Magyar városba magyar villamost, magyar buszt!

Külföldön evidencia, nálunk viszont eleddig a politikai korrektség áldozata volt a hazai ipar támogatása. De lehet, hogy ez hamarosan megváltozik?

kiskep

 

Amint azt korábban megírtuk, a BKV buszparkjának lecserélése alkalmával van esély az éledező magyar buszgyártás megrendeléshez juttatásához, ugyanis politikai akarat is mutatkozik, s a gyártók is készülődnek – ennek „nyitánya” volt a VEKE által, Európai Mobilitási hét keretében szervezett szeptember végi buszbemutató is.

Hazánkban eddig eretnek dolog volt hazai termékért kiáltani, hiszen az protekcionista és ezáltal elítélendő, európai uniós direktívákkal szembemenő gazdaságpolitikára vall, ami nemzetiség alapján diszkriminál. Ez – ha szigorúan vesszük – igaz is, ám ezt a gyakorlatot követi voltaképp a legtöbb európai állam (gondoljunk csak arra – ahogy azt az e havi Indóház Innotrans-beszámolójában és honlapunkon is olvashatják –, mekkora felháborodás és értetlenkedés övezte a francia tulajdonú EuroStar Siemens Velaro-vásárlását).

Nálunk ez a gyakorlat valószínűleg a nyugathoz történő erőltetett és vágyott felzárkózás egyik eszköze volt, hiszen végre lehetett szabadon vásárolni, nem utasításra kellett kielégíteni az előzetes tervekben megszabott kvótákat. A mámorban azonban – szokásos módon – átestünk a ló túlsó oldalára és saját iparunkat romlásba döntve hagytuk magunkat „gyarmatosítani” a külföldi multik által, így vásároltunk svéd buszokat, német villamost, svájci vonatokat. Ezen járművek színvonalát lehet vitatni (bár most már az utazóközönség egyértelmű megelégedésére közlekednek), de hazai munkahelyeket nem teremtett, nem védett meg beszerzésük – üdítő kivétel a Stadler szolnoki üzeme, ahol a hatvanból öt FLIRT hegesztését végezték el. Mindeközben az igazán szívós hazai gyárak is lassacskán talpra álltak és jelezték jelenlétüket: először csak a Volán vállalatok vásároltak Credo buszokat, később a BKV is kokettált a gondolattal, egyelőre a tesztelésig jutottak el. A politikai fordulat is közrejátszott abban, hogy egyre inkább felértékelődik a hazai gyártmány, hiszen abból az államnak is többször van haszna (munkahelyteremtés, több adóbevétel) és a kifizetett pénz is a határokon belül marad.

P9226052

A nyugat-magyarországi Credo szóló autóbusza a Szent István körúti buszbemutatón. Kérdés, hogy megszokott látvány lesz-e?
(a szerző felvételei)

Kriza Ákos újdonsült miskolci polgármester is erre a trendre érzett rá, amikor – a harmadik sikertelen villamostender után – kijelentette, célszerű volna magyar villamosokat rendelni, lehetőleg egy közös, országos beszerzés keretein belül: Szegeddel, Debrecennel (ahol ötödszörre sem volt érvényes a pályázat) és a fővárossal együtt. Ennek az összefogásnak állna az élére a borsodi megyeszékhely első embere, aki már fel is vette a kapcsolatot a magyar Ganz gyár képviselőivel, s így akár 200-220 szerelvény legyártására is kaphatna megbízást a nagy múltú magyar üzem. A polgármester kijelentette, hogy nem azért akar magyar villamosokat a városba, mert azok a „világ legjobb járművei”, hanem mert itthoni dolgozóknak adnak munkát.

Hogy ez a fellángolás meddig tart, s mennyire talál megértő fülekre a hasonló cipőben járó Debrecenben, vagy az ellenzéki vezetésű Szegeden (ahol szintén nem zökkenőmentes a projekt menete), esetleg Budapesten (amely nem tervez rövidtávon villamosbeszerzést), nem tudni, s az is kérdés, hogy ez mennyivel hosszabbítaná meg az eljárás idejét, s nem fenyegetne-e a 2013-as határidő. Kétséges továbbá, hogy milyen járműveket volna képes a Ganz előállítani, hiszen a legutóbbi villamossorozata éppen Debrecennek 13 évvel ezelőtt készült, s azóta csak trolik gördültek ki a gyárból. A magyar járművek beszerzése tehát pártfogolandó szándék, ám csak átgondolt módon, szakmai szempontok figyelembe vételével tanácsos.

03

Debreceni utcakép. Magyart minden áron?

 

Mózes Krisztián

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes