Kétmillió euróval támogatja az Unió a MÁV-TRAKCIÓ fejlesztését

A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. Igazgatóságának egyetértését követően a MÁV Zrt. Igazgatóságának (2010. április 29-i) ülésén is egyhangú döntéssel hagyták jóvá, hogy a MÁV-TRAKCIÓ – az Európai Unió TEN-T pályázatán nyert forrás felhasználásával – ETCS 2. szintű fedélzeti berendezésekkel szereltesse fel vontatójárműveit.

A tervezett beruházás előzménye, hogy a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. pályázott, majd sikerrel szerepelt a TEN-T vonatkozó tenderén, így Európai Uniós forrásból kétmillió eurót használhat fel ETCS fedélzeti berendezések Taurus és TRAXX mozdonyokra történő telepítésére. A sikeres pályázat nyomán a MÁV-TRAKCIÓ ETCS vonatbefolyásoló berendezésekkel látja el mozdonyait.

Az ETCS (European Train Control System – Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) elsődleges feladata a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben történő garantálása. A rendszer a vasúti járművek nem megfelelően megválasztott sebessége esetén akár be is avatkozik: automatikusan bekapcsolja az üzemi féket, ha szükséges, akár a vészféket is.

Az Európai Unió TEN-T pályázatán a MÁV-TRAKCIÓ 2009 májusában indult. Az emelt sebességű személyszállítási vontatáshoz, illetve a határokon átmenő vonatok mozdonycsere nélküli kiszolgálásához is szükséges ETCS berendezések felszereléséhez kétmillió eurót nyert a társaság. A MÁV-TRAKCIÓ – első körben – összesen 35 mozdonyát érintő beruházás egy része finanszírozható a sikeres pályázat nyomán nyert Uniós pénzből. Az ETCS berendezéseken kívül az osztrák és a német nemzeti modulok (vonatbefolyásoló rendszerek) felszerelését is magában foglaló fejlesztési projekt teljes költsége – az előzetes becslések alapján – mintegy 13,5 millió euró.

Az ETCS berendezés felszerelésével (illetve a rendszer 2. szintű moduljainak bevezetésével) a MÁV-TRAKCIÓ mozdonyai alkalmassá válnak a 120 km/h-nál nagyobb sebességű közlekedésre az arra alkalmas magyarországi pályákon. A fejlesztéssel ugyanakkor járműveinek hatósugarát is lényegesen megnöveli a vontatási társaság. Lehetővé válik, hogy a MÁV-TRAKCIÓ 2011. közepétől fokozatosan forgalomba álló 25 darab TRAXX és a már meglévő 10 darab Taurus mozdonya közlekedhessen az ETCS jelfeladó berendezéssel felszerelt európai pályahálózaton is. A MÁV-TRAKCIÓ Taurus mozdonyaira 2012 közepéig, a TRAXX-okra pedig a járművek Magyarországra érkezésének megfelelő ütemezésben, várhatóan 2012 végéig kerül sor.

A biztonságos és korszerű vasúti közlekedés megteremtése érdekében az Európai Unióban kiemelt prioritást élvez az ETCS rendszer kiépítése. Az emelt sebességű szállítást és a biztonságos vasúti közlekedést szolgáló jelfeladó berendezések különböző szintű (eltérő tudású, funkciójú) berendezéseinek telepítése ezért folyamatosan zajlik az Unió TEN-T korridorjain található vasútvonalakra, illetve az érintett vonalakon közlekedő vasúti járművekre.
Magyarországon jelenleg a (Bécs –) Hegyeshalom – Győr – Budapest és a Hódos – Zalacséb – Salomvár vonalszakasz rendelkezik ETCS 1. szintű vonatbefolyásoló rendszerrel. A vonalon jelenleg folyó rekonstrukciós munkálatok keretében kerül majd sor az ETCS 2. szintű berendezések kiépítésére a Budapest-Székesfehérvár vasútvonalra. Itt az ETCS fejlesztésre egy jelenleg előkészítés alatt álló projekt keretében kerül sor – szintén Európai Uniós társfinanszírozással.

Előkészítési fázisban vannak a Boba – Andráshida (– Bajánsenye) és a Budapest-Ferencváros – Lőkösháza vonalak ETCS 2. szintű rendszerrel történő felszerelését is tartalmazó projektek is, de a Győr – Pápa – Celldömölk, a Szajol – Debrecen, a Budapest – Pusztaszabolcs, a Hegyeshalom – Rajka, valamint a Budapest – Szob vonalakat érintő fejlesztési projektek keretében is szerepel az ETCS 2. szint kiépítése.

Az ETCS berendezések uniós társfinanszírozással megvalósuló telepítése a MÁV-TRAKCIÓ stratégiai céljának megvalósítását: a hazai pályahálózaton az emelt sebességű és biztonságos vasúti közlekedés megteremtését, továbbá a nemzetközi versenyképesség növelését szolgálja.

A cikk részletei->

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes