Mire ügyeljünk a lean bevezetése kapcsán?

A lean bevezetését célzó projekt is rejt magában buktatókat. Hogy mire is kell ügyelnünk? Mik azok a fõ tényezõk melyek figyelemben tartásával megelõzhetõk a nehézségek?

A vállalati kultúra

Az elsõ és talán legfontosabb tényezõ maga a vállalati kultúra, vagyis a vállalat alkalmazottainak és vezetõinek közösségi szerepvállalása, a munkavégzés minõsége, valamint nem utolsó sorban a munkakörnyezet megbecsülése. Érezni kell minden dolgozónak azt, hogy a vállalat milyen helyzetben van, hova is tart. Nyitottnak kell lenni a változásra, a változtatásra.

Ha például elsétálunk egy leesett munkadarab, vagy hulladék mellett anélkül, hogy felvennénk, alapos változásra van szükségünk! Fel kell ismerni, hogy az ilyen apróságok is a közös érdeket képviselik. Általában ez nehéz feladat, sajnos.

Az emberek többsége nem becsüli meg környezetét a munkahelyén, annak ellenére, hogy otthon azonnal reagálna egy ilyen elvesztett, leesett hulladékra. Miért nem tesszük ezt vajon a munkahelyünkön is? Olyan nehéz? Nem!

Egyszerûen arról van szó, hogy érdektelenek vagyunk a kérdést illetõen!

Ez bizonyára más valaki feladata, nehogy már én vegyem fel…” gondolják sokan.

Ahhoz, hogy megtanuljuk látni a veszteségeket – amik kiküszöbölése a lean filozófia alfája – változtatni kell a hozzáálláson. Közös szerepvállalásra és felelõsségvállalásra van szükség.

Ebben nagy segítség lehet a motiváció, ami nem feltétlenül pénzbeli juttatás, inkább egy közös vezetõ-beosztott beszélgetés vagy akár egy közös akció a hasonló problémák megoldására. Szervezhetünk például úgynevezett “kommandókat”, melyek célja lehet például egy tisztítási bejárás vagy bizonyos veszteségek felkutatása (sûrített levegõ szivárgásának kikémlelése).

Ki kell alakítani azt a kulturális környezetet, ami pozitívan jellemzi az összes dolgozót, alkalmazottat, és ami követendõ mintaként szolgálhat a konkurenseknek.

Ötletek meghallgatása, Megválaszolása, Akciók

Az elõbb említett vállalati kultúra mûködtetésének és életben tartásának fontos eleme a dolgozók ötleteinek meghallgatása, megválaszolása, és a szükséges akciók valós megtétele.

Meghallgatás – Ügyeljünk arra, hogy a felmerült ötletek valóban érdeklõdõ fülekre találjanak! A leadott javaslatokat, szóban közölt ötleteket tegyünk láthatóvá, vagyis egy mindenki által elérhetõ helyen (faliújság, vagy akár intranet hálózat) tegyük ezeket közzé, és tegyük láthatóvá a felelõsök nevét, a bírálókat, határidõket. Így kollegáink valóban azt érzik majd, hogy amit javasoltak, nem csupán pusztába kiáltott szó.

Megválaszolás – Adjunk visszajelzést minden javaslatra, ötletre! Aránylag rövid átfutási idõvel, szervezett formában, rendszeres fórumon (vagy rendszeresen azonos idõben frissített faliújságon vagy megosztott file-ban) válaszolni kell a javaslatra! Miért? Azért, hogy ezzel motiváljunk, és újabb ötletek beadására ösztönözzük a kollegákat.

Akciók – Ha vállalunk egy javaslat megvalósítására intézkedést, akkor tegyük is meg azt! Ne álljunk meg a szóbeli ígérgetésnél, hisz egy megvalósult jó ötlet felébreszti a gazda-szemléletet a kollegákban, és gondolkodásra sarkallja õket.

Még jobb, ha a saját ötleteik megvalósításába tevõleg is bevonjuk a javaslatot leadó kollegát. Fontos: Nem szabad egyedül az õ vállára helyezni a kivitelezést! Kérdezzük meg õt, és amennyiben érdekli, szívesen vesz részt benne, adjuk meg neki a lehetõséget!

A cikk részletei ->

- leancenter.hu -

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes