Nem hagyta annyiban a szakszervezet: hétfőn mégis lesz sztrájk a British Airways-nél

Ötnapos sztrájkba kezdenek hétfőn a British Airways (BA) légi utaskísérői, miután csütörtökön a londoni fellebbviteli bíróság megsemmisítette a sztrájkra korábban kimondott bírói tilalmat.

A brit légitársaság 13 ezer légi utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet csütörtök este, nem sokkal a fellebbviteli végzés után bejelentette: a korábbi terveknek megfelelően május 24-én megkezdődik a munkabeszüntetés.
Az érdekképviselet kifejezte ugyanakkor tárgyalási készségét is, közölve: a BA vezetésének "a következő három napban még van esélye" a vitás ügyek rendezésére. A szakszervezet összesen húsz sztrájknapot hirdetett meg. Az első munkabeszüntetés május 18-ától 22-éig tartott volna, de ez az elsőfokú tiltó döntés miatt nem kezdődött el. A BA azzal az érvvel fordult a bírósághoz, hogy az érdekképviselet eljárási szabálytalanságokat követett el, amikor tagságát megszavaztatta a munkabeszüntetésről.
A londoni felsőbíróság először a légitársaságnak adott igazat, így az első sztrájkot – amely keddtől lett volna esedékes, és még most is tartana – a szakszervezet lefújta. A másodfokon eljáró fellebbviteli fórum azonban csütörtöki végzésével az érdekképviseletnek adott igazat. A további sztrájkokat május 30-ától június 3-áig és június 5-étől június 9-éig tartanák.

A Unite csütörtök esti közleményében bejelentette: már értesítette a British Airways vezetését, hogy ha nem születik megállapodás, ezeket a sztrájkokat is megtartják. A BA csütörtöki közleményében azonban kifejezte reményét, hogy a légikísérők zöme figyelmen kívül hagyja a sztrájkfelhívást. A cég azzal számol, hogy a sztrájknapokra foglalással bíró utasok 70 százalékát el tudja szállítani célállomásukra.

A BA utaskísérői márciusban is sztrájkoltak, először három, majd négy napig. A hónapok óta húzódó munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése – drasztikus takarékossági program keretében – tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, háromezret közülük részmunkaidős foglalkoztatásra helyezett át, és csökkentette a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát.

A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerített az utaskísérői állományra, előzetes konzultáció nélkül. A vita azóta tovább mélyült, mivel a Unite most már azt is követeli, hogy a BA állítsa vissza a márciusi sztrájkok résztvevőitől véglegesen megvont jelentős utazási kedvezményeket.
A minden BA-alkalmazottat megillető kedvezmények közé tartozik, hogy a munkatársak, valamint közvetlen családtagjaik – az alkalmazott hat hónapi munkaviszonya után – a teljes ár tíz százalékáért utazhatnak a British Airways bármelyik járatán. Mindez azonban nem része a munkaszerződéseknek, és a BA a márciusi sztrájkok előtt figyelmeztette utaskísérőit, hogy ha sztrájkolnak, véglegesen elveszítik minden kedvezményüket.

A British Airways eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (csaknem 90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a BA percenként több mint ezer font veszteséggel működött tavaly. A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég, és elemzők szerint a pénzügyi év egészének hamarosan esedékes eredményjelentése akár 600 millió fontos (180 milliárd forintos) rekordveszteséget is feltárhat.

Forrás:hrportal.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes