Logisztika: a láthatatlan iparág?

Sajtóelemzés készült a logisztikai témájú internetes hírekről

Miközben a logisztikai szektor a magyar GDP több mint 5%-át adja, a sajtóban még mindig csak az aktuális botrányok és vészhelyzetek kapcsán kapnak országos publicitást az iparággal kapcsolatos hírek – derült ki a newsAgent Kft. és a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság közös felméréséből.

Az internetes sajtóelemzés során 4614 cikket vizsgáltak meg a kutatók 2010 első negyedévéből. A 386 különböző hírportált szemléző felmérés többek között azonosította a leggyakrabban szereplő intézményeket, cégeket, személyeket, összegyűjtötte a jelentősebb publicitást kapó témaköröket.

Az elemzésből kiderült, hogy a logisztikával, raktározással, fuvarozással és szállítmányozással foglalkozó cégek közül azonban alig néhányan ápolják sikeresen a kapcsolataikat a médiával. Általános hiba, hogy a vállalati sajtóközlemények a tágabb olvasóközönség számára nehezen értelmezhető szakkifejezéseket tartalmaznak, vagy egyértelműen reklámcélúak és nincs megfelelő hírértékük ahhoz, hogy bekerüljenek a vezető témák közé.

A logisztikai vállalkozások – tudatos sajtókapcsolati tevékenység hiányában – gyakran csak akkor kerülnek a média látóterében, ha valamilyen bűnügy vagy baleset hívja fel rájuk a figyelmet. Ilyenkor könnyen előfordulhat, hogy válságkommunikációs terv nélkül a körülmények áldozataivá válnak a nyilatkozó szakemberek.

Szinte már közhely, hogy ha az ellátási láncok zavartalanul működnek, akkor senkit sem érdekelnek az iparág hírei. Amint azonban váratlan körülmények - havazás, árvíz, vulkáni hamufelhő, sztrájk – akadályozzák az áruforgalmat, rögtön címlapra kerülhetnek azok a szervezetek, amelyek elég bátrak és gyorsak ahhoz, hogy állást foglaljanak és őszintén kommunikáljanak. Hasonlóan jó ürügyet szolgáltatnak a médiakommunikációra a széles közönséget érintő témák, mint például a benzinárak, útdíjak alakulása, a törvényi változások, a regionális hatású fejlesztések, a környezetvédelmi kérdések és a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos hírek.

A felmérés kimutatta, hogy a logisztikai szakportálokon kívül az országos napilapok és a gazdasági híroldalak is fogékonyak az iparág témái iránt. Ennek ellenére a proaktív sajtómunka jelenleg mindössze hét-nyolc főként a logisztikai ingatlanok piacán működő vállalkozásra, gazdasági tanácsadócégre, a kormányzati szervekre valamint néhány érdekképviseleti szövetségre jellemző a szektorban.

A kutatás módszertanáról

A cikkek feldolgozása során a hagyományos sajtóelemzési módszerek mellett szövegbányászati algoritmusokat, statisztikai módszereket alkalmaztak a szakemberek. A témakörök, kulcsszavak, nyilatkozók szerteágazó viszonyrendszerét olyan szemantikai gráfokkal jelenítették meg a tanulmányban, amelyekből néhány másodperc alatt megismerhetőek a fontosabb információk. A kutatás célja az volt, hogy a gyakorlatban is használható pillanatfelvételt kaphassanak az üzleti döntéshozók és a kommunikációs szakemberek az iparág internetes híreiről.

Budapest, 2010. május 20.

További információk:

A newsAgent Kft. weboldalán (http://www.newsalert.hu/logisztika_q1_2010.php)

Az tanulmányt készítették:

· Holics Szilvia (Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság)

· Egri Botond (newsAgent Kft.)

Mellékletek

A legtöbb témába vágó cikket megjelentető portálok toplistája

clip_image002

A legaktívabb szakmai szervezetek toplistája

clip_image004

Iparági sajtómegjelenések száma az internetes források típusa szerint

clip_image006


Szemantikai gráf: autópályák és útdíjak

clip_image008


Szemantikai gráf: közutak és benzinár

clip_image010

Az egyes portáltípusok fogékonysága az iparági hírekre

clip_image012

Raktárakkal kapcsolatos vezértémák

clip_image014

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes