Megtett útért kell fizetni: Autópályadíj-emelés kétharmados támogatással

Sztráda kilométerenként hat forintért személyautóval, motorkerékpárral.

Személyautókra is kivetné a megtett úttal arányos autópályadíjakat a kormány.Döntés hivatalosan nincs, de az e-matrica fokozatosan szűnne meg: elsőként a négynapos, utoljára az éves címke tűnne el. Az átalánydíjas úthasználat helyébe lépő rendszer a sztrádákat gyakran használó autósok számára nem lesz olcsó.

Mercedes-Benz C63 AMG

Orbán Viktor kormányamagáévá tette elődje terveit: kapuk nélkül ugyan, de a megtett úttal arányos sztrádadíjak bevezetése eldöntött kérdés. Csak az átállás időpontjáról kell határozni, na meg arról, ki legyen a gazdája a több tízmilliárd forintos beruházásnak. Megszerzéséért a fejlesztési, a nemzetgazdasági, a közigazgatási és a belügyi tárca egyaránt lobbizik. A versengő döntéshozóknak azt mondták, az új rendszert „az autóstársadalom kétharmada támogatja”.

Kilométerenként nettó hat forint – 2009-es árakon számolva ennyivel sarcolnák meg a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) szakmai anyagaira alapozva a használatarányos útdíjrendszer bevezetését követő években az autópályákon személygépkocsival, motorkerékpárral közlekedőket. Elvben csak néhány fillérrel többet kérve annál az elméleti díjszintnél, amit a szakértők szerint az e-matricás rendszerben átlagosan fizetnek egyetlen kilométerért az autósok. Az új díjszedés talán 2013–2014-es indulását követően elsőként a négynapos, egy évvel később a tíz napra érvényes heti e-matrica szűnne meg. Újabb egy-két év elteltével, valamikor 2017–2018 táján a havi címke tűnne el, 2019-re pedig az éves átalánydíjnak is búcsút lehetne mondani.

Az igazsághoz azonban hozzátartozik az is, hogy a 2009-es nettó hat forint az új, elektronikus díjrendszer bekapcsolásakor már nem hat forint lesz – értéke a rendszer üzembe állításának egyelőre bizonytalan időpontjától függően akár nyolc vagy tíz forint is lehet. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Gödöllőről azM3-as autópályán személygépkocsival a fővárosi munkahelyükre tartó autósok alkalmanként legkevesebb mintegy 120–160 forintot fizetnek majd a sztrádahasználatért az új díjrendszer kiépítését és a matricás díjfizetés megszüntetését követően. Ez az összeg azonban csak egy útra szól. Így aki Gödöllőről személyautóval jár munkába, naponta 240–320, havonta 4800–6400, egy évre pedig akár 57,6–76,8 ezer forintot is fizethet az M3-as használatáért – forgalmi adó nélkül. Szemben azzal, hogy ebben a jármű-kategóriában a havi e-matrica 2011-ben 4500, az éves 40 ezer forintba kerül.

A cikk részletei->
Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes