot is igen kedvezőtlenül érinti. A nemzetközi piacokon azért más a helyzet. Jócskán akad olyan ország, amelyet a válság nem érintett ennyire mélyen, és nem okozott a korábbiakhoz képest akkora elmozdulást a fogyasztásban, a fogyasztási szokásokban. A magyar vállalatoknak ezekbe az országokba kell vagy kellene megpróbálniuk exportálni. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy ezeken a piacokon egy ismert márka mindig előnyben lesz, vagyis a magyar társaságoknak nem könnyű megvetni a lábukat. Mégis, most kitörési lehetőséget ebben látok, vagyis a külföldi piacokon való terjeszkedéssel kellene a belföldi visszaesést ellensúlyozni.

További részletek >

Forrás: Élelmiszer

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes