Nem Magyarország az első számú célpont

Az utóbbi hetekben, hónapokban sorra jöttek a kedvező hírek régiónk logisztikai és raktárpiacáról. Magyarországon minimális a tranzakciók száma, nagy ügyletről pedig már jó ideje nem hallani. Mire számítanak, mikorra várható a hazai piac beindulása? Mi az oka, hogy nálunk lassabban indul be ez a folyamat?

Kemenes László , magyarországi alelnök, ProLogis

Bár Közép-Európában növekvő aktivitást tapasztalunk, az ügyfelek továbbra is óvatosak, és a döntési folyamatok lényegesen hosszabbak.
A 2010-es előrejelzések alapján úgy tűnik, a lengyelországi piacnak van a legnagyobb esélye a helyreállásra, de az idei év még ott is tele lesz kihívásokkal. Magyarországon továbbra is nagyon lassú a piac, csak néhány új tranzakciót látunk, míg Szlovákia és Csehország egyre aktívabb: a következő tizenkét hónapban ebben a két országban az üres területek jelentős csökkenése várható. A BTS (személyre szabott, built-to-suit) fejlesztések terén számos új projekt áll előkészítés alatt, és az érdeklődés az egész régióban megnőtt, de még mindig jelentős különbség van egy jelenleg elérhető üres terület bérleti díja és egy BTS megoldás díja között. Összességében optimisták vagyunk a piac 2010-es helyreállását illetően, és amennyiben a kereslet hasonló szinten marad, 2011-ben visszaállhat egy kiegyensúlyozottabb kiadói/bérlői piac.

Széll Csaba, ügyvezető igazgató, Europolis


Külföldi kollégáinktól – az Europolisnak minden környező országban van logisztikai parkja – úgy értesülünk, hogy a piac igen nehéz, és az említett környező országokban sem igazán éledt még újjá ez a piaci terület. Bár természetesen ennek más és más, speciális okai is lehetnek. Ami Magyarországot illeti, szerintünk figyelembe kell venni, hogy a célországokat kutató-kereső logisztikai cégek általában legalább fél évig készítenek elő egy olyan projektet, amelynek során megtelepednek egy adott országban. Magyarország e cégek szemében most még nem célország, annak ellenére sem, hogy infrastruktúránk – elsősorban az autópályák mennyisége és minősége – régiós összehasonlításban fejlettnek mondható. Ennek a kivárásnak az lehet az oka, hogy bár túl vagyunk a tavaszi parlamenti választásokon, jelenleg elég nagy a bizonytalanság: még nem alakult ki az ország gazdasági stratégiája, és azon belül is elég kevés a bizonyosság az adóügyi tendenciákkal, tervekkel kapcsolatban. Ezek kiszámíthatatlansága elég komoly akadályt jelent az említett cégeknek üzletfejlesztési céljaik megvalósításában. A bizonytalansági tényezők sorába tartozik még az ősszel esedékes önkormányzati választások kimenetele is. Véleményem szerint a cégek jelenleg még kivárnak, hogy merjenek-e hosszú távon Magyarországban gondolkodni. Az országnak bizonyítania kell, hogy érdemes itt letelepedni, mert biztos és kiszámítható jövő vár a nemzetközi cégekre. Mi magunk is találkoztunk már olyan bérlőjelölttel, aki Magyarország és Lengyelország között kíván választani – és sok esetben olyan tények döntenek, amelyekre nekünk nincs hatásunk. Bízom benne, hogy hamarosan mi is büszkélkedhetünk nagy területű bérbeadási sikerekkel, és akkor a környező országok szakértői elemzik majd a mi sajátos technikánkat, amellyel a bérlőket Magyarországra vonzzuk. Egyébként a bérlői igények tekintetében a közelmúltban azt tapasztaltuk, hogy az eddigi nagyobb alapegységekkel szemben mostanság leginkább az 1000-2000 négyzetméteres egységek a kelendőek.

Sellyey Tamás, értékesítési igazgató, Indotek Group

Ha már összehasonlításról van szó, a teljesség kedvéért előzetesen szögezzük le, hogy Lengyelország és Csehország ipariingatlan-piaca sokkal kevésbé érezte meg a válságot, és a "legsötétebb" hónapokban is aktív maradt, ellentétben a magyarral. Itthon az "A" kategória mozgástere több szempontból is szűk: egyrészt jellemzően nagy, több ezer négyzetméteres területeket kínál, amelyek nehezen vagy egyáltalán nem oszthatóak, míg a kereslet egyre inkább eltolódik a kisebb, 200-800 négyzetméteres közötti, rugalmasabban alakítható egységek felé. Látható, hogy az ezt nyújtó városi logisztikai szolgáltatás területén még mindig elégtelen a kínálat. Másrészt az élvonal ingatlanai három nagy körzetben tömörülnek – a körgyűrű, az M1-M7-es, valamint az M3-as és az M5-ös autópályák metszéspontjai -, egymással is harcolva a kevés potenciális bérlő kegyeiért. Harmadsorban ezen ingatlanok tulajdonosainak a projektfinanszírozás szigorú keretei között nem áll módjukban extrém mértékben versenyképes árazással vonzó ajánlatot tenni. Valamivel kedvezőbb a helyzet a "B" kategóriás piacon, amelynek cégcsoportunk meghatározó szereplője. Ezen a részpiacon a kínálat sokkal diverzifikáltabb: 100 és 20 ezer négyzetméter között igény szerinti méretben érhető el raktárfelület. Igaz, hogy ezek az ingatlanok kevésbé tetszetősek, és időnként szolgáltatásaikban is kevesebbet nyújtanak "A" kategóriás versenytársaiknál, de ezt a hátrányt lényegesen kedvezőbb és rugalmasabb árazással kompenzálják. Ami a teljes hazai logisztikai piac érdemi megindulását illeti, elég konzervatívan ítélem meg a helyzetet: ezt a folyamatot egy kérdőjelekkel teli idei évet és egy puhatolózó, de már határozottabb 2011-et követően 2012-re prognosztizálom.

Forrás: resourceinfo.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes