Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzete – Dr. Holló Péter (1. rész)

Magyarországon 2001 és 2010 között 40 %-kal mérséklődött a közúti balesetek halálos áldozatainak száma, ami a 27 EU tagállam 44 %-os átlagértékéhez képest biztató előrelépés. különösen akkor, ha figyelembe vesszük, hogy ez a javulás lényegében 2007 és 2010 között ment végbe – állapítja meg Prof. Dr. Holló Péter, az MTA doktora, a KTI Nonprofit Kft. kutató professzora, a Széchenyi István Egyetem egyetemi tanára.

Kifejtette: a jelentős javulás ellenére nemzetközi összehasonlításban a hazai közúti biztonság azonban még mindig nagyon kedvezőtlen. A halálozási mutató 18 OECD tagállamra rendelkezésre álló értékeit (meghaltak/10.000 gépjármű) összehasonlítva Magyarország csupán Dél-Koreát tudta megelőzni. Mindez azt mutatja, hogy a közúti biztonság további nagymértékű javítása érdekében újabb intézkedésekre, erőfeszítésekre van szükség.

2006-tól kismértékben, 2007-től pedig jelentős mértékben javult a hazai közúti közlekedés biztonsága; mind a teljes hazai, mind az ún. „országos” (állami) közúthálózaton számottevően csökkent a halálos baleseti sérülés kockázata. A halálos áldozatok csaknem fele személygépkocsi vezetője, vagy utasa volt, ezért is nagyon fontos a 2000-től (2009-ig) emelkedő biztonsági öv viselési arányok további növelése.

Az 1976 és 2010 közötti időszakot 5, egymástól jól elkülöníthető, jellemző szakaszra oszthatjuk. Ezúttal nem elemezzük az egyes szakaszok részleteit, csupán azt jegyezzük meg, hogy az első, 1976 – 1987-ig tartó, stabilnak mondható időszak után romló és javuló szakaszok váltják egymást. Itt nem részletezzük a változások valószínű okait, csupán megemlítjük az egyes szakaszokat:

1976 – 1987    stabilitás
1987 – 1990    romlás
1990 – 2000    javulás
2000 – 2006    romlás
2006 –            javulás

 

holl1

1. ábra. A közúti gépjárművek, a személysérüléssel járó balesetek és az ezek következtében meghaltak száma 1976 és 2010 között. (A közúti biztonság fő szakaszai)

2006-tól napjainkig  javuló közúti közlekedésbiztonsági helyzet jellemzi hazánkat. 2011 első háromnegyed évében további javulás figyelhető meg. Ebben a 9 hónapban 8 %-kal kevesebb személysérüléses közúti baleset történt közutjainkon, mint az előző év azonos időszakában, a halálos áldozatok száma pedig közel 22 %-kal csökkent, ami 119-cel kevesebb, mint 2010 első 9 hónapjában. Ez a javulás azonban – ha hinni lehet a korábbi időszakok jellemzőinek – előbb-utóbb ismét romlásba fordul. Ha ez bekövetkezik, megint új erőfeszítésekre lesz szükség ahhoz, hogy újra csökkenjen a közúti balesetek és áldozataik száma. Az utóbbi évek eredményeit az ún. objektív felelősség és a „zéró tolerancia” bevezetésével, a pontrendszer és a szankciók szigorításával, valamint a csökkenő futásteljesítményekkel magyarázzák.

További részletek >

 

Forrás: Integrátorfórum

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes