Már tesztelik a világ első napelemes autópályáját

Olaszország legújabb büszkesége, a szicíliai A18-as autópálya Catania és Siracusa közötti 30 kilométeres szakasza már tesztelés alatt áll. Ezen valamennyi elektromos berendezést – világítást, kijelzőket, segélyhívókat – a Nap energiája működtet majd. Ez lesz a világ első napelemes sztrádája. A tervek szerint január elsején át is adják a forgalomnak.

Szakértők úgy vélik, a megújuló energia alkalmazása nemcsak az ország széndioxid-kibocsátására lesz jótékony hatással, hanem az üzemeltetési költségeket is töredékére csökkenti.

A közúthálózatok tekintetében Olaszország nyolcvanhat évvel ezelőtt már kivívott magának egy "világelső" címet: 1924-ben Milánó és Varese között adták át bolygónk első autópályáját. A kétszer két sávos útszakasz a taljánok népszerű nagyvárosát kötötte össze a még népszerűbb északi kirándulóhelyekkel: a Comói illetve a Maggiore tóval. Azóta már valamennyi fejlett ország kiépítette a maga gyorsforgalmi úthálózatát, így nem tűnik annyira érdekesnek, ha valahol ismét újabb autópályát avatnak.

 

Olaszországban azonban most ismét a figyelem középpontjába került egy beruházás. A szicíliai A18-as autópálya Catania és Siracusa közötti 30 kilométeres új szakasza lesz ugyanis az első a világon, ahol csak és kizárólag a napelemek biztosítják majd az energiaellátást. Az út mentén – 2,8 kilométer hosszan és 100 méter szélességben – telepített mintegy 80 ezer szolár panelből kapják az energiát a kijelzők, a segélyhívók, az alagutakban lévő világítótestek és a szellőző rendszerek is. A beruházás összköltsége 60 millió euró. A napelemek várhatóan 12 millió kilowattóra energiát termelnek évente. A szakemberek szerint ezzel mintegy 31 ezer tonna olajat válthatnak ki, ami azt is jelenti, hogy évente körülbelül 10 ezer tonnával csökkentik az ország széndioxid-kibocsátását.

A Catania és Siracusa közötti szakasz egyébként nem az első közúti projekt Olaszországban, ahol a megújuló energiaforrások kulcsfontosságú szerepet kaptak. Az elmúlt hónapokban szintén Szicíliában az A20-as, Messinát Palermóval összekötő autópálya mentén helyeztek el napelemeket, melyek a kiszolgáló épületek energiáját biztosítják. Észak-Olaszországban pedig Az A22-es autópályánál (mely az Alpokon keresztül Ausztriába vezet), a hangszigetelő korlátokat egy kilométernyi hosszan napelemekből építették. A szolár panelek évente mintegy 680 ezer kilowattóra energiát termelnek, mely a közeli települések energiafelhasználásának 20 százalékát fedezik.

A megújuló energiaforrások alkalmazása mellett az energiahatékonyságra is odafigyelnek az olasz autópályákon: a hagyományos izzókat energiatakarékos LED-es fényforrásokra cserélik szerte az országban. 2009-ben összesen 6378 energiafaló világítótestet cseréltek le takarékosabbra, idén pedig összesen 11 ezer cserét terveznek.
A mediterrán ország minden téren igyekszik kihasználni fekvéséből adódó előnyét. Néhány hete jelentették be, hogy indulhat az ország legnagyobb naperőmű-projektje Puglia régióban. A Schneider Electric megoldásaival épülő napelemes erőmű éves áramtermelése várhatóan 56 GWh lesz, ami egy negyvenezres lélekszámú kisváros energiaigényének felel meg. Az erőmű révén évente 28 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a légkörbe, mint ha ugyanezt az energiamennyiséget egy hasonló teljesítményű, fosszilis tüzelőanyagokon alapuló erőmű termelné meg. Az erőműpark 600 ezer darab napelemből áll majd, amelyek több mint 100 hektáros területet fednek majd le.

Vitákat gerjesztett a messinai híd
A messinai híd ("Ponte sullo Stretto di Messina") az olasz szárazföldet, azaz az E 45-ös számú köti majd össze a szicíliai várossal. A híd építése a politikai élet szereplőit is megosztotta. Míg Silvio Berlusconi kormányfő ragaszkodik hozzá, az ellenzék szerint fényűzés és pénzkidobás. Az építmény 3666 méter hosszúságú lesz, így ha felépül, a világ leghosszabb függőhídjaként tarthatják majd számon. A létesítményt a tervek szerint 2016-ban adják majd át a forgalomnak. Az összköltségek legjobb esetben eléri a négymilliárd eurót, ám valószínűleg ennél is sokkal többe kerül majd.

forrás: nepszava.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes