M31-es: útavató kifizetetlen kivitelezőkkel

Új sztrádán Nagytarcsától Gödöllőig – A költségek 85 százalékát az Európai Unió állta

Ma átadják a forgalomnak az M31-es autópályát. Az M3-as gödöllői csomópontja és az M0-s keleti szektora között közvetlen kapcsolatot teremtő gyorsforgalmi utat az esti óráktól használhatják az autósok. Az útépítők mintegy kétmilliárd forintos számlája még nincs kifizetve.

Ünnepelhet Gémesi György. Gödöllő polgármestere hétfőn megkapja a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-től amit sok évvel ezelőtt kért: átadják a forgalomnak az M31-es autópályát. De vele örülhetnek Csömör és Árpádföld lakói is – a várakozások szerint az új sztrádaszakasz jelentős mértékben csökkenti majd a két település határában, az M0-s körgyűrűn elhaladó kamionforgalmat. Az útnak ehhez már csak az átadási ceremónián kell túljutnia.

Meg kell várniuk a hétfő estét az autósoknak, ha a Nagytarcsa és Pécel között az M0-s körgyűrűhöz csatlakozó M31-esen végighajtva szeretnék elérni Gödöllőnél az M3-as autópályát. A várakozás azonban megéri: az utolsó terelőkorlátok eltávolítása után az ígéretek szerint megindulhat a forgalom a mintegy 25 milliárd forintból megépült 12,4 kilométeres új autópálya-szakaszon. Hozzávetőleg a felére rövidítve ezzel az eddigi kényszerű kerülő miatt mindennapos menetidőt.

Elvileg sehol, semmilyen fennakadás nem lehet. A 85 százalék erejéig az Európai Unió pénzéből épült sztráda ugyanis a magyarországi útátadások között szinte példátlan módon állítólag valóban elkészült. A korábbi hivatalos közlések szerint legalábbis áprilisban az autópálya minden létesítményének műszaki átadás-átvételét elkezdték a szakhatóságok, és április 28-án megkezdődött a forgalomba helyezési eljárás is.

A nyár elejére papírforma szerint már csak az M31-es építési területén kívüli földmunkák, a növényzet telepítése, a szalagkorlátok építésének befejezése, a burkolati jelek felfestése, a tájékoztató táblák kihelyezése és a kőszórás maradt. Júliusig azonban elvben az utolsó simítások is elkészülhettek. Az autópályához kapcsolódó adóssága a hírek szerint inkább csak az állami beruházónak van –igaz, nem saját hibájából.

Úgy tudjuk: a mintegy kétmilliárdos kifizetetlen számla története hónapokkal ezelőtt kezdődött. A Colas Hungária Kft. és a Hídépítő Zrt. által jegyzett C-H M31 Konzorcium az év elején összeállította az M31-es beruházáshoz tartozó közműkiváltások és üzemi hírközlési feladatok pótmunkáinak számláit. A munkálatok elvégzését a projekt mérnöke elismerte, a projektvezető, a NIF vezetése és igazgatósága pedig jóváhagyta. Az állami beruházó munkáját ellenőrző KIKSZ Zrt.-nél azonban a kivitelezői igény elbírálása valamiért elakadt. A számlát azóta sem fizette ki senki.

Egyelőre nincs hír arról, hogy az útépítők közül bárki is demonstrációval akarná emlékeztetni az érintetteket tartozásukra. Így aki türelmesen kivárja a hétfő estét, és nekivág az addig járatlan útnak, az M0-s ról lekanyarodva bal kéz felől láthatja majd Nagytarcsa fényeit. A szántókat átszelő, irányonként két forgalmi sávos sztrádán továbbhajtva Gödöllő-Gyertyános nál éri majd el az utazó a 3-as főút csomópontját, ezt követően nem sokkal később az M3-ast.

A 110 kilométeres tervezési sebességű úton haladók feltehetően nem számolják majd, a kivitelezők azonban az M31-esen 12 felüljárót – köztük két völgyhidat – és kilenc aluljárót építettek. A vadon élő állatok mozgását öt vadátjáró, a környező településeken lakók nyugalmát 6,2 hektár védőerdő szolgálja. Az útépítők hat hírközlési, 12 elektromos, hat víz- és csatorna-, valamint nyolc gázvezetéket telepítettek át. De az új gyorsforgalmi utat egy helyen a HÉV is keresztezi.

Az M31-est úgy tervezték, hogy szükség esetén könnyen bővíteni lehessen: a három méter széles leállósávok megnyitásával, illetve a burkolati jelek átfestésével a kétszer két forgalmi sávos sztrádából irányonként háromsávos autópályát alakíthatnak ki. Arról azonban, hogy ez mikor lesz, egyelőre feltehetőleg nincs döntés.

Forrás: nol.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes