Nem kell az utas, sem a pénze

Július elején újra megnyílt néhány mellékvonal és ugyanez történik a menetrendváltással is. De a nehézségek nem szűntek meg ezzel, hiszen bármennyire is szeretnénk, nem szavazhatunk a vasútra – márpedig a közmondás szerint azt a pénztárnál kell tenni.

 

Július eleje óta öt, korábban bezárt mellékvonalon indult meg a személyszállítás. A menetrendet ugyan eredetileg elég lazára vették a megrendelők, de – valószínűleg a civilek, közöttük a VEKE hatásos tiltakozása nyomán – valamelyest már az igényekhez igazodó közlekedési rendet dolgoztak ki ezen vicinálisokra. Mi több, decembertől jöhet az új menetrend, ami aztán már – a minisztérium ígérete szerint – igazán a helyiekre lett szabva. Ez így szép és jó… de vajon mennyien utaznak ezeken a vonatokon? És hányan váltanak jegyet ebből, hányan fizetnek a vonaton utazásért? Egyáltalán: tudnak jegyet váltani?

Szerkesztőségünk értesülései szerint nem túl rózsás a helyzet az újranyitott vasúti mellékvonalak mentén, ha a személyszállító vasúttársaság, a MÁV-START Zrt. szolgáltatásait nézzük. Nem, most nem a Bézé-motorvonatokról van szó, azokat tudjuk, milyenek. Sokkal inkább arról, hogy van-e pénztár, kapcsolatba kerülhet-e az utas a MÁV-START-tal még az utazása előtt?

IMG_4265
Nagy volt az öröm és a tömeg Bakonysárkányon, amikor megérkezett a 150. évforduló alkalmából közlekedő nosztalgiavonat. Itt már ígértek fűt-fát a politikusok, sok minden nem változott azóta sem

Vegyük példának a Székesfehérvár és Komárom közötti vaspályát. Az idén 150 esztendős vonal két végpontját leszámítva nem találunk vasúti pénztárat – egyetlen egyet sem a 82 kilométer hosszú vonal mentén! A vonal személyforgalmának felfüggesztése, majd újraindítása után nem nyitottak ki a korábban a pályavasúti dolgozók által működtetett jegyváltó helyek. Ezzel látszólag nem is lenne baj, hiszen a kalauztól is váltható menetjegy.

Menetjegy igen, de más nem. Tegyük fel, hogy van egy diák, aki van olyan elvetemült, hogy Mórról Kisbérre járna iskolába – vonattal. Ez már önmagában skandalum, hiszen az utassal, mint azt tudjuk, csak a baj van. De a diákok vannak olyan gonoszak, hogy jobbára bérlettel szeretnének utazni. Ennek megváltására nincs lehetősége se Móron, se Kisbéren, pedig egyik sem egy Isten háta mögötti vasútállomás. Ugyanez a helyzet a munkába járókkal.

IMG_9983

Nem olyan régen, 2007-ben még óriási forgalom és pénztári szolgálat volt a térség központjában, Kisbéren. Azóta se gyorsvonat, se pápai vicinális (ennek egyik vonatáról készült a kép), se pénztári szolgálat
(a szerző fotói)

A másik érdekes kérdés, hogy a csak a vasúti pénztáraknál intézhető dolgok miatt is a két végpontra kell utazni. Pedig azért nem is lenne elképzelhetetlen, hogy egy iskolás csoport vonattal utazzon Kisbérről Budapestre. Ennek intézéséhez viszont el kell menni Komáromba vagy Fehérvárrra – esetleg Tatabányára. Ha pedig valami észrevételünk lenne a szolgáltatással kapcsolatban, azt sem tehetjük meg, hiszen nincs hol – a forgalmistánál nem találunk a MÁV-START-hoz tartozó panaszkönyvet. Arról a „bagatellről” ne is beszéljünk, hogy a vonatjegyről a kalauz nem ír számlát, azt csak a pénztárakban tehetjük meg (a jegy érvényességi idején belül!), erre viszont szintén csak a vonal két végén van lehetőség legközelebb. Ez talán még az adóhatóságot is gondolkodóba ejtené.

P7039358

Üres a nemrég felújított kisbéri állomásépületben a korszerűnek tűnő pénztár. A forgalmista nem ad jegyet, a MÁV-START-nak nincs itt pénztárosa. Ha csak pénztárban intézhető ügye van az utasnak, utazhat pluszban Székesfehérvárra, Komáromba – vagy busszal Tatabányára
(fotó: Óvári Péter)

Mindezekből látszik, hogy a vasúttársasának a háta közepére se kellenek az utasok, sem pedig a pénzük. Ha csak egy megállót utazik valaki és pont nem oda száll, ahol a kalauz van (mert neadjisten biciklit visz magával és már nem fér el a motor- vagy a pótkocsiban), akkor hogy vegyen jegyet? Az utas feladata üldözni a kalauzt? Azt a kalauzt, aki  értesüléseink szerint elég szép, sokak szerint talán túlságosan is magas jutalékot kap a jegyeladás után. Vajon ezért nincsenek pénztárak a vonal mentén? Vagy éppen azért, mert inkább „üldözi” az utast a vasút, nehogy megjelenjen a statisztikákban és nehogy már dolgozni kelljen? Tessék a pénztárakat is megnyitni, ha már a vasútvonal megnyitott!

Forrás: iho.hu

Halász Péter

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes