A munkaidőkeretben történő foglalkoztatás rendkívül hatékonnyá és rugalmassá teheti a humánerőforrás-gazdálkodást, a bonyolult adminisztráció miatt mégis kevesen alkalmazzák. Ángyán Péter, a NEXON projektvezetője szerint azonban egy erre alkalmas szoftver jelentősen megkönnyítheti az adatok kezelését.
- Bonyolultabb a munkaidőkeret adminisztrációja a hagyományos munkaidő-nyilvántartásnál?
Ángyán Péter (Á.P.): – A munkaidőkeretnél a már korábban megszokott adatokat (munkaidő kezdete és vége, túlóra, készenléti idő, távollétek stb.) kell vezetni. Nehézséget az jelent, hogy a beosztások akár naponta és dolgozónként is eltérhetnek, a munkaidő mennyiségét pedig a keret átlagában kell nézni. Ráadásul a munkaidőkeret tervezésekor figyelembe kell venni a speciális munkaügyi előírásokat – például nem szabad megfeledkezni a 11 órás pihenőidő vagy az ünnepnapok kiadásáról. Ebből következik, hogy a munkaidőkeret tervezését és adminisztrálását szinte lehetetlen papíron vagy egy Excel táblázatban megoldani.
- Ezek szerint informatikai támogatásra van szükség…
Á. P.: – Egy jól kialakított szoftver nagymértékben megkönnyíti a fent vázolt adminisztrációs folyamatot. A bevezetés költsége már akkor megtérül, ha a segítségével sikerül kivédeni egy munkaügyi bírságot, amelynek összege szabálysértésenként akár 3 millió forintig is terjedhet. "Melléktermékként" ráadásul egy jól strukturált adatbázishoz jut a vállalat, amelyet felhasználhat a hatékonyság növeléséhez. Láthatóvá és elemezhetővé válik például a munkaidő-kihasználtság, pontos kimutatásokat lehet készíteni a túlórákról, ami a bérköltségek optimalizálásában fontos szerepet játszik.
- hrportal.hu -