Kétszintes főpályaudvar

Svájcban nem aprózzák el az építkezéseket: a Gotthard-alagúton kívül Zürichben is szorgalmasan folyik a munka a föld alatt. Olvasónk szervezett látogatáson vett részt, amelyen szakvezetéssel mutatták be eme hatalmas építkezés minden részletét.

00

 

Beszámoltunk arról, hogy Zürichben az alagút-fúrógép elérte a főpályaudvart. A városi és távolsági vasúthálózat kapacitását, hatékonyságát növeli az a projekt, amelynek legnagyobb beavatkozása a néhai városi szőlőhegy után a Weinberg-Tunnel nevet viselő öt kilométeres alagút.  A vasút nyugalmazott főépítésze és kollégái vezették körbe a csoportot.

001-02

Nem mindennapi látvány a hatalmas csarnok a föld alatt

A zürichi elővárosi rendszer sikere az egyik oka annak, hogy a Schnellbahn kapacitása határait súrolja. Az új belvárosi alagutat az elővárosi és távolsági vonatok egyaránt használják majd. A főpályaudvar a projekt befejezését követően két emeleten üzemel, fent fej-, lent átmenő pályaudvarként. Már most létezik egy földalatti Schnellbahn-állomás a főpályaudvar mellett, viszont az új föld alatti rész sokkal nagyobb lesz, és a jövőben átmenő távolsági vonatokkal is találkozhatunk – hasonlóan, mint Bécs új főpályaudvara esetében.

002-03

003-04

Béccsel ellentétben nem helyettesíti, hanem kiegészíti a régi pályaudvart az új beruházás

Zürichben egy városi autópálya építését is előirányozták, amely a pályaudvar környékén átlós irányban keresztezné a síneket a föld feletti és alatti pályaudvar-részek között. Ellentétben a vasúti projekttel, amire a lakosság elsöprő többsége igennel voksolt a megtartott népszavazáson, az autópályának olyannyira rossz a sajtója, hogy szinte senki sem számol komolyabban a megvalósításával. A vasúti projekt tervezésekor viszont már figyelembe vették a leendő gyorsforgalmi utat, ezért kiépült néhány méternyi 2×2 sávos autóút a pályaudvar területén.

004-06

Az egyik autópálya-üregben jelenleg kiállítás és „moziterem”" van. A bejárat mellett számsorok szemléltetik a vasúti projekt eredményét és várható hasznát

005-07

A másik üreget logisztikai célra használják, az építkezés gépészeti egységei is itt vannak és egy szállítószalag

006-09

Ez a földszállítószalag ottjártunkkor üzemelt

007-11

Keller mérnök úrnak nem volt szüksége kihangosításra. Katonásan, hihetetlen sebességgel vezette körbe a csoportot

008-21

Egy szakaszon elbontották a régi pályaudvar-épület alsó részét, ott acélszerkezet tartja a műemlék csarnokot

009-23

A Limmat folyó öt átfolyója átvezet a pályaudvaron, az új földalatti pálya viszont a folyó alatt. Egyenként lezárják az öt átfolyót, elvégezve a földmunkákat és az új szerkezetek elhelyezését, kiöntését

010-25

Amennyiben túl magas vízállást jelezné az árvízvédelmi rendszer, ezzel a fehér híddaruval mintegy három óra alatt kiürítik az épp munka alatt lévő átfolyót, felfüggesztve néhány napra az építkezést. Az épp szárazon levő, szélső átfolyóban Keller úr szerint „valami disznóság épül a halacskák számára”: kiderült, hogy a halállomány nem kedveli a hosszú betonvályú jellegű átfolyásokat, ezért ebben az átfolyóban természetközeli állapotot fognak létrehozni, lélektanilag megkönnyítve a halak áthaladását

011-28

A szokásos pályaudvar előtti utcakép kerékpárokkal…

012-30

…és elektromos triciklivel

013-31

A pályaudvaron a forgalom fenntartása szinte zavartalan. A figyelmes szemlélő hazai szemnek ismerős járműveket fedezhet fel a képen

Elgondolkodtató, hogy míg Zürichben karikacsapás módjára, a lakosságot maximálisan bevonva halad a beruházás, addig a hasonló léptékű Stuttgart 21 projektet zavargások szintjére süllyedő lakossági elégedetlenség kíséri.

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes