Osztódhat a metrószerződés

Útelágazáshoz érkezett az Alstom-ügy. A jogi szakértők véleménye szerint két dolgot lehet tenni: kivárni, míg jogerős nem lesz az elutasítás, és ekkor szerződést bontani, vagy most szakítani a gyártóval, de csak a kettes vonal ügyében.

title

A négyes vonal szerelvényei megmenekültek – derült ki az Alstom : BKV-mérkőzés újabb fordulóját jelentő jogi szempontú szerződésvizsgálat után. Az NKH nemrégiben meghozott negatív döntése elegendő alapot szolgáltat a szerződés felbontásához, ám ez csak a kettes metró járműveit érinti: a most épülő négyes vonalra készülő tizenöt szerelvényt nem utasították el. Sőt: ezen vonatok esetében a gyártónak lehetősége van a felmerült hiányok pótlására egészen október 31-ig. Kérdés azonban, vajon megismétlődnek-e ugyanezek a problémák? Az Alstom fellebbezéséből kiderül, tudomásuk volt arról, hogy vonatuk fékrendszere nem felel meg a magyarországi szabályozásoknak, európai és nemzetközi szinten (például Spanyolországban, Törökországban) azonban megállja a helyét. Médiaértesülések szerint a tendert bár hazai szabványok szerint írták ki, a szerződést mégis a  francia műszaki leírás alapján kötötték meg. A gyártó pedig nyilatkozatot tett, hogy az üzemeltető igényei szerint módosításokat eszközöl a járműveken. Ezeket csak részben hajtotta végre.

A kelet-nyugati metróvonal problémája azonban korántsem annyira égető, mint a négyesé. Ha ugyanis pereskedésre kerül sor, az jelentős késedelmet jelent, nem is beszélve az új pályázat lebonyolításáról, a járművek gyártásáról-szállításáról. Ezzel pedig odalenne a metróépítéshez igénybe vett európai uniós támogatás. S mivel a projektet a főváros mellett az állam is pénzeli, szükséges kikérni utóbbi véleményét is.

Most tehát két út áll a döntéshozók előtt, az egyik – a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján – a kettes metróvonal járműveinek elfelejtése, és ezen szerződés felbontása. A négyes metró vonataira vonatkozó passzusokat azonban újra egyeztetnie kell a két félnek. A másik opció a további várakozás és együttműködés lehetősége. Eszerint a BKV-nak semmit nem kell tennie a szerződések ügyében egészen addig, amíg az NKH elutasítása jogerőre nem emelkedik, azaz le nem zárul az Alstom fellebbezésének részletes vizsgálata. Az alternatívákat a közeljövőben két bizottság és a közgyűlés is megtárgyalja. Közben előzetes számítások fényt derítettek arra, hogy a szerződésbontással körülbelül nyolcvanmillió eurós veszteséget jelentene Magyarországnak, amely a leszállítás és a próbaüzem költségeiből, a szakemberek kiképzéséből, továbbá némi kötbérből tevődik össze.

Forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes