Moszkvics és Chevrolet: legidősebb és legfiatalabb autók Magyarországon

Semmilyen szempontból nem tett jót a válság az autópiacnak. Nem elég, hogy történelmi mélypontra zuhantak vissza az eladások, szinte az őrületbe kergetve a kereskedőket, a környezetvédők is joggal kesereghetnek: a néhány évvel ezelőtt elkezdődött fiatalodási tendencia ugyanis megállt, sőt egyre látványosabban ismét öregedésnek indult a járműparkunk.

Mind több a feltűnően rossz állapotú, füstöt okádó kocsi. Ami nem csoda, hiszen az autósok zöme a végsőkig ragaszkodik a négy kerékhez, így – pénze nem lévén új autóra – nem adja el lecserélésre érett járművét, hanem hajtja, amíg ki nem esik alóla. Legfeljebb itt-ott javítgatja, pofozgatja, többnyire persze nem a márkaszervizekben, hanem zugműhelyekben.

Mindezt remekül tükrözi a statisztikai hivatal felmérése is, amelyből kiderül, 2006-ra ugyan sikerült letornászni a néhány évvel korábban még 12 éves átlagéletkort 10 év négy hónaposra, mostanra viszont felgyorsult a korosodás üteme, a személykocsik átlaga közeledik a 11. életévéhez. (Persze még így is örülhetünk, hiszen húsz évvel ezelőtt az akkor kétmilliós hazai autóparknak még 16 év volt az átlagéletkora.)

A válság okozta kényszerű fogyókúra miatt a személyautók állománya a 2008-as – egyébként csúcsot jelentő – 3,055 millióról tavaly 3,014 millióra csökkent. Ami szakértők szerint amúgy nem lenne probléma, hiszen a korábbi, gyakran nevetséges hitelfelvételek sokakat ösztönöztek autóvételre azok közül is, akiknek nem volt meg erre a kellő fedezetük. Mindenesetre az új kocsik vásárlásának az elmaradása következtében megint nagyobb arányt képviselnek a kocsiparkon belül az agg autók, hiszen a tulajdonosok igyekeznek minél tovább megőrizni „kincseiket”.

Így már nem is annyira meglepő, hogy még ma is szép számmal futnak az utakon őskövületnek számító Moszkvicsok, közel másfél ezer van belőlük, életkoruk közelít a 27 évhez. Ennél is öregebbek csaknem fél évvel, a Datsun (Datsun-Nissan) autók, melyekből két és félezer működik ma is. Az egykor a Merkúr sztárjainak számító, a keleti blokk polgárai vágyának netovábbját jelentő Trabantokból is sokat megőriztek a tulajok, a 23 évesnél is idősebb kedvencekből csaknem 48 ezer rontja még a levegőt. Ebbe a korosztályba tartoznak a Polski Fiatok is, ezekből közel húszezren boldogítják még a gazdájukat.
De ne feledkezzünk el a húsz évvel ezelőtt még „komoly” autóként számon tartott Ladákról sem: ez a típus is bőven belefér a huszonévesek kategóriájába. Bár évről évre csökken a számuk, még ma is 131 ezer visel rendszámot. Ennél százezerrel kevesebb Wartburg is zötyög még a közutakon, ezek szintén beiratkozhatnának a húszon túliak klubjába, csakúgy, mint a már csak nyomokban található Zastavák. Ez a hét típus együttvéve csaknem 240 ezres állományt jelent, s a teljes autópark 8 százalékát adják.

 A cikk részletei->

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes