Omladoznak autópályáink: újabb szakaszon szakadt le a töltés

image

Leszakadt egy darab az épülő M43-as sztráda leállósávjának töltéséből Maroslelénél. Az M6-os két hónapja átadott Dunaújváros-Szekszárd szakaszán múlt vasárnap omlott be a leállósáv, a 47-es főút egyik, szintén a közelmúltban elkészült részén pedig néhol már az aszfalt széléig eltűnt a töltés. A kivitelezők az extrém időjárással magyarázzák a történteket, egyes szakértők szerint viszont a gyenge minőségű, félmegoldásokkal terhelt munka miatt omladoznak útjaink. Mfor.hu háttér.

Leszakadt egy darab az épülő M43-as sztráda leállósávjának töltéséből a Hódmezővásárhely közelében lévő Maroslele közelében a szerdai felhőszakadás idején, írta a pénteki Délmagyarország. A pálya rézsűje és alapja megcsúszott, a leállósáv töltése pedig beomlott az átereszre.

 

Sztrádaépítés félmegoldásokkal

A leszakadt töltés valószínűleg eltorlaszolta a víz útját, ezért Sásos éri csatorna vize a felhőszakadás után rázúdult Maroslelére, néhány utcát elöntött, és majdnem a házakba is befolyt. Végül a csatorna oldalát átvágták, így irányították a vizet egy másik átereszhez.
Balla Iván, a Tisza–Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat igazgatója első helyen a szélsőséges időjárást tette felelőssé a történtekért. Ugyanakkor elmondta, nem lett volna szabad, hogy a sztrádaépítés idején félmegoldások szülessenek, és előrelátó tervezéssel időben meg kellett volna építeni a vízelvezető árkokat. Az is lehet, hogy már egy jó ideje megindult a töltés, csak nem figyeltek oda eléggé, magyarázta a szakember a megyei napilapnak. 

Omlás az M6-oson: vizsgálat indul
Hasonló útomlás történt múlt vasárnap az M6-oson: az autópálya két hónapja átadott Dunaújváros-Szekszárd szakaszán Tengelicnél mintegy 30 méter hosszan omlott be a leállósáv, a vízelvezető-rendszer pedig megrongálódott a múlt vasárnapi felhőszakadás idején.
Az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. akkor azzal védekezett, hogy a rendkívüli időjárás okozta a bajt. A cég utalt arra, hogy a hatósági bejárások és műszaki átadás-átvétel során a projekt független mérnöke és szakhatóságok átadásra alkalmasnak ítélték az utat, amelyet a megnyitás óta probléma nélkül használhattak az autósok.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) viszont másként látja a történteket, és nem fogadja el a beomlást elháríthatatlan külső oknak (vis maiornak) – ha így tett volna, a kormánynak kellene állnia a  kijavítás néhány 10 millió forintos költségét. 

Völner Pál, a tárca frissen kinevezett államtitkára arra is felhívta a figyelmet: amikor arról esett szó, hogy a magyar autópályák miért drágák, akkor az építők mindig a kiemelt műszaki tartalmat hangsúlyozták. Miért csak az a 30 méteres szakasz szakadt le? – tette fel a kérdést az államtitkár, majd megjegyezte, hogy német autópályákon nem okoz gondot az esőzés.

A történtek nyomán a tárca a kiviteli terveket, a kivitelezést és a műszaki ellenőr munkáját is meg fogja vizsgálni, és – az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.-vel kötött szerződésen túl – valamennyi ppp-szerződést felülvizsgálják.

Ezek után az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. annyit közölt, hogy helyreállítja az M6-os autópálya vihar miatt károsodott szakaszát, és megelőlegezi a költségeket, az elszámolást viszont a biztosítási és egyéb szerződések alapján képzelik el.

Két hónapos út aszfaltja repedezett meg
Márciusban szintén egy frissen elkészült úttal kapcsolatban adódtak problémák- pedig akkor nem uralkodott extrém időjárás az országban. A 47-es főút Kopáncs és Hódmezővásárhely közötti kibővített szakaszán. A januárban átadott út rézsűje az esőzések miatt kikopott, néhol már az aszfalt széléig eltűnt a töltés, és az aszfalt is megrepedezett.

A Délmagyarországnak nyilatkozó szakértő akkor szintén minőségi problémára hívta fel a figyelmet: szerinte szakszerűtlenül és gyenge minőségben készült a földmű.

Forrás: Menedzsment Fórum

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes