Lépések a versenyképes vasúti árufuvarozásért

Az EU támogatásával folyik a Spanyolországtól Záhonyig húzódó 6-os európai vasúti árufuvarozási korridor létrehozása. A vasúti árufuvarozás öt ország által összehangolt kiszolgálásával a jövőben jelentősen nőhet a vasúti árufuvarozás versenyképessége hazánkban is.

A MÁV Zrt. szervezésében Budapesten megalakult a hazánkat – és négy másik uniós országot – érintő európai 6-os árufuvarozási korridor két meghatározó tanácsadó csoportja. A 2012. november 30-án, öt országból érkezett résztvevőkkel megtartott alakuló ülésen a vasúttársasági és a terminál tulajdonosi-üzemeltetői tanácsadó csoport alakult meg, melyek az üzleti szereplők oldaláról erősítik a korridor létrehozásának folyamatát. A tanácsadói csoportok az őket érintő bármilyen döntésről véleményt alkothatnak, a csoportokhoz való csatlakozás a jövőben is nyitott.

Az Európai Parlament és a Tanács 913/2010/EU (2010. szeptember 22.) rendelete határozza meg az európai árufuvarozási korridorok kialakítását. A rendeletben szerepel a 6-os korridor (Almería–Valencia/Madrid–Zaragoza/Barcelona–Marseille–Lyon–Torino–Milano–Verona–Padova/Velence–Trieszt/Koper–Ljubljana–Budapest–Záhony) létrehozása 2013 novemberétől. A Spanyolországból induló, Franciaországot, Olaszországot, Szlovéniát és Magyarországot átszelő korridor kialakítása és jövőbeni működtetése során cél az érintett tagállamok és pályahálózat-működtetők együttműködésének erősítése, a szolgáltatások igénybevételének megkönnyítése és a szolgáltatási színvonal növelése részben a fejlesztések, beruházások összehangolása révén. Emellett a hálózat használatának optimalizálása, a terminálok működtetésének összehangolása, uniós szinten harmonizált szabályok létrehozása, a kapacitáskezelés és a forgalomirányítás szabályainak összehangolása.

Az Európai Unió rendelete is tartalmazza, hogy az uniós belső vasúti piac létrehozása – különösen az árufuvarozás tekintetében – elengedhetetlen a fenntartható mobilitás megvalósításához. A nemzetközi vasúti folyosók létrehozása javít az infrastruktúra-használati feltételeken, a versenyképes árufuvarozást szolgálja, megfelelő feltételeket biztosítva az árufuvarozó vonatok közlekedéséhez, és lehetővé téve, hogy nehézségek nélkül jussanak át az egyik nemzeti hálózatból a másikba. A versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózatot alkotó nemzetközi vasúti árufuvarozási folyosókat a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) és/vagy az európai vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS) folyosóival összhangban kell kialakítani.

Magyarország a 7-es korridor (Prága–Bécs/Pozsony–Budapest–Bukarest–Constanta illetve Prága–Bécs/Pozsony–Budapest–Vidin–Szófia–Thesszaloniki–Athén) kialakításában is aktívan részt vesz. A 7-es korridor ügyvivői testületének múlt héten, szintén Budapesten rendezett ülésén Nyíri Andrást, a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzemeltetés Szervezet vezetőjét választották meg elnöknek. Hazánk az ügyvivői testület vezetése mellett ellátja a szervezet titkársági teendőit is.

forrás: magyarkozlekedes.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes