Mentsétek meg az életünket! (SOL) közlekedésbiztonsági program

A SOL, azaz a Save Our Lives (Mentsétek meg az életünket!) programot az Európai Unió hívta életre, hangsúlyozottan közép-európai országok részére. A három éves programban 3,5 millió eurós költségvetéssel nyolc európai ország közlekedésbiztonsággal foglalkozó szervezetei vesznek részt. Ausztria, Csehország, Lengyelország, Németország, Olaszország, Szlovákia, Szlovénia és Magyarország.

A  GRSP (=Global Road Safety Partnership, Partnerség a Közlekedésbiztonságban) Magyarország Egyesület és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) közösen vesz részt ebben a programban, amelynek célja a közlekedésbiztonság javítása elsősorban városi környezetben, kiemelt figyelmet fordítva a fenntartható közlekedés szempontjaira is. A SOL programot kedden mutatták be a magyar közlekedési újságíróknak, Budapesten a KTI központjában.
Guido Piccoli, a Kelet Lombardiai Szállítmányozási és Logisztikai ügynökség ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a SOL projekt által kiemelten kezelt közlekedésbiztonsági problémák és kihívások: nem megfelelően megválasztott sebesség; a biztonsági öv viselés nemzetközi összehasonlításban még nem kielégítő aránya; az ittasan okozott balesetek eredményesebb megelőzése; a védtelen közlekedők (gyalogosok, kerékpárosok) biztonsága; a gyermekek közlekedésének biztonsága.

Feladatok és kihívások

Kathleen Elsig, a GRSP-Genf, Európa és Közép Ázsia régiómenedzsere közölte: a kitűzött célok megvalósítása érdekében a projekt 3 éves időtartama alatt az abban részt vevő szervezetek, (rendőrség, helyi önkormányzat, közútkezelő, más szakértők) közösen, folyamatos információ- és tapasztalatcsere mellett végzik feladataikat. Így például helyzetértékelés készítése: átfogó elemzés a jelenlegi közlekedésbiztonsági problémákról, politikákról, és az intézményi háttérről. A balesetek megelőzéséhez szükséges erőforrások felmérése.
Az intézmények megerősítése, hatékony, több szektorra kiterjedő együttműködés megteremtése. Fontos, hogy a projektben szereplő állami szervezetek mellett megfelelő párbeszéd alakuljon ki egyéb, a kutatási valamint a magán- és versenyszférában működő, a programban részt vevő intézmények, vállalkozások között. Regionális és helyi stratégiák, cselekvési tervek készítése.
Konkrét intézkedések végrehajtása a közúti balesetek hatékonyabb megelőzésére, a sérülések számának csökkentésére és azok következményeinek enyhítésére. A tudatosság, tájékozottság és elkötelezettség növelése a döntéshozói kör minden szintjén.

Várható eredmények

A projekt eredményeként a következő programok valósulnak meg:
- Átfogó és a közép-európai térségre jellemző közlekedésbiztonsági stratégia, amelyben a legsürgetőbb helyi akcióprogramokat is meghatározzák.
- Optimális közlekedésbiztonsági intézkedési „csomag" kidolgozása a kormányzati, kutatási, verseny és a magánszektort is érintő felek bevonásával.
- Iránymutatás a regionális valamint helyi közlekedésbiztonsági programok és akciótervek egységes szemléletű kidolgozásában és megvalósításában.
- A különböző célcsoportokra irányuló közlekedésbiztonsági akciók úgynevezett „legjobb gyakorlatainak" összegyűjtése.
- Stratégia a lakossági és politikai tudatosság növelésére, amely fontos lépés a célok megvalósítása, a jobb közlekedésbiztonsági helyzet megteremtése felé.

A projekt háttere – Magas a közúti balesetben meghaltak száma

Pausz Ferenc, a GRSP Magyarország Egyesület ügyvezető igazgatója emlékeztetett arra, hogy évente több, mint 35 ezer ember veszíti életét az európai utakon. Bár számos európai ország – az EU közlekedéspolitikai célkitűzésének megfelelően – jelentősen csökkentette a közúti közlekedési balesetekben meghaltak számát, európai szinten a kitűzött célt mégsem sikerült elérni. Különösen az újonnan csatlakozó országokban, az áldozatok száma továbbra is magas, sőt, néhány országban tovább növekedett.
A közúti biztonság kedvezőtlen helyzete negatívan befolyásolja az érintett országok gazdasági, társadalmi helyzetét. A közúti balesetek és az azok következtében meghaltak nagy száma jelentős nemzetgazdasági veszteséget is okoz. Az érintett országokban legalább a GDP 2 százalékát emésztik fel a balesetekkel járó költségek és a várható bevételi kiesések. A kedvezőtlen közlekedési, közlekedésbiztonsági helyzet nagymértékben ronthatja a térség versenyképességét, csökkentheti a befektetők bizalmát, és károsan befolyásolhatja az ott élők életminőséget.

Közös erőfeszítések szükségesek

Az Európai Bizottság 2001. szeptember 12-én kiadta az európai közlekedéspolitika elveit tartalmazó Fehér Könyvet, amelyben célként szerepel, hogy az Unió országaiban 2010-re a közúti közlekedés halálos áldozatainak számát a felére kell csökkenteni a 2001. évben mértekhez képest. Bár az egyes országok szintjén is megjelennek jó példák a közlekedésbiztonsági helyzet javítására, így hazánkban is, ahol elsősorban a jogszabályi változások eredményeként több, mint 30 százalékos javulás tapasztalható az áldozatok számában. Közösségi szinten mégis együttes erőfeszítés szükséges a kijelölt célok teljesítése érdekében. Ez Magyarországon azért is különösen fontos, mert a tiltó, szankcionáló intézkedések hosszabb távon csak akkor hozhatnak tartós eredményt, ha megfelelő közlekedésre-nevelési eszközökkel sikerül rávenni a közlekedők társadalmát arra, hogy a szabályok betartása mellett biztonságosan vegyenek részt a mindennapi forgalomban.
Berta Tamás, a KTI tagozatvezetője elmondta: a SOL projektnek további kiemelt jelentőséget biztosíthat az is, hogy az ENSZ a 2011-2020 közötti időszakot a közlekedésbiztonság évtizedének hirdette meg.

forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes