Megyeri híd

A Megyeri híd (M0 északi Duna-hídja) egy készülő híd a Duna felett, mely Újpestet köti össze Budakalásszal a Szentendrei-szigeten keresztül. A híd valójában 5 híd együttese, melyek közül a legnevezetesebb a Nagy-Duna-ág felett épülő 590 m hosszú ferdekábeles híd. A híd a fővárost elkerülő M0-s autóút része, amely a 2. számú főúttól indul, majd áthalad a Szentendrei szigeten és a Szentendrei Duna-ágon is. A híd műszaki átadása még augusztusban elkezdődik. Jelenleg azzal számolnak, hogy 2008 szeptember végén – október elején elindulhat a forgalom a hídon

A híd összesen 1862 méter hosszú. Budakalász és Újpest között húzódik, építési költsége 63 milliárd forint. Előreláthatólag 2008-ra készül el. A szentendrei Duna-ág felett acélhíd, a Duna fő ága felett ferdekábeles híd épül. Az ártér felett feszített vasbeton szerkezete van. A hídon irányonként 2 sávot építenek, és az átlagosnál szélesebb leállósávokkal fog rendelkezni, melyek később forgalmi sávvá alakíthatóak. Északi oldalára kerékpárutat, a déli oldalára gyalogutat terveznek. A híd a Szentendrei-sziget felett húzódik, a szigetre leágazása környezetvédelmi okok miatt nem épül. A környező terület a Budapest fő ivóvíztermelő bázisa, így az esetleges szigeti forgalom súlyosan veszélyeztetné az egészséges víz termelését, ezért a tervezéskor különös figyelmet fordítottak az esővíz elvezetésére.
A híd tervezése 1993-ban indult meg, a terveket a Céh Zrt. készítette. Az építés 2006-ban kezdődött el. Az építési forgalmat a szigetre ideiglenesen egy bárkahíd biztosította, amely a szentendrei Duna-ágat keresztezte.
A Nagy-Duna-híd próbaterhelése 2008. augusztus 22–24 éjjelein történt, melyek során összesen 48, egyenként kb. 43 tonna össztömegű, homokkal megrakott teherautót engedtek a hídra.
A Nagy-Duna-ág felett húzódó hídszakasz hossza 590 méter, melynek pályája 12 méter hosszú, előregyártott acél hídelemek fokozatos beemelésével készült. Az úgynevezett ferdekábeles szerkezetben a 100 méter magasságú pilonokból induló kábelek 50 hídelemet tartanak, az 51. elemet már csak hegesztették a két utolsóhoz. Az acél szerkezetet a 100 méter magas, feszített vasbeton felszerkezet (pilon) tartja. A pilonok "A" betűt formálnak, száruk üreges, falvastagságuk ~1 méter. A pilonok építése csúszózsalus rendszerrel készült, mely azt jelenti, hogy egy 4 méter magas zöm (építési szakasz) elkészülte után a szerkezet hidraulikával önmagát a következő ütem magasságába kúsztatja. Így nem szükséges 100 méter magas állványzat építése. A pilonokat és a pályát összesen 88 ferdekábel tartja, melyeket egyenként több (31-61) darab feszítőpászma (acélsodrony) alkot, ezt egy védőburkolat veszi körül. A Nagy-Duna feletti szakaszon különös figyelmet fordított a tervező a díszvilágításra.
Az ártéri vasbeton hidak előretolásos technológiával készültek. Ez azt jelenti, hogy a zömöket mindig a híd egyik végén, azonos helyen építik, majd a zöm elkészülte után az eddig elkészült elemekkel együtt eltolják a híd másik vége felé. A szigeti szakaszon mindezt íves vonalvezetés mellett készítették. A Kis-Duna-ágon a két pályarészt 3-3, egyenként ~100 méteres darabban "úsztatták" be, és helyezték a pillérekre. A híd összesen 28 pilléren támaszkodik.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes