Letették a soproni Kőszegi úti aluljáró alapkövét

Szeptember 28-án Sopronban, a Kőszegi út és a Csepel utca találkozásánál alapkőletételi ünnepségre került sor azt követően, hogy a megbízó GYSEV Zrt. és a kivitelező SMK – Sopron 2010 Konzorcium aláírta a szerződést a beruházásról.


A Győr – Sopron – Ebenfurti Vasút Zrt. megbízásából az Európai Unió támogatásával megvalósuló, várhatóan 2012. márciusában befejeződő beruházás alapkőletételi ünnepségén Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: „A Kőszegi úti aluljáró építése a Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítésének részeként valósul meg. A nagy projekt 48,6 milliárd forintos költségének túlnyomó részét, 41,3 milliárd forintot az Európai Unió Kohéziós Alapja finanszírozza. Ebből az összegből mintegy 2 Milliárd 178 Millió forintba kerül az aluljáró építése. Az utazóközönség számára a leginkább kézzelfogható előny vélhetően a pályasebesség mintegy ötven százalékos növekedése lesz, 80 km/h-ról 120 km/h-ra.

Mindenki gyorsabban tudja majd elérni úti célját. Ugyanakkor a GYSEV garantálni kívánja a biztonságos vasútforgalmat, többek között a vasúti átjárók átépítésével. Nemcsak a gyorsaságot, hanem a környezeti értékek megőrzését szolgálja a Szombathely–Körmend-Szentgotthárd vonalszakasz villamosítása, ezzel 2011 végére a GYSEV összes vonalán villamos vontatás lesz. Az utazási komfortot javítja, hogy a vasútvonalon mindenhol 30 cm-ről 55 cm-re emelik a peronok magasságát. A korszerűsített vonalakon a GYSEV 4 db új beszerzésű motorvonattal bonyolítja majd a forgalmat – ezek 2012-től állnak munkába. Nem elhanyagolható eredménye a projektnek, hogy a vasútvonal korszerűsítési munkálatai közel 300 embernek adnak munkát az építés idején. A vasútfejlesztésnek sajátossága, hogy soha nem csak a vonatozó közönséget érinti, hanem amerre halad, viszi, vonzza magával a környező területek fejlődését is, például úgy, hogy átalakítja a közúti közlekedést is – mint itt, Sopronban. A fejlesztésnek része két külön-szintű kereszteződés megépítése is. A Kőszegi úti aluljáró esetében közúti aluljáró épül a vágányok alatt, a kerékpáros és gyalogos forgalom külön műtárgyakon halad át. Megépül három vasúti híd, egy közúti híd, két gyalogos- kerékpáros híd és három gyalogos –kerékpáros aluljáró a csatlakozó útszakaszokkal.”

Dr. Fodor Tamás Sopron Megyei Jogú Város polgármestere szerint a Kőszegi úti aluljáró Sopron város számára nagyon fontos beruházás. A sorompók, ebben az átjáróban, jelenleg naponta körülbelül 8 órán keresztül zárva tartanak, aminek következtében a közúti járművek járó motorral várakoznak, jelentősen szennyezve a város levegőjét. A beruházás megvalósulásával fontos, a városvezetés által évek óta elhatározott célok teljesülnek: jelentősen fog csökkenni a Csengery utca túlterheltsége, csökken a város kettéosztottsága, jobb és közvetlenebb lesz a kapcsolat a Lővérek és a belváros között. A beruházás részeként kerékpárút is létesül, amely beleillik a városvezetés azon törekvéseibe, hogy megteremtse a kerékpározásnak, mint olcsó és környezetbarát közlekedésnek a biztonságosabb feltételeit.

Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Dr. Fodor Tamás, Sopron polgármestere az alapkő lezárását megelőzően egy urnát helyezett el az alapkő alatti betonüregben, benne az alábbi nyilatkozat szövegével:

„A mai napon, 2010. szeptember hó 28. napján azért gyűltünk össze Sopronban, hogy alapkövet helyezzünk el a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal fejlesztési munkáinak keretében készülő közúti aluljáró építésének kezdetéül.

Ez az első olyan vasúti projekt a 2007 – 2013 közötti időszakra az egész Unión belül, amelyet az Európai Unió Kohéziós Alapjából támogatásra érdemesnek tekintett. A 48,6 milliárd forintba kerülő vasútfejlesztési program, benne a Sopron közlekedését meghatározó, itt épülő külön szintű kereszteződéssel kiemelkedő jelentőségű mind Sopron városa, mind pedig az 1872-ben alapított Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút számára.

Alulírottaknak meggyőződése, hogy a vasút fejlesztése egyben a régió fejlesztését, és az itt élők életminőségének javítását is szolgálja, ezért megfogadták Petőfi Sándor ma is aktuális felszólítását:

Száz vasútat, ezeret!
Csináljatok, csináljatok!
Hadd fussák be a világot,
Mint a testet az erek.

                                                Petőfi Sándor”

A Kőszegi úti aluljáró építésének műszaki tartalma:

A projekt megvalósításában (pályáztatás, ellenőrzés, monitoring, elszámolás, stb) az alábbi szervezetek vesznek részt:
o Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, mint irányító hatóság
    o KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt., mint közreműködő szervezet

A kivitelező konzorcium vezetője a Strabag – MML Kft., tagjai a Magyar Aszfalt kft. és a Közgép Zrt.
A tervezett főpálya hossza: 628,38 m
Az aluljáró rámpa végei közötti hossz : 508 m
A tervezett Kőszegi út – Répcefői gyalog-, és kerékpárút hossza : 390,68 m
A tervezett Csepel utcai gyalog- és kerékpárút hossza : 131,81 m
A beruházás célja a jelenlegi szintbeli vasút-közúti átjáró megszüntetése egy közúti nyitott aluljáró kiépítésével. A külön-szintű keresztezés kiépítésével a város Lőverek részének megközelíthetősége jelentősen javul, ezáltal a jelenlegi Frankenburg út – Csengery utca – Győri út irány forgalmi terhelése csökken. A tervezett kiépítés javítja a közlekedésbiztonságot, a terület közúti forgalom okozta környezetterhelését, csökkenti az utazási menetidőt.
• A tervezési terület Sopron belterületén a Csengery utcai körforgalom és Felsőbüki Nagy Pál utca között helyezkedik el, részben ipari, részben közlekedési és részben családi házas jellegű környezetben. Az építéssel érintett közutak a 8645 sz. Sopron – Harka ök. út és a Sopron város tulajdonában és kezelésében lévő Felsőbüki Nagy Pál utca és Csepel utca.
Az útvonal fény-és félsorompóval biztosítottan keresztezi a Győr – Sopron, Sopron állomás – Rendező-pályaudvar és Sopron – Szombathely vasútvonalakat. A tervezési terület részben közművesített.
A tervezett nyitott aluljáró (útátvezetés) a Sopron, Kőszegi út (belváros felé eső oldal) és a Felsőbüki Nagy Pál utca között teremt közvetlen keresztezésmentes kapcsolatot 2×1 forgalmi sávval.
A főpálya a Lőverek oldalán egy új körforgalmi csomóponttal kapcsolódik a Felsőbüki utca mindkét irányához (József Attila utca és Harka felöl érkezők), valamint a GYSEV üzemi területéhez. A csomópont kiépítésénél lehetőséget kellett biztosítani a térségben tervezett távlati vasútfejlesztések és a Répcefői út távlati fejlesztésének későbbi megvalósíthatóságát is.
A Csengery utca és Csepel utca közötti forgalmi kapcsolatot a főpálya Kőszegi úti rámpája két oldala mellé tervezett szerviz-utakkal (közúti híd) és a Győr – Sopron vasútvonalon tervezett szintbeli útátjáróval lesz megoldva.
A főpályától független, önálló gyalog – és kerékpárutak készülnek a Kőszegi út Csengery utcai oldala és a Répcefői út között, illetve arról leágazóan a Csepel utca felé.
A gyalog- és kerékpárutak keresztezésmentességét az érintett vasútvonalak alá elhelyezett keretműtárgyak biztosítják.

Forrás: tranzitonline.eu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes