Összközlekedési Stratégia a láthatáron

Újabb közlekedési stratégia bolygathatja meg a hazai vasút tajtékos vizét. Az alágazati fejlesztési koncepciókat összefogó Nemzeti Összközlekedési Stratégia elkészültére másfél-két évet kell várnunk, kidolgozását a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ vezeti.

 

Uniós szinten új Fehér Könyv, kormányzati szinten az Új Széchenyi Terv és a Széll Kálmán Terv közlekedéssel foglalkozó fejezete, vállalati szinten pedig a MÁV Zrt. hónapokkal ezelőtt beharangozott, ám mindmáig meg nem jelent hosszútávú stratégiája. Ezek röviden az elmúlt fél év közlekedési stratégiaáradatának termékei, ám a sornak a jelek szerint még nincs vége. Az ágazat meghatározó intézményeinek vezetői és szakértői május 11. és 13. között egy balatonfüredi konferencián megkezdték a Nemzeti Összközlekedési Stratégia kidolgozását.

A Közlekedésfejlesztés Magyarországon című konferencia eredményeire még jó ideig várnunk kell. Az illetékes minisztérium közleménye szerint másfél-két év múlva jelenik meg az átfogó stratégia. Tehát egy-másfél évvel a választások előtt jelenik majd meg az új koncepció, amely a jelek szerint egy kormányzati ciklusokon átívelő közlekedési irányvonal szerepét készül betölteni. Hasonló irányvonala nem volt még a magyar közlekedésnek – létrejötte hatalmas előrelépést jelentene, ám éppen ebből kiindulva sikere mai szemmel kétséges.

A balatonfüredi egyeztetés után megjelent minisztériumi közlemény szerint az új stratégia is az ország tranzitszerepének kiaknázására épít. „Megfeszített munka szükséges ahhoz, hogy Magyarország a kedvező geopolitikai helyzetéből adódó lehetőségeket kihasználva a térség kereskedelmi, logisztikai központjává, húzóerejévé válhasson” – mondta Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési helyettes államtitkára.

07
Átfogó szemléleti megújulásra lenne szükség a magyar közlekedés alágazatainak külön-külön felmerülő, ám valójában szorosan összefüggő problémáinak megoldásához
(fotók: Hörcher Dániel)

Schváb Balatonfüreden beszámolt arról is, hogy az NFM tárcaközi egyeztetésre bocsátotta a hosszú távú közúthálózat-fejlesztési programot, valamint a gyorsforgalmi- és a főúthálózat nagytávú tervét. A Nemzeti Összközlekedési Stratégia szellemi háttérmunkálatait a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ vezeti, melynek – honlapjuk tanulsága szerint – „elsődleges feladata a fejezeti kezelésű Közutas előirányzatok kezelése és a hazai útvagyon kezelése, a közlekedési szakma koordinációja.” Kérdéses, hogy a fő profilként közúti fejlesztésekkel foglalkozó intézmény rendelkezik-e azzal a szellemi kompetenciával és tapasztalattal, ami a közlekedési hálózat alágazatok feletti koordinációjához szükséges.

Egy évvel a kormányváltás után még csak koncepcionális szinten láthatók a magyar vasút átalakulásának irányvonalai. Ennek az átalakulásnak alapfeltétele lenne, hogy a vasútra ne mint elszigetelt adóssághalmozó alágazatra, hanem mint az országos közlekedési hálózat gerincére tekintsenek. Az átfogó szemléletet valóban egy összközlekedési stratégia képviselné a legjobban. Ebből a nézőpontból már kérdéses, hogy miért az alágazati stratégiák (jelen esetben a MÁV Zrt. hosszútávú programja) megjelenése után készítik el az azokat összefogni hivatott Nemzeti Összközlekedési Stratégiát.

Hörcher Dániel

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes