Íme 2010 legjobb munkahelyei

A lélekben felmondottak száma apadt, a munkavállalók elkötelezettsége pedig nőtt – nagyon röviden így lehetne összefoglalni a Világgazdaság-Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés 2010-es eredményeit. Az elkötelezettséghez emberközpontú vezetés, megfelelő karrierlehetőségek biztosítása, érdemek elismerése, valamint a munkáltatói hitelesség szükséges, és ebben a sorban 2010-ben a HR is kiemelt helyet kapott.

Jó, ha van munkahely, még jobb, ha még jó is

Legjobb Munkahelyek 2010

A Legjobb Munkahely elismerés nagy jelentőséggel bír, már csak azért is, mert 550 ezren vannak ma munka nélkül hazánkban, így igen nagy értéke van a munkának – fogalmazott Czomba Sándor, foglalkoztatáspolitikáért és szakképzésért felelős államtitkár tegnap azon a sajtótájékoztatón és díjátadón, amelyen a Világgazdaság-Hewitt felmérés eredményeit ismertették.
Szerinte, ha megkérdeznénk az állást kereső félmillió ember közül valakit, milyen a legjobb munkahely, akkor az lenne a válaszuk, hogy A munkahely. A politikus hozzátette: tisztában vannak a problémákkal, a szociális rendszert és a foglalkoztatáspolitikát pedig úgy kívánják átalakítani, hogy munkára és ne az attól való távolmaradásra ösztönözzön. – A kormány azon vállalása, hogy egymillió új munkahelyet teremt tíz év alatt, igen bátor vállalásnak tűnik annak tükrében, hogy az elmúlt tíz évben hetvenezerrel csökkent a foglalkoztatottak száma, de kisebb célt nem tűzhetünk ki. Ha ebben nem sikerül érdemi eredményeket elérni, akkor az olyan nagy horderejű problémákat, mint amilyenek a nyugdíjrendszerben, oktatásban vannak, nem fogjuk tudni kezelni. Ezért is fontosak az ilyen rendezvények, hiszen azt mutatják, válságos időszakban is vannak olyan munkahelyek, amelyekre büszkék lehetünk, mivel úgy tudták megőrizni a munkahelyeket, hogy még jól is érzik magukat a munkavállalók – nyomatékosította Czomba Sándor.

Az évtized tanulságai

Bakos Réka

A felmérés évtizedes története során a felmérés készítői gyakran tapasztalták, hogy a gazdasági és társadalmi változások nem csupán a vállalatok életét befolyásolják erősen, hanem a munkavállalók hozzáállását, motivációját is. Így volt ez az EU csatlakozás évében, a 2006-os megszorítások idején, és a globális válság közepette sincs másként – osztotta meg tapasztalatait Bakos Réka, a Legjobb Munkahely felmérés vezetője.
Néhány éve még az volt a trend, hogy egy átlagos vállalatnál a pozitívan nyilatkozó kollégák voltak többségben és kevesebben voltak, akik maradni is szerettek volna a vállalatnál. Legkevesebb azoknak a dolgozóknak a száma volt, akik hajlandók lettek volna ténylegesen tenni a cég sikerei érdekében. Ezen a hozzáálláson azonban változtatott a gazdasági válság. Folyamatosan nőtt a dolgozók elkötelezettsége, a legnagyobb mértékben azoknak az aránya nőtt, akik maradni szeretnének a vállalatnál. – Látható, hogy a válságban a dolgozók számára fontosabbá váltak saját céljaik, mint az, hogy tegyenek a vállalat érdekeiért és folyamatosan a székükbe kapaszkodtak. Nagy kérdőjel volt 2009-ben, hogy a vállalatok a válság során, miképpem tudják ezeket a dolgozókat motiválni, ösztönözni arra, hogy járuljanak hozzá a vállalat sikeréhez – fogalmazott Bakos Réka.

2010-es tanulságok: kevesebb a lélekben felmondottak száma
2010-ben viszont visszaállt a rend, sokkal nagyobb mértékben nőtt azoknak az aránya, akik hajlandóak tenni a vállalatért és pozitívan nyilatkoznak a vállalatról – tette hozzá. Idén kevesebben tartanak állásuk elvesztésétől, mint egy évvel ezelőtt. Ugyanakkor a munkaerő-piaci esélyekkel kapcsolatos tavaly megrendült magabiztosság nem állt helyre. Minden hatodik dolgozó kimondottan tart az álláskereséstől, és a megkérdezettek közel harmada hosszas utánajárással számol, amennyiben új munkahelyet kellene keresnie. A lélekben felmondottak száma tehát apadt, a munkavállalók elkötelezettsége pedig nőtt – ez a 2010-es felmérés fő tanulsága. – Lélekben felmondott dolgozónak hívják azt a munkavállalót, akit sem érzelmi, sem racionális indokok nem késztetnek arra, hogy a cégnél maradjon, igazából csak egy jobb ajánlatra vár – világította meg a fogalmat Bakos Réka, hozzátéve: elkötelezettnek pedig azt a dolgozót hívjuk, aki egyrészt pozitívan nyilatkozik a cégről, jövőjét is ott képzeli el, hiszen érzelmileg kötődik ahhoz, és ami a legfontosabb, hajlandó aktívan tenni és hozzájárulni a vállalat sikereihez.

Magyarország Legjobb Munkahelyei 2010

250 fő alatti vállalatok:
1. Kulcs-Soft Nyrt.
2. MERCK Vegyi-és Gyógyszeripari Kereskedelmi Kft.
3. Debreceni Hőszolgáltató Zrt.
250-1000 fő közötti vállalatok:
1. FGSZ Földgázszállító Zrt.
2. NYÍRSÉGVÍZ Zrt.
3. Novartis Hungária Kft.
1000 fő feletti vállalatok:
1. McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft.
Iparági győztesek 2010:
IT/Telekom: Kulcs-Soft Nyrt.
Gyógyszeripar: MERCK Vegyi-és Gyógyszeripari Kereskedelmi Kft.
Víziközmű vállalatok: NYÍRSÉGVÍZ Zrt.
Pénzügy: Fundamenta-Lakáskassza Zrt.
Szolgáltató központok: Diageo Business Services
FMCG: Milupa-Nutricia
Kereskedelem: S Modell Kereskedelmi Zrt.- Marks & Spencer
Termelés: MARS Magyarország Kisállateledel Gyártó Kft.

Elégedetlenek vagyunk a fizetésünkkel
A felmérés arra is rámutat, hogy a legkevésbé a fizetésük teljesítményarányosságával voltak megelégedve a dolgozók, tehát azzal, mennyire tükröződik a befektetett munka fizetésük értékében. A hét legrosszabb állításból öt a bérekhez kapcsolódik. – Nem a fizetés abszolút értéke az, ami befolyásolja a fizetéssel való elégedettséget a dolgozók körében, hanem az, hogy a befektetett munkának lássam a megtérülését, illetve tudjam pontosan, mire számíthatok – mutatott rá Bakos Réka. A munkavállalók a fizetésen kívül az előrelépési lehetőséggel, a tehetség megtartó képességével voltak a legkevésbé elégedettek. Amivel a munkatársak legalább kétharmada elégedett, hogy a közvetlen vezetőjük magas elvárásokat támaszt velük szemben, ezt követi az egyenlő bánásmód és a munkakörnyezet. A dolgozók kétharmada mondja azt, hogy a vállalat hírneve fontos. Így néz ki tehát egy átlagos vállalat Magyarországon.

Mitől lesz egy munkáltató a legjobb?
Az elmúlt évtized alatt azok a tényezők, amelyek a munkavállalókat elkötelezetté teszik, szinte semmit sem változtak: őszinte, emberközpontú vezetés, megfelelő karrierlehetőségek biztosítása, érdemek elismerése, valamint a munkáltatói hitelesség ösztönzik igazán jobb teljesítményre a magyar munkavállalókat – foglalta össze Bakos Réka. Az elmúlt évtizedre visszatekintve jelentős változás figyelhető meg a Legjobb Munkahelyek megkülönböztető jegyeiben. Az évek múlásával egyre nagyobb jelentősége lett a vállalati hírnévnek, illetve annak, hogy a cég mennyire tartja be a dolgozóknak tett ígéreteit. 2010-ben a hazai dolgozók kevesebb, mint fele vallja, hogy a vállalatáról, mint munkahelyről kialakult külső kép összhangban áll személyes tapasztalataival, míg a Legjobb Munkahelyeknél a dolgozók több mint háromnegyede hiteles munkáltatónak tartja vállalatát. Az utóbbi években ezek mellé egyre inkább felzárkózott a HR is, 2010-ben ez a tényező emeli ki a legjobb cégeket az átlagból. A legjobb munkahelyeknél a dolgozók 80 százaléka gondolja úgy, hogy jól kezelik a vállalatnál a személyzeti ügyeket. míg egy átlagos cégnél a dolgozók kicsit több, mint fele gondolja így.

2010 Legjobb munkahelyei
A Legjobb Munkahely cím elnyerésére azon vállalatok jogosultak, amelyeknél a dolgozói elkötelezettség mutató meghaladja a 60 százalékot. Az 1000 fő feletti vállalatok kategóriában csupán egy cégnél haladta meg a mutató a fenti értéket, így ebben a csoportban csupán egy győztest hirdetett ki a Világgazdaság és a Hewitt. A felmérésben összesen 148 vállalat több mint 30 ezer munkatársát és 700 felsővezetőjét kérdezték meg. Az idei nyertesek: Kulcs-Soft Nyrt. (250 fő alatti vállalatok kategória), FGSZ Földgázszállító Zrt. (250-1000 fő közötti vállalatok kategória) McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft. (1000 fő feletti vállalatok kategória).
A díjak átadásakor a győztesek azt emelték ki, hogy hosszú távon a cégeket nem lehet emberközpontúság nélkül vezetni. A díjazottak fontosnak tartják a vállalati kultúra kiépítését, a csapatszellemet, és hogy ez a díj visszaigazolja törekvéseiket, hogy jó irányba haladnak.
A 250 fő alatti vállalatok között legjobbnak minősülő Kulcs-Soft Magyarország elnök-vezérigazgatóhelyettese, Kulcsár Tibor kitörő örömmel fogadta, hogy nemcsak iparágában bizonyult a legjobb munkahelynek, hanem a vállalati kategóriában is. Ahogy tavaly, idén is dupláztak. A siker kulcsának pedig Kulcsár egy jó HR-est nevezett meg. Zsuga János, az FGSZ Földgázszállító Zrt. vezérigazgatója azt emelte ki, minden vállalat olyanná válik, amilyenné a dolgozói teszik. Gáspár Ferenc, a McDonald’s HR vezetője pedig elmondta, ez az elismerés nem azt jelenti, hogy könnyebb lett a munka. Ők válságban is emelték a béreket, juttatásokat, de ami a lényeg, csapattá kovácsolódtak a munkavállalók, ami a legfontosabb a dolgozói elkötelezettségben. Az iparági győztesek közül az S-Modell vezetője elárulta, hogy ez volt az álma, ami most megvalósult és külön megköszönte a HR vezető munkáját. A Mars Magyarország Kft. vezetője szerint náluk prioritás a dolgozói elkötelezettség, ez vezet a kiemelkedő teljesítményhez, ez az egész működés motorja.

Az évtized Legjobb Munkahelye: a Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

Csonka Tibor

S miután a Legjobb Munkahely Felmérés az idén 10 éves, így díjazták az évtized legjobb munkahelyét is, amely a Debreceni Hőszolgáltató Zrt. lett. A felmérés tizedik születésnapja alkalmából kihirdetett díj odaítélésének alapjául az elnyert Legjobb Munkahely címek száma és a vállalat elkötelezettségi eredményei szolgáltak. Az elmúlt tíz év alatt a Debreceni Hőszolgáltató Vállalat négyszer nyerte el a Legjobb Munkahely címet. 2002-ben a harmadik helyezést érték el, 2004-ben az első helyezést. 2007-ben ismét nyertek, és a sikertörténet 2010-ben újra dobogós helyezéssel tovább folytatódott.
A HR Portal kérdésére Csonka Tibor elárulta, 80 százalék fölötti elkötelezettséget elérni és szinten tartani, nagy feladat. Sok múlt azon, hogy állandóságot tudtak nyújtani dolgozóiknak, amely jelenlegi állandóan változó világunkban igen magas értéket képvisel. Ez azért van, mert a fájdalmas időszakot 1995 és 2000 között élték meg, amikor 350 főről 93 főre apadt az állomány, s csak a kemény mag maradt meg. Minden területen a céghez leginkább ragaszkodó szakembert sikerült kiválasztaniuk, ezt igazolja, hogy önszántából való kilépés nem is történt az elmúlt tíz évben – mutatott rá.

A munkaerőgárda gyakorlatilag évtizedek óta változatlan, így nagyon jó csapat alakul ki, kiválóan tudnak együttműködni. Ráadásul nemcsak, mint munkahely bizonyult a legjobbnak, üzleti szempontból is, amely jelzi, hogy ez a csapat sikerre éhes, munkájával elismeréseket tud szerezni. – A Debreceni Hőszolgáltató nemcsak egyszerűen jó munkahely, ahova bejövünk és "ellébecolunk", hanem olyan munkahely, ahol jól teljesítünk. Ez a két tényező együttesen járul hozzá például ahhoz, hogy a cég profittermelő képessége kategóriájában kimagaslóan a legjobb.

Csonka Tibor elmondta, habár korábban sikerült megszerezniük az első helyezést is, egy olyan időszakban, amikor két éve béremelést sem tudnak adni dolgozóiknak, a bronzéremmel is tökéletesen elégedettek. Ez is bizonyítja, nemcsak a bérektől függ a dolgozók hozzáállása. – A munkahelyi elégedettség nem kizárólag azon múlik, mennyi a fizetés, milyen cafeteria-elemeket kapnak, van-e klíma az irodámban. Inkább azon, van-e lehetőség az önmegvalósításra, mennyire büszke a cégre, milyen a munkahelyi légkör. – Azért szeretnek nálunk dolgozni az emberek, mert jó a munkakörnyezet, fizikailag is jól érzik magukat a munkahelyen, vannak képzési lehetőségek. Egy 90 fős horizontálisan tagolt szervezetben nincs olyan sok előrelépési lehetőség, viszont mindenkinek megadjuk a lehetőséget a tanulásra a munkakörén belül – mondta lapunknak Csonka Tibor.

Működik egyébként a cégnél teljesítmény-értékelési, képzési rendszer, ahogy belső karriertervezés is. Összesen két HR-esük van, akiknek a munkaköre a HR minden területét lefedi: a bérszámfejtéstől kezdve a képzési programig, a karriertervezést is beleértve.
A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. rugalmas és feladatorientált munkahely. Sok minden úgy működik náluk, mint egy családban, viszont ez nem megy sem a munkafegyelem, sem a teljesítmény rovására. Nem üldözik a dolgozót, ha elintéz valamit munkaidőben, mert tudják, ha szükség van rá, akkor akár éjjel kettőig is képes dolgozni. Sőt, olyannyira jó a munkahelyi légkör, hogy egy családi haláleset következtében anyagilag ellehetetlenült kolléganőn azonnal segített a csapat. Ez mindent elmond a cégkultúráról.

forrás: hrportal.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes