Magyarország közúti közlekedésbiztonságának alakulása 2010. első félévében

A rendőrség előzetes baleseti statisztikai adatai 2010. első félévében kedvező változásokat mutatnak. A személysérüléses közúti balesetek, a balesetben meghalt személyek, valamint az ittas járművezetések száma egyaránt csökkent.

A rendőrség előzetes – azaz a cselekményt követő 24 órás állapotot tükröző – baleseti statisztikai adatai alapján a hazai utak közlekedésbiztonsága az elmúlt félévben kedvezően alakult. Ez azt jelenti, hogy tovább folytatódott az a pozitív folyamat, mely 2008. első féléve óta jellemzi Magyarország közúti közlekedésének biztonságát. A legfrissebb adatok alapján 2010. január 01. és június 31. között összesen 7.129 személysérüléses közúti baleset történt, 12,9 %-kal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában (8.185).

A halálos, súlyos és a könnyű sérüléses balesetek száma egyaránt csökkent. A legnagyobb mértékű csökkenés a halálos baleseteknél mutatható ki (23,04 %), míg a súlyos balesetek esetében 16,42 %-os, a könnyű sérüléses baleseteknél pedig 10,53 %-os negatívumot regisztráltak. A legfontosabb, s egyben legkedvezőbb hír valamennyi statisztikai adat között, hogy 77 fővel kevesebben vesztették életüket hazánk közútjain az év első felében, mint tavaly ilyenkor.
A 2009. első hat havi 402 áldozathoz képest ugyanis idén június 30-ig összesen 325 fő halt meg közúti balesetben. A jelentősnek tekinthető csökkenés mértéke 19,15 %-os.
Az eredményt tovább növeli, hogy az időarányos összehasonlítás alapját immár az a 2009. év képezi, melyet az elmúlt négy évtized legkedvezőbb évének tekinthetünk a közlekedésbiztonság szempontjából. Az ittasan okozott balesetek alakulása ugyancsak kedvező képet mutat, hiszen számuk jelentős mértékben, több, mint negyedével csökkent. Az adatok azt mutatják, hogy 2010. első félévében 782 személy okozott közúti balesetet szeszesitaltól befolyásolt állapotban, míg egy évvel ezelőtt, ugyanebben az időszakban még 1.061 főről tudósíthattunk (26,3 %-os csökkenés!).

Az ittasan okozott balesetek számának visszaesése az ittas baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli arányának a csökkenéséhez vezetett. Míg egy éve az összes baleset 12,96 %-át okozták ittas elkövetők, addig 2010. első félévében ez az arány 11 %-ra változott. A közúti balesetek legfőbb okaiban alapvető változások nem történtek. Leggyakrabban továbbra is a gyorshajtás miatt következik be baleset (2.010 eset, az összes baleset 28 %-a), de az elsőbbségi jog megsértésére (1.717 eset – 24 %), valamint a kanyarodási szabályok megszegésére (1.081 eset – 15 %) is sok baleset vezethető vissza.

A személysérüléses közlekedési balesetek túlnyomó részét, 63 %-át továbbra is a személygépkocsi vezetők okozták (4.515 baleset), nem vitatva, hogy nekik van a legnagyobb a részesedésük a közúti forgalmon belül is. Talán meglepő, de a sorrendben a második helyen a kerékpárosok állnak. A „kétes dicsőség" hátterében összesen 740 személyi sérüléssel járó közúti baleset okozása áll, mely az összes baleset mintegy 10 %-át teszi ki. A teljesség érdekében szükséges megjegyezni, hogy a kerékpáros baleseteknél a látencia (különösen az egyjárműves, azaz a „magános" baleseteknél, valamint a két kerékpárost, ill. kerékpárost és gyalogost érintő baleseteknél) az átlagosnál magasabb.
Sok balesetet okoztak a közúti közlekedés legvédtelenebb közlekedőinek számító gyalogosok is, az összes regisztrált baleset mintegy 7 %-át (474 balesetet).

 
A 2010. első félévi adatok időarányos összehasonlítása a közlekedéspolitikai célkitűzésekkel

Elmondható hogy a középtávú közlekedésbiztonsági programok korszakjában élünk. Az Európai Unió és az egyes tagállamok egyaránt rendelkeznek olyan programokkal, melyek mennyiségi célokat fogalmaznak meg az évtized végére, a halálos áldozatok – s egyes tagállamokban a személysérüléses közúti balesetek – számának visszaszorítását illetően. Az EU „Fehér Könyv", s a hatályos hazai közlekedéspolitikai koncepció (címe: „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015.") közös tulajdonsága, hogy bázisévük egyaránt a 2001-es esztendő. A különbség közöttük ugyanakkor – a kitűzött célok tekintetében – az, hogy a Fehér Könyv az évtized végére a halálos áldozatok számának felére csökkentését fogalmazta meg, addig a hazai program a balesetben meghalt személyek mellett a személysérüléses balesetek számának visszaszorítását is elhatározta, méghozzá 2010. végére 30 %-os, 2015-re pedig 50 %-os mértékben.
A hazai program időarányos alakulását vizsgálva – amennyiben a 2010. január 01. és június 30. között eltelt időszak adatait a 2001. első félévének adataival hasonlítjuk össze – megállapíthatjuk, hogy:
- a személysérüléses közúti balesetek 13,77 %-kal csökkent (8.267-ről 7.129-re),
- a közúti balesetben meghalt személyek száma 37,50 %-kal csökkent (520 fő helyett 325 fő).

A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy a személysérüléses balesetek terén a 2010. végére megfogalmazott cél irreálisnak bizonyult, ugyanakkor a balesetben meghalt személyek száma vonatkozásában az időarányos helyzet kedvezőbb, mint az a célkitűzés teljesítéséhez szükséges.
Valószínűsíthető, hogy a trend változatlansága esetén az év végére a halálos áldozatok számában tervezett 30 %-os csökkenés teljesül, sőt, a 40 %-hoz közeli eredmény sem kizárt.

Gégény István

Forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes