Levegőbevonattal csökkentik a hajók vízellenállását

A különleges bevonatú, vagy melegített fenekű hajó gyorsabb.

A légkörünket különösen nagymértékben szennyezi a hajómotorok dízel-emissziója. Ezért világszerte kutatják annak mérséklését, a hajótestek vízellenállásának csökkentése útján is. Ezekről számol be a Physical Revue Letters legújabb száma.

Az észak-karolinai Duke egyetemen Yaroslav Urzhumov irányításával különleges, szivacsos szerkezetű metafém bevonatot dolgoztak ki. Ha a hajótest vízbe merülő felületét azzal köpenyként körülveszik, akkor a haladó hajó és az álló víz között keletkező súrlódási ellenállás nagymértékben csökken.

A fém- és műanyagporból előállítható és tetszés szerinti szerkezetűre alakítható metafém borításban a szivacsokéra emlékeztető lyukrendszer alakítható ki, abba pedig a hajótest haladása közbe betolulhat a víz. Ám abból egy szivattyúrendszerrel felgyorsítva, a „szivacs” kivezető nyílásain át ki is préselhető. Erre a metafém borítás külsejét kis buborékok lepik el, amelyek szőnyegén már nem, vagy alig súrlódik a külső víz.

S mert a víz közegellenállása a sebesség négyzetével fokozódik, az így módosított testű hajó azonos mennyiségű dízelolajjal hamarébb ér célhoz, illetve azonos sebességgel haladva kevesebbet fogyaszt.

A súrlódást csökkentő buborékszőnyeget a melbourne-i egyetemen a Derek Chan irányította kutatócsoport más módon, a hajótest vízzel érintkező felületének hevítésével alakította ki. Ha az acéllemezeket 400 fokosra hevítik, azok külsején (a meleg ausztrál tengerekben) forrni kezd a víz, mire kis buborékok alakulnak ki. S mert ezután már ezekkel a gyorsan haladó buborékokkal érintkezik az álló tengervíz, alig keletkezik súrlódási közeg-ellenállás. Hasonló eredménye jutottak a sidney-i egyetemen kutatók is.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a metafém-szivacsból a víz kipréselése, valamint az acéllemezek hevítése jelentős energiát igényel, amit többnyire dízel-generátorokkal állítanak elő.

Szűcs József

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes